Kennismaken, met verhaaltjes en plaatjes

Goedemiddag allemaal,

Na een tijdje meelezen heb ik nu maar een account aangemaakt. Ik denk niet dat ik op korte termijn veel toe te voegen heb aan het forum maar ik zou geëngageerde leden bij mooie posts graag een like willen geven en gebruik maken van het voor mijzelf markeren van gelezen topics. Ik verwacht dat ik vooral actief zal zijn in de hoek van de oude horloges met een tweede leven, al lees ik tot nu toe meer draadjes dan ik verwacht had. Mijn vriendin is mijn horlogepraat inmiddels zat dus ik hoop hier wat meer te kunnen babbelen. Voor de geïnteresseerden zal ik hier een paar persoonlijke anekdotes schrijven, aangevuld met wat plaatjes. Verwacht er niet veel van: ik heb nog geen indrukwekkende exemplaren dus de verhaaltjes zijn zonder enige twijfel interessanter voor mij dan voor u. Voelt u zich vrij om af te haken.

image
Ik weet weinig meer van mijn eerste kinderhorloge. Het zat op een geel en later op een zwart bandje, had een blauwe wijzerplaat en een gefixeerde duikerslunette. Ik heb het in een driftbui stukgeslagen op tafel, en van de bij elkaar geveegde onderdeeltjes was weinig meer te maken. Mijn vader nam me mee naar de juwelier om de vervanger uit te zoeken. Het werd een kloeke Pulsar VX42-X072, op een stalen band en met een wijzerplaat met Romeinse cijfers, gaaf! Het horloge is inmiddels helemaal mijn smaak niet meer, maar u begrijpt dat ik het (zonder batterij) koester in het originele doosje.

image
Na jarenlang enkel de Pulsar te hebben gedragen ging ik wat tweedehandsjes kopen. Ik imiteerde mijn vader. Hij droeg een Seiko kwartshorloge dus ik schafte me alle Seiko kwartsen aan waar ik voor een paar tientjes de hand op kon leggen. Ik was een driftig jongetje en droeg mijn horloges aan de rechterpols. Ze sneuvelden vaak en mijn vader nam ze gedwee mee naar de juwelier. Niet alle zijn teruggekomen. De meeste van die Seiko’s liggen samen in het ‘niet meer mijn smaak’-bakje, maar ik draag nog geregeld een 7813-6029 uit die tijd. Een 5Y23-8A70 met schade wil ik ooit nog opknappen. Vrij recent kwam ik een stilstaande 5H22-8A00 tegen in een kringloopwinkel, en tot misnoegen van mijn vriendin kon ik de verleiding niet weerstaan. Met een nieuw batterijtje zit hij in de dagelijkse roulatie (foto). Inmiddels draag ik gelukkig links en ben ik (nog gelukkiger) niet meer zo’n driftig jongetje.

Ik had een Ruslandfase: er kwam een oud Pobeda handwindertje dat ik droeg op perlon, een Molnija zakhorloge met een reliëfprotret van Lenin op de achterkant en een Pobeda savonet met op het deksel een reliëf van de Basiliuskathedraal en op de wijzerplaat het wapen van de Romanovs (helaas kwijt). Die laatste twee zijn natuurlijk verschrikkelijke souvenirs geweest waar iemand terug in Nederland weer vanaf wilde. Het oude Pobedaatje loopt niet meer, de juwelier kon niet aan onderdelen komen. Ik vind het een alleraardigst apparaatje, dus ik houd mij warm aanbevolen voor contact met leden die weten waar ik met zoiets terecht zou kunnen.

image
Op de jaarlijkse vlooienmarkt voor de kerk kocht ik een oude Pontiac op fixoflex, en de juwelier zette er een leren Seiko-bandje op. Ik was ermee de koning te rijk. Later liet ik het horloge vallen op de badkamer en gaf het de geest. De horlogemaker verving het door “zo’n zelfde ETA maar met schokbescherming, dus historisch aardig verantwoord”. Het uurwerk overleefde niet dezelfde val op een andere badkamer. Van mijn vriendin mag ik gelukkig mijn horloge niet meer dragen bij het slapen gaan, dus dit soort escapades is in het vervolg uitgesloten.

