Kennismaking & advies dresser

Goedenavond,

Laat ik mij voorstellen; Bas, 28 jaar en woonachtig in Brabant.
Sinds een aantal jaar ben ik mij wat meer gaan verdiepen in horloges. Daarvoor heb ik vaak gebruik gemaakt van dit forum en nu eindelijk de stap gemaakt om lid te worden :smile: Mijn collectie is bij lange na niet bij wat ik hier voorbij zie komen (o.a. Seiko SKX007k1) en zelfs een Motorola 360 (vloeken in de kerk?) maar mijn doel is om in de loop der jaren mijn collectie met een aantal mooie exemplaren uit te breiden.

En daar komt mijn allereerste vraag op dit forum.
Ik ben al eventjes aan het zoeken naar een mooie dresser/dress watch.
Toch merk ik gezien mijn budget (rond € 500,-) en wensen dat ik nog niet echt tegen ā€˜mijn’ exemplaar ben aangelopen.

Ik zoek iets simpels, niet teveel wijzers en bijna traditioneel qua wijzerplaat. Het liefst automatisch uurwerk. Geen voorkeur qua origine dus mag uit alle landen van de wereld komen. Qua design zoek ik zoiets als Cortese model Torino Savoia met witte wijzerplaat. Ik heb al gekeken bij Tissot Visodate, Hamilton Intra-Matic en Junkers maar deze zijn of te prijzig of net niet helemaal mijn stijl. Ik zoek namelijk niet perse iets klassieks maar ook niet een te druk design. Qua diameter denk ik (gezien mijn polsen) rond de 42mm en het liefst met een leren band. Laatst genoemde kan je ook vervangen natuurlijk…

Het is prettig kennis te maken, en ik hoor graag jullie reacties!!

Groetjes,
Bas

2 likes

Welkom hier, Bas!

Een mooie dresser is de Seiko Cocktail (SARB065)

5 likes

Ik zou zeggen, van alle opties is de Cocktail een van de allermooiste die je kan kiezen! Naast Seiko zouden mij ook Tissot en Hamilton als merken naar boven komen voor een leuke dresser. Misschien een gebruikte Longines als je die kan vinden, is net een stapje hoger op de ladder.

Succes!

Dat is inderdaad een goede optie. Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom :slight_smile:

Hier hebben de laatste tijd enkele Hamilton Spirit of Liberty horloges te koop gestaan. Twee met grijze dial en eentje met een lichte wijzerplaat (die was van mij).
Rustige dresser, 42mm, automaat, mooie leren band met vouwsluiting. De laatste twee zijn verkocht buiten het forum voor jouw budget.
Verder heeft Hamilton, maar ook Tissot, behoorlijk wat mooie modellen die aan jouw wensen voldoen en beide merken schrijven behoorlijk snel af, dus wellicht goed om die merken in de gaten te houden in het verkoopgedeelte en op andere verkoopsites.
Overigens vind ik bovengenoemde Seiko Cocktail ook een beauty, iets wat ik niet snel roep over een Seiko!
Succes met je zoektocht!

Hoi Bas,

welkom en leuk weer een Bredanaar erbij. Volgens mij zijn we hier met een behoorlijk clubje uit dat mooie stadje :wink:. Ik zou ook gaan voor de cocktail, staat ook op mijn lijstje!

Groet Erik

Dag Bas,

Welkom op het forum!

Qua dressers is de Seiko Cockail een hele mooie. Staat ook nog op mijn lijst :wink:

Echter, ik ben zelf erg gecharmeerd van Tissot. Betaalbaar, goeie kwaliteit en degelijke automaten.

In de afgelopen jaren heb ik er best wat gehad. Mijn favoriet als dag-dagelijks werkpaard is mijn PRC200 quartz. Zie mijn recente post voor de plaatjes.

Pas wel op dat je niet besmet raakt met de flipperkoorts, voor je het weet heb je een mooiere gezien waar iets meer budget voor nodig is… 'k ben hier nog maar kort, maar man man man… 't is voorjaar, lentekriebels :smile:

Gr.

Jaco

Haha ja ik ken het… Er is altijd weer wat mooiers om de collectie uit te breiden… :wink:

1 like

Enn, iets waar ik helemaal mee verrast wordt? Voor mijn werk kom ik bij veel bedrijven over de vloer en ā€œwat heb jij daar om je polsā€ is altijd een leuk gespreksonderwerp als je gesprekspartner ook liefhebber is.

Ik ben heel erg in mijn sas met de Orient Star Classic. Met zijn 38mm wel een stuk kleiner dan 42mm maar een prachtige klok.

1 like

Junghans Max Bill ?
de quartz valt binnen budget, en met een kleine oprekking zie ik voor 650 een 2e hands automaat op chrono24.
En de handopwinders vallen ergens er tussenin (vanaf 550 nieuw)

(edit: Ik merk dat ik niet goed op de diameter heb gelet. Is zo te zien wat kleiner. Maar kijk gerust eens naar je opties)

Voor een Motorola 360 hoef je je niet te schamen. Ik kom er zelf ook voor uit dat ik dagelijks een Pebble Steel draag. Maar ik heb hem meestal in de broekzak, met om de pols het liefst een mechanisch horloge.

Mijn beste,

Van harte welkom Bas, binnen de gelederen van dit gezaghebbende HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Nou dan zou je iets anders als een dresser kunnen overwegen. Die zitten vaak tussen de 35 en max 42mm (officieel iets van 38mm) dus echt presence met zo’n diameter wordt lastig. Ik doen zaken in ruim 25 landen over de wereld, en wil je echt opvallen is mijn ervaring een combinatie van afwerking en maatvoering ā€œthe keyā€ voor een onderhoudend gesprek over klokjes.

Maatvoering: afhankelijk van je pols maar 40 tot 48mm lijkt meest geschikt;
Merk: mensen relateren zich graag richting hun merk. Dus liefst een merk met "reputatie"
Afwerking: mooie case en lugs, super ontspiegeld glas dat men direct de blauwe gloed erkent, mooie band en dail, bijzonder uurwerk mag ook

Ook zeker mooi voorbeeld thanks!

Bedankt voor je bericht, heb je in dat opzicht suggesties?

Welkom Bas.

Passend binnen je budget en een echte klassieker: de Tissot Le Locle…

2 likes

Kun je dan niet beter je telefoon in je zak stoppen ipv die pebble :wink:

1 like

Moest ik ook gelijk aan denken, totdat ik z’n voorbeeld googled, wat hij volgens mij mooi vind Is meer een strak horloge.

http://img06.staticclassifieds.com/images_tablicapl/338883115_1_644x461_nowy-zegarek-cortese-savoia-torino-mielec.jpg

De Le locle lijkt me met z’n Romeinse cijfers en geguicheerde wijzerplaat te klassiek netjes voor em.

Als occasion mag.misschien 1 v onderstaande kandidaten?

De junghans max Bill is wel strak, maar met 38Mm misschien wat aan de kleine kant?
Hoewel, ik vind em niet heel klein dragen en t straalt wel iets v klasse uit.

Zit er van Hamilton bij de jazzmaster of viewmatic niet voor je bij? Vermoed van niet, aangezien je zelf al de intramatic Had gezien…

Aangezien t niet perse een automaat moet zijn, misschien n ultra platte epos v 39mm?

Of in t wit

Ik vermoed dat cijfers op de plaat niet zo jouw ding Is, maar zijn wel strakke cijfers.

Of een eternal soleure?

2 likes