Kennismaking & advies dresser

Welkom op Horlogeforum, Bas! Een SKX007 is een uitstekende basis voor een mooie collectie! M.b.t. je zoektocht; ik denk dat de combinatie van een dress watch van 42mm, met automatisch uurwerk voor 500 Euro een lastige is; zeker als deze ook nieuw moet zijn (weet ik niet zeker). (Bijna?) alle hierboven genoemde horloges zijn kleiner en duurder. Maar ik kan op dit moment ook verder even niets bedenken… Veel succes met je zoektocht!

1 like

Nieuw en 500 euro lukt je eigenlijk alleen bij Seiko. Kijk eens naar de Premier Kinetic serie.
Tissot en Certina lukt ook wel, maar dan in de uitverkoop.

Heb je die post over het Leyden horloge voorbij zien komen? Misschien is dat iets voor je.

http://professionalwatches.com/upload/2014/01/seiko_premier_kinetic_direct_d/seiko-premier-srx003p1.jpg

1 like

Goedkope keuze Orient bambino (v3 vind ik de mooiste)
Mooiste keuze… De Tissot Visodate met witte wijzerplaat.

1 like

Als je de Oriënt Bambino bedoelt ben ik het helemaal met je eens.

Gr. Erik

Haha, dan weet ik ook nog wel een klokje waar je zeker opmerkingen over zult krijgen; Marathon JSAR. De J staat voor Jumbo :stuck_out_tongue_closed_eyes:. Prachtig Amerikaans duikershorloge. Valt met geen mogelijkheid in de dresser-klasse, maar heeft absoluut Presence :joy:

2 likes

@marnixmoed

Wow die Epos is prachtig😍 Dat ik die gemist heb …

En uh … W E L KO M ! !

1 like

Thnx voor de verbetering :wink:

Waren precies de twee horloges waar ik ook aan dacht, vandaar :grinning:

Nieuw wel behoorlijk over budget, maar volgens mij schrijft t het merk best hard af, dus occasion misschien haalbaar voor 600 ofzo.

Hij is er ook met een mooie blauwe wijzerplaat.

1 like

Welkom op dit forum!

1 like

Mensen wat een reacties!
Leuk om te zien dat dit Forum zo leeft. Ik denk dat ik eerder een horloge zoek met een wat dunnere bezel. Een bredere doet mij gelijk klassiek aan. Dan nog suggesties? :slight_smile:

Bauhaus? Junghans?

1 like

Zoals al geconstateerd is een dress watch van boven 40mm vinden niet gemakkelijk. Daar is een reden voor: een dress watch moet bescheiden en eenvoudig zijn; less is more. En juist in deze eenvoudige vormgeving zit bij sommige modellen de kracht. Verder hou je, door het ontbreken van een brede bezel (zoals bijvoorbeeld bij een duiker) en subdials (zoals bij een chrono), veel wijzerplaat over. Ook hierdoor is hoeft een dreser niet heel groot te zijn.
Er schoot mij trouwens nog een model te binnen dat heel dicht in de buurt komt van jouw wensenlijst. Met 41mm is het een forsere dress watch, hij heeft een automatisch uurwerk en blijft (nieuw) onder de 500 Euro. Je gaat 'm vinden bij enkele buitenlandse online aanbieders. Maar ik denk dat ‘huisleverancier’ Monsterwatches 'm (op verzoek) ook wel kan leveren.

Ik heb het over de Seiko SARY057 (JDM) of SRP529 (rest van de wereld). Foto’s zijn ‘geleend’ van internet. Met 41mm net even 'n maatje groter dan de populaire SARB-serie.

Mooie see-thru case back.

Wordt standaard geleverd met stalen band. Maar natuurlijk eenvoudig over te zetten op leer en dat staat 'm ook erg goed (vind ik dan).

Een wrist shot.

En hier, even voor een idee van de maat, naast een SKX009.

3 likes

Ik neig toch stiekem een beetje richting een Hamilton Intra-Matic alleen daar zijn er niet gek veel tweedehands van te koop? en nieuw buiten budget.Deze is volgens mij in twee diameters als ik mij niet vergis. Ik vrees alleen dat goud iets te kitchy wordt. Heeft iemand de 42 mm variant in goud en wat zijn de algemene ervaringen met dit merk? Bedankt :slight_smile: anders spaar ik nog even verder…

Ik kan wat dat betreft maar een advies geven: koop datgene wat je echt wilt. Anders koop je nu een goedkoper alternatief, en later wil je toch de ander.
Beter in een keer goed doen, al is het wat langer sparen, of geluk hebben met een nette 2e hands.
(Natuurlijk binnen reden, het moet wel enigszins haalbaar zijn.)

Welkom Bas.

Over Hamilton: maken prima horloges, ze zijn beschaafd geprijsd voor wat ze bieden.

Over de Intra Matic: Deze heeft een ETA2892, dat is een kaliber wat een stapje hoger in de markt staat dan de onder de €1000 veel gebruikte 2824 familie, en wordt gebruikt (soms wat aangepast) in een veel duurdere prijsklasse.

Voor mijzelf is het (naast wat smaakrelateerde zaken als de wijzers) een absolute dealkiller dat hij geen secondenwijzer heeft, maar daar kun je anders over denken. (er vanuit gaand dat het bij het concept “eenvoud” past). Hou er rekening mee dat je daar op den duur over van mening zou kunnen veranderen, en dat je dan wat anders wilt.

Gebruikt zijn ze er wat minder vaak, om meer kans te maken moet je je op het buitenland richten.
(De laatsen op watchuseek: 2 in feb, 1 in jan. Uhrforum: 1 in feb, 1 in december, 1 in november j.l).

Over maten:
Ik wil nog wel even onderstrepen wat @TagEd zegt over maten van dress watches.
Wat is je polsomtrek? (Kun je meten met een meetlint, of gewoon een touwtje of nog iets minder nauwkeurg een theedoek om je pols en dan langs een lineaal meten. (Evt. met een hulpje).

Lees/blader ter illustratie deze draad maar eens door over de keus tussen een 35 en een 38mm Nomos.
http://forums.watchuseek.com/f8/nomos-tangente-35-38-a-899417.html
Deze Nomos valt voor het oog véél groter uit dan je zou verwachten.

Ik heb zelf een Tissot Visodate (40 mm), past kwa maat wel bij mijn pols, maar diverse overhemdsmouwen zitten dan wat strak over het horloge. Een dresser heb ik juist omdat een forsere duiker niet lekker onder een overhemd zit.

1 like

Welkom op HF .

Welkom!

Deze natuurlijk:
https://x5d5hw.by3301.livefilestore.com/y3p8tRRfL3TIe6AWyvD02vLIaeBz4rNbE2wxSBwseKks6DxwyK5oXbo0ppyyWeWu0TD-K_O7_L_QXXC15TQccjyE7yJ56XbZ8YMylkrk1APE_IKYTLMi3k4EJasC95JP4V4kFMHpbWteL1Owtz4AHGpWFD7imutXq43rXtID1CEEG4/WP_20160407_11_11_55_Rich.jpg?psid=1

Ik ben er in ieder geval erg blij mee.
Iets minder dressy kan ook, bij Steinhart misschien:

WP_20150907_10_16_55_Pro

Tissot is een automaat, Steinhart een handwinder (vind ik persoonlijk ook wel iets hebben).

Tissot Heritage Visodate
Steinhart Marine Chrono

Welkom en succes met de keuze!