Kennen jullie het gevoel..?

Kennen jullie het gevoel; je gaan storen aan de uiterlijke kenmerken van een (of meerdere) van je horloges, nadat je een ander horloge hebt gekocht? Dat heb ik deze week ervaren!

Mijn NA (ja, hier volgt ZEKER nog een NA-topic van) ligt zo ontzetten strak en en mooi op mijn pols, dat ik me ineens begon te storen aan de manier waarop mijn Seiko 5’jes dat niet lagen. Niet dat daarin ineens iets was veranderd, maar zo voelde dat wel…

Bij het opzoeken van informatie voor het kopen van mijn eerste 5’je, had ik dit punt wel al eens voorbij zien komen. En ik moet zeggen, het valt op, maar stoorde me voorheen nooit. Tot nu dus, tijd om daar iets aan te doen. Gelukkig is daar het almachtige internet en moest ik het wiel niet zelf uitvinden.

Ik zal het maar gewoon vertellen; ik stoorde me ineens aan de dikte van de glazen caseback. Zo, dat is eruit. Leuk, dat je het uurwerk kan zien, maar zo speciaal vond ik dat nu ook niet meer. Gelukkig was ik daarin niet alleen en kon ik op Reddit het e.e.a. aan informatie vinden om daar iets aan te doen. Het idee was geboren, “Project caseback veranderen”.

Het was nog best een zoektocht, maar uiteindelijk voor nog geen €10,- twee tweedehands casebacks op de kop kunnen tikken. Paar rondjes in de ultrasoon reiniger en vervolgens op zondagochtend aan de knutsel. Zelf moet ik toegeven, project geslaagd. De casebacks die ik heb gekocht zijn net geen millimeter dunner dan de glazen caseback waarmee het horloge geleverd wordt. Ik hoor je denken: “Nog geen millimeter? Is dat het dan waard??”

Ja, voor mij wel! Mijn NA ga ik niet dagelijks dragen, maar deze 5’jes wel. Dat moet ik uiteraard wel met plezier kunnen blijven doen. Zie hieronder het eindresultaat. Die 1mm valt volledig weg aan de achterkant van het horloge, daardoor draagt het horloge een stuk dichter bij de pols en krijg je minder UFO ervaring, zoals het op Reddit werd genoemd. :joy: ME = HAPPY!

Oud:

Nieuw:

!

Nieuw:
20230827_112209|666x500 !

En hierbij nog een sfeerbeeld om af te sluiten; mijn slankere SNXS77 en SNXG47.
20230827_113345|690x492

Mochten jullie vragen hebben, stel ze gerust! En voor nu, bedankt voor het lezen en geniet van de zondag.

16 likes

Vragen? Geen vragen! Goed opgelost en veel draagplezier :+1:

1 like

Veel beter. Goed gedaan :+1:.
Pakking wel weer ingevet?

1 like

Hi Nash,

Bedankt voor je reactie! Daar heb ik niet aan gedacht. Waterdicht zijn ze toch niet, maar wellicht om vuil in het uurwerk tegen te gaan?

Kan dat gewoon met vaseline of wordt ik nu uitgelachen om mijn vraag? :innocent:

1 like

Uitlachen om vragen is niet netjes. Je zit in de goede richting te denken. Dus zo gek is je opmerking niet.

Je hebt siliconen vet nodig, geen vaseline. Je hebt van die handige ronde doosjes met een draai deksel. Pakking erin en 1 kant op draaien. Klaar.

Naar mijn weten hetzelfde als siliconen vet voor kranen. Dus mocht je daar een tubetje van hebben liggen kan het ook.

Met een niet dichte caseback heb je wel erg snel vocht in het horloge hoor. Vooral met warm weer. Ook al is hij voor de rest niet waterdicht.

Met handen wassen is de kroon vaak het probleem

3 likes

Wat een super leuk project :heart_eyes:

Hoe weet je nou welke case back goed is ter vervanging?

1 like

Wat meer spek eten helpt ook wel hihi

1 like

Ik heb alleen siliconenlijm… Niet voor kranen, maar leidingen, dat ga ik maar niet proberen. :joy: Nee, super bedankt voor de tip. Ik ga vandaag gelijk zo’n dingetje bestellen en ze even niet dragen totdat ik de pakkingen opnieuw heb ingevet. Ik ga ook maar gelijk setje nieuwe pakkingen bestellen. Via Amazon ben je voor €20,- klaar voor verschillende pakkingsmaten en doosje om in te vetten. Nooit weggegooid.

Op Reddit was er een draadje van iemand met een SNXS79 en deze mod (https://www.reddit.com/r/SeikoMods/comments/s4qvon/snxs79_and_other_seiko_5_improvement_case_back/?rdt=36345). Deze is hetzelfde als mijn SNXS77, en heeft ook dezelfde kastcode als mijn SNXG47. Is beide de 7S26-0480. Dus wat ik zeg, niet zelf het wiel uitgevonden. :wink: Op HF kwam ik zoiets nog niet tegen, dus ook vandaar mijn post voor mensen die dat ook interessant vinden.

Mochten de casebacks online niet meer beschikbaar zijn, biedt MonsterWatches ook mogelijkheden met wat meer tekst en uitleg (https://www.monsterwatches.eu/product/case-back/). Ook de mogelijkheid om de aanpassing die je wilt doen te laten verifiëren voordat ze de bestelling opsturen, soms wel zo fijn.

Zelf heb ik de mijne (2x 3160) besteld op Speedtimerkollektion - Watches and Parts for CollectorsSpeedtimerkollektion - Watches and Parts for Collectors. Wat op de foto staat is ook echt wat je krijgt (met evt. vuil en beschadigingen), dus niet zomaar een algemeen plaatje.

Hmm… ook dat probeer ik juist wat te minderen. Iets met goede voornemens, weet nog niet van welke jaarwisseling.

2 likes

Leuk om te lezen dat je horlogehobby zich verder uitbreidt! Lekker bezig Yannick! :+1:

1 like

CHECK!! Vanavond even de tijd voor kunnen nemen (horloges de afgelopen tijd braaf in de horlogebox laten liggen).

P.s. wat een rommel is dat siliconenvet zeg, hing meer aan de buitenkant van het potje dan dat erin zat had ik het idee. :roll_eyes:

1 like