Kast polijsten

Waarom vindt men een niet opnieuw gepolijste kast vaak een goed teken? Ik lees dit vrij regelmatig. Geldt dit volgens jullie ook voor de band, of ‘mag’ die wel opnieuw opgemaakt worden?

Omdat dit de oorspronkelijke vorm beïnvloed.

Niet noodzakelijk toch? Ik bedoel, hijkan toch zo gepolijst worden, als in de fabriek destijds ook gedaan is?

Polijsten is niets anders dan metaal weghalen. Wanneer dit overmatig gedaan wordt, dan verdwijnt er teveel metaal. Hierdoor wordt de vorm beïnvloed.

Ongepolijste horloges zijn vaak meer waard, omdat ze ongepolijst zijn. :slight_smile: Ze zijn nog ‘origineel’, niet ‘ontmaagd’ zeg maar…

De hoeveelheid metaal die vergaat is toch verwaarloosbaar??? Zeker niet met het blote oog waar te nemen dat de vorm verandert, lijkt mij? Hoewel je technisch gezien natuurlijk gelijk hebt.

Zoiets vermoedde ik al ja

Dat ligt er heel erg aan. Ik heb zat horlogs gezien waarvan de randen niet langer mooi recht en strak liepen, maar volledig waten afgerond.
Een diepe kras uit de kast polijsten resulteert in veel vergaan metaal.

2 likes

Daarom kan een diepe kras of buts beter worden laser gelast en dan polijsten. Veel mooier resultaat.

2 likes

Gewoon accepteren die kras.

2 likes