18 likes

image
Op mijn eenentwintigste verjaardag kreeg ik van mijn vader een savonet (op de foto om mijn pols: weer de Pontiac). Hij zegt dat het horloge van de oom van mijn oma is geweest, maar ik geloof daar niets van. Het verhaal is volgens mij een zoethoudertje, verzonnen omdat hij al zijn zoons het zakhorloge van onze overgrootvader heeft beloofd, maar uiteindelijk natuurlijk maar één van ons dat daadwerkelijk kon geven. Desalniettemin vind ik het een prachtig horloge. Daarnaast heb ik er de helft van de dubbele Albert bij gekregen die hij een aantal keer gedragen heeft, en mijn moeder zeer geregeld als halssnoer. Dus met de persoonlijke connectie zit het wel snor.

image
Met de hype mee heb ik een Casio F-91W gekocht. Het rubberen bandje sneuvelde erg snel: dan maar perlon. Daar had ik lol van totdat de lug uitscheurde en er geen staafje meer in bleef zitten. Het perlon bandje zal wel te dik geweest zijn. Ontevreden over de levensduur van het rubber en kunststof opteerde ik voor een metalen equivalent, de A159WA. Wat schetst mijn verbazing bij ontvangst? Dit horloge is hartstikke nep. Ik had niet verwacht dat zo goedkope horloges worden nagemaakt. Het geld heb ik gelijk teruggekregen, maar een adres om het retour te zenden bleef na herhaaldelijk aandringen uit. Op den duur ben ik het horloge maar gaan dragen bij werk en klusjes. Het bandje sneuvelde natuurlijk binnen een paar dagen, maar ik had de perlon van de F-91W nog. Voor het overige gaat de kruik te water tot die barst. Van één van mijn vrienden in de Casio-whatsappgroep leerde ik dat ook de authentieke metalen Casio ‘terroristenhorloges’ een plastic kast hebben: mijn zorg over het uitscheuren van de lug is niet weg. Ik ben mij dus nog aan het oriënteren op de volgende Casio, want het bedrijf verdient wel mijn klandizie. De F91-W kwam overigens bij Lucardi vandaan, dus dat kan volgens mij geen nepper zijn.

image
Ik had het niet meer verwacht, maar ook ik ben gelukkig geworden in de liefde. Mijn vriendin en ik wilden graag ‘couplewatches’. Ik heb wel vertrouwen in Casio kwartshorloges, en de LTP-/MTP-1094 kon ons wel bekoren. Ik kon echter niet omgaan met de keuzestress: moest het staal- of goudkleurig zijn? Het resultaat staat op het plaatje. Dat belooft wat, mocht ik verslingerd raken aan minder betaalbare horloges.

17 likes

image
Op de vrijmarkt struinden mijn vriendin en ik langs de kraam van een vrolijke hardhorende oude heer (naam is mij bekend maar plaats ik niet openbaar) die zelf aan horloges sleutelde. Uiteindelijk had ik in zijn kraam drie handwinders (zonder band) gezien die ik erg mooi vond. Mijn vriendin wilde mij er wel één cadeau doen. U hebt hierboven kunnen lezen hoe ik functioneer onder keuzestress: mijn vriendin was vrij meegaand en gaf mij ze alledrie. Ik vroeg meneer wanneer ik weer in zijn kraam kon komen kijken. “Ik ga dadelijk eerst op vakantie naar Frankrijk en daarna zal ik wel weer op de Rikketik staan… (met een lach:) als ik dan nog leef!” Twee van de horloges hadden een bandaanzet van 18mm, één van 14mm. Op Aliexpress heb ik allerlei goedkope kunstleren bandjes gekocht om te bepalen wat ik uiteindelijk mooi zou vinden. De bandjes met 14mm bandaanzet verhielden zich helaas niet tot mijn 175mm polsomtrek. Het praktisch versleten bandje van voornoemde Pontiac bood uitkomst: met een mesje kon ik het bandje zodanig versmallen dat het in de bandaanzet past (en ik heb een elastiekje in de plaats van de gesneuvelde lusjes gedaan). Een onorthodox gezicht, maar ik vind het best geslaagd! Alleen nog bijwerken met een vijl en wat schoenpoets.

