Kennismaken deel 2

Gisteren gestopt met een vraag een inmiddels een duidelijk antwoordt gekregen, dank hiervoor.
De liefde voor horloges is er altijd al geweest maar nooit gedacht dat het repareren mij ook zou pakken.
Aangezien ik meer iemand van de grote techniek ben, heb zelf een Harley Davidson verbouwd, trok mij dit meer als dat gepiel. Echter mijn gezondheid heeft roet in het eten gegooit en heb ik niet meer de energie om deze hobby vol te houden en daardoor werd de drang naar wat anders dus best wel groot mede gesteund dat ik meer thuis ben. Toevalliger wijs kreeg ik een oud mechanisch klokje in handen welke niet meer liep en nodig service nodig had. Je moet weten dat ik een schipperskind ben en van huis uit geleerd heb als je het niet kan moet je er juist aan beginnen want dat kan een ander ook. Dus heb ik op internet een beginners setje voor horloges aangeschaft om er achter te komen dat je met deze kleine schroefjes helemaal niks aan zo’n setje hebt. Vanaf dat moment ben ik beter gaan zoeken en heb her en der goede pincetten en schroevendraaiers gekocht welke wel voldoen maar natuurlijk wel een ander prijskaartje hebben. Ik ben toen aan het demonteren gegaan met behulp van een algemeen onderdelen tekening en dat ging me best af en vond het ronduit leuk dat “gepiel” met kleine onderdelen. Aangezien ik bij het hobbyen aan motoren werkelijk al het gereedschap heb aangeschaft welke ik nodig had wil ik dit nu ook en ben al aardig op weg. Omdat een klokje buiten het uurwerk ook een buitenkant heeft heb ik zelf een polijstkist gemaakt welke mij in staat steld om ook dat stuk goed uit te voeren en ook voor het schoonmaken een ultrasone reiniger aangeschaft. Nu alles kompleet was kon ik het klokje monteren en dat was iets anders!!! Het “gepiel” was van een andere dimensie, de schroefjes waren zo vreselijk klein dat ik deze haast niet met blote oog kon zien en dat kosten dus ook de as van het anker en had ik dus het klokje om zeep geholpen. Nou zouden de meeste hier de handdoek in de ring hebben gegooit echter niet de schipperszoon in mij en heb me direct in geschreven bij een horlogeseminar a.s. 18 mei. Dit heb ik gedaan in december en afwachten is niet mijn beste kant dus ben ik intussen verder gaan kijken om mij deze discipliene alvast eigen te maken. Ik heb mij dan ook op marktplaats diverse zakhorloges aangeschaft, komplete en voor onderdelen en ben aan het sleutelen gegaan. En dat is leuk!!! Want wat gebeurt is dat je moet weten ik geen enkel lopend uurwerk gekocht, bijelkaar 10 uurwerken, heb maar inmiddels 3 klokjes lopend heb welke louter uit losse onderdelen heb samen gesteld en dat ik hier slecht 30,00 euro aan heb uitgegeven. Ik heb me zelf inmiddels het doel gesteld dat ik topmerken uurwerken wil kunnen servicen en/of repareren omdat techniek me stomweg op het lijf geschreven is maar ik nog wel het een en ander moet leren.
Hier onder nog wat foto’s

imageF913EE20-DD11-430B-93BE-EA29D502C96B.jpeg3264x2448 1.72 MBimage65B38CDB-000A-4C16-BFBC-86C2E7C35DB5.jpeg3264x2448 1.89 MBimage9ABD071D-F1FB-4ED7-93E8-BBF8114D9999.jpeg3264x2448 1.71 MBimageB3EAA2CE-4069-4168-A889-C8AE1B27B2B5.jpeg3264x2448 2.48 MBimage943A8F62-7BA8-49C4-AA1E-3547700321B7.jpeg3024x4032 2.32 MB

12 likes

Hier nog de wat foto’s

15 likes

Leuk om te lezen en wat een geduld met al dat gepriegel .

1 like

Mooi werk, succes met wat er nog meer gaat gebeuren!

Veerkrachtig van je om je doelen en ambities bij te stellen. Daar is niet iedereen toe in staat.

Succes!

Geweldig verhaal Ron, heel leuk om te lezen.

Welkom bij een groeiende club liefhebbers die zelf graag willen leren servicen en repareren! Hou vol, laat je niet uit het veld slaan. We zijn allemaal een keer begonnen en we hebben allemaal leergeld betaald (ik nog steeds :kissing_closed_eyes:).

Die polijstkast is een fantastisch idee, ik denk dat hij heel veel leden hier inspireert. Veel succes met je projecten en ik kijk er naar uit je service verslagen hier te lezen.

Leuk verhaal Ron, en wat een toewijding. Maar dat is de enige manier om je dit eigen te maken denk ik. Genoeg sloophorloges kopen en blijven proberen. Heb je al kennis gemaakt met @vinwat , en zijn workshops? Zeker een aanrader, leerzaam en gezellig!

1 like

Mooie instelling :muscle:

1 like

Knap hoor.

Leuk om te lezen, heel veel plezier met de hobby gewenst.

Wow, goed verhaal! Goed bezig!

Heel leuk om te lezen en heel veel succes!

Mijn beste,

Wat een bemoedigend verhaal!!
Goed om te mogen vernemen dat je “door de omstandigheden” zo gepassioneerd met de horloge-hobby bezig bent!!
Mijn complimenten!!
Dank voor het delen. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink: