Beste HFers,
Onlangs nam ik een Kemmner Flieger Blau over. De staat was zonder meer als nieuw… totdat ik na enkele weken hem voor t eerst (toevallig) onder tl licht zag Zoals jullie weten kan dat een schrikbeeld opleveren, je ziet alles
Pff, nu dus ook! De Kemmner heet niet voor niets Flieger Blau, het blauwe effect door de dubbelzijdige coating is enorm! Toen ik hem kocht wist ik niet eens dat er aan de buitenzijde ook een coating zat… Wie dat ooit bedacht heeft? Er zijn meer merken die dit doen, maar een coating is never zo hard als het saffier zelf, dus beschadiging is onvermijdelijk en weg is het nut van saffier!
Zo ook bij mijn Kemmner, in het licht van de tl zag ik vele haarfijne swirls over het gehele glas, horror Wat nu? Een snelle info leerde dat een nieuw saffier met alleen coating aan de binnenzijde ongeveer 105 euries doet, ex montage. Dan maar eens hier op HF rondsnuffelen wat voor opties er nog meer zijn. Meerdere topics gevonden over het verwijderen van coating. Voorzichtig begonnen met al het aangeraden spul, maar de coating bleek behoorlijk hardnekkig en gaf geen krimp… Displex, poywatch, tandpasta, ammoniak, het deed t niet…
Pff, wel krassen erin door gebruik, maar die troep er niet af krijgen, grrrr
Ok, er was iemand - dacht op een buitenlandse site - die het had gedaan met een groene pannenspons…grof geschut noem je dat! En wat zou dat doen met het saffier? Nou, dat zou ik gaan zien
Heel voorzichtig beginnen met een natte spons…poetsen maar…na enkele minuten even stoppen en…het midden van het glas was helemaal dof en verkleurd… Hmm, komt dat nog goed? Door poetsen en hier en daar kwamen er kleine gaatjes in de coatin, het glaasje werd helemaal dof en zag er onheilspellend uit… Ok, als ie nu toch al naar de klote is dan maar echt gewelddadig worden
Half uurtje stevig door poetsen, NO mercy! En wat denk je? Coating geheel foetsie, saffier geheel onbeschadigd!
Eindresultaat? Een Kemmner Flieger Light Blau:wink: Het blauwe effect is echt minder maar nog steeds mooi. Maar m.i. is het glas helderder en de dial daardoor scherper te zien! Aangezien de cijfers en markers mintgroen zijn heb ik het bruine leder vervangen door subtiel groen Perlon (iig voor de zomer) en het resultaat mag er zijn vind ik