image
Ik ontdekte de tweedehands voorwerpen op eBay en voor ik het wist had ik twee impulsaankopen gedaan die eigenlijk buiten mijn budget vielen. Een tweeënzestiger Seikomatic, zeer rank en met een weggewerkt kroontje op de vieruurspositie. Het draagt wat groter dan ik had verwacht maar ik vind het fantastisch (al weet ik niet hoe ‘Franken’ deze ‘watch’ is: het uurwerk lijkt in ieder geval overeen te stemmen met de wijzerplaat). Het laagje goud is er her en der wel afgeschuurd, maar ik vind het een goed toonbaar horloge. Prachtige sunburst. En “30 jewels”! Mijns inziens een prachtige herinnering aan de tijd dat een opgeblazen nummertje van praktisch zinloze steentjes toch verkoopwaarde toevoegde aan een horloge. Als ik straks een 19mm Toscana koop (ik weet niet hoe gepast het is om te zeggen waar ik die van plan ben te kopen maar volgens mij kennen alle bandenswappers het adres al) past daarop prachtig het 16mm Seiko gespje van de band van voornoemde Pontiac. Die Pontiac brengt mij tot de tweede impulsaankoop: een negentienzestiger Pontiac Hydraulica automaat. Uit nostalgie naar mijn eerste Pontiac móest ik er wel op bieden. Helaas kwam het verpakt in een bubbelenvelopje aan met het achterdeksel er niet goed op. De rotor lag er los in. Ik kreeg hem niet meer goed vast dus ik heb hem er in zijn geheel uitgehaald. Nu lijkt het horloge, opgewonden via de kroon wel aardig te lopen, maar ik durf het toch niet op te winden en te dragen. Dit horloge zal later zeker nog wat aandacht krijgen.

Op dit moment ben ik aan het rondkijken op zoek naar een chronograaf op een stalen band. Waar ik helemaal verlekkerd naar kijk is de Seiko 7A38-7060 met een witte wijzerplaat (net niet de Bondwatch), maar dan zou ik hem eigenlijk het liefst op het bandje van de 7A28-7020 hebben (wel de Bondwatch). Voorlopig ligt zoiets ver buiten mijn budget. In de tussentijd waag ik me misschien wel aan een SNKL41. Dat zou dan mijn eerste nieuwe horloge zijn sinds de Pulsar dat geen Casio is.

Wellicht dat wanneer ik ergens werk van wil maken één van de anekdotes een draadje op zich wordt. Dan denk ik vooral aan de Seiko 5Y23-8A70, de Pobeda, de Pontiac Hydraulica, misschien wel mijn oude Pontiac, de zoektocht naar een chronograaf of een NA (dat staat voor “Nieuwe Aanwinst” toch?): SNKL41. Voorlopig blijf ik nog even de sfeer proeven, zowel om het forum te leren kennen als om de simpele reden dat ik momenteel niet de middelen heb om ergens werk van te maken. Ik ben benieuwd hoe ik over een tijd tegenover deze anekdotes sta wanneer mijn smaak en interesses zich hebben ontwikkeld, op eigen kracht en door toedoen van u allen op dit forum. Voor degenen die zich door mijn geratel heen geworsteld hebben, tot ziens in uw draadjes!

22 likes

Welcome W.E. op deze mooie forum :+1:

1 like

Welkom, goed verhaal, lekker kort! :joy:

3 likes

Welkom op HF, heb niet alles gelezen :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Welkom👍

1 like

Welkom op HF!

1 like

Welkom! Een amusant en goed geschreven verhaal…!

1 like

Welkom W.E.
Het verhaal is W.E. (Wel Eindeloos)

2 likes

image

1 like

wat een leuke binnenkomer. Een warm welkom voor een echte liefhebber !

2 likes

Foei foei, hoe slecht gedrag beloont wordt ;l

En dat je vriendin of iemand anders uit je omgeving je een Gshock gaf. Die schijnen een val van enkele verdiepingen hoog nog te overleven. Of anders een Victorinox Inox horloge waar een vrachtwagen overheen kan rijden :smile:

1 like

Erg leuke binnenkomer en welkom bij ‘de club.’

Schroom bij toekomstige (geplande) aankopen zeker niet om vragen met betrekking tot de authenticiteit op het daarvoor bedoelde forumdeel te stellen. De hoeveelheid expertise hier is om bang van te worden soms dus het kan je flink helpen om miskopen te voorkomen.

3 likes

Wat een verhaal zeg :+1: …Welkom en veel plezier op HF :+1::grinning:

1 like

Welkom!

1 like

Goedemorgen, leuk verhaal, maar 2x in de badkamer laten vallen🤦🏻‍♂️…
Welkom :+1:t2:

1 like

Welkom W.E.
Mooi verhaal, ga ik later nog eens rustig doorlezen.

1 like

Welkom!

1 like