Kent iemand de historie van dit ‘turbo’ horloge?

Als Porsche-liefhebber heb ik een jaren '80 Valjoux 7750 horloge gekocht; het logo op het horloge is 'hetzelfde logo als van de Porsche 930. Porsche heeft opmerkelijk genoeg veel verschillende ‘turbo’-logo’s gehanteerd, maar deze is dus van de eerste 911 Turbo, de 930. De merkbescherming van Porsche kennende, moet er destijds een vorm van samenwerking met de fabrikant van het horloge zijn geweest . Ik kom op internet weliswaar varianten van mijn ‘turbo’ tegen, eveneens met Valjoux 7750, maar geen omschrijving van het merk of de historie. Wie weet er meer?

8 likes

Ik krijg hier een heel sterk Sinn gevoel bij , als je Porsche design by Sinn googelt krijg je vrij veel plaatjes met gelijksoortige kasten

1 like

Ik zou het de vorige eigenaar vragen?

1 like

misschien helpt dit?
2 likes

Turbo is natuurlijk geen beschermde term. Wel een enorm populaire term in die periode. Misschien een plakmerk dat daarop inspeelde?

1 like

De horloges van Porsche Design werden van 1973 tot 1978 door Orfina S.A. gefabriceerd in opdracht van Porsche en waren aanvankelijk alleen bedoeld voor de Porsche rijders.
Van 1978 tot rond 1995 werden de horloges door IWC in Schaffhausen gemaakt.
Daarna weer door Orfina S.A. die naar mijn weten toen door Porsche is overgenomen.
Nu meen ik mij te herinneren dat op alle horloges van ‘Porsche Design’ ook dit merkteken op de wijzerplaat of op de band is te zien. Dus letterlijk de tekst “Porsche design”.

2 likes

Turbo als woord wellicht niet, maar in combinatie met een font en spacing zou het zomaar een merkrecht kunnen hebben.

Een foto van de achterkant en het uurwerk zouden wellicht meer duidelijkheid kunnen geven.

2 likes

Ik gok ook een Sinn omdat het net lijkt of de Turbo en Automatic badges op de wijzerplaat zijn aangebracht over het Sinn logo?

Ook omdat Sinn het eens gedaan heeft voor SAAB, waar ze het Saab Turbo logo hadden aangebracht en het horloge werd geschonken aan topverkopers

En ook omdat het Valjoux 7750 uurwerkerje erin zit, dat zat er bij Sinn altijd in dacht ik, het is een ontewrp van 1973 en werd in gebruik genomen vanaf 1974.

Over de samenwerking tussen Porsche en Orfina vond ik onderstaand linkje, interessant dat Sinn en Orfina blijkbaar dezelfde kastenleverancier hadden
Orfina / Sinn

over de Orfina Porsche design chronograph vond ik onderstaande link, interessant dat dit horloge één van de allereerste PVD coated horloges zou zijn
Orfina Porsche design

4 likes

Mooie informatie in niet meer dan een werkdag; dank allemaal. En keep it coming!
Ik heb het horloge nog niet in bezit, maar ga zeker naar clues voor de Sinn connectie zoeken, interessant.
Ik denk / hoop zelf ook aan zoiets als het Saab verhaal: een relatiegeschenk, bijvoorbeeld voor journalisten of dealers. Verschil is natuurlijk wel dat Porsche een eigen horlogemerk had bij het zusterbedrijf PD en Saab (bij mijn weten) niet. Maar een ‘echte’ Porsche Design zou ook in die tijd wel heel duur zou zijn geweest als relatiegeschenk.
Overigens is het woord ‘turbo’ natuurlijk vrij, maar in deze vorm is ‘turbo’ wel degelijk beschermd. Deze specifieke typografie is een logo van Porsche. Porsche is normaal gesproken heel behoudend, maar heeft die typo voor ‘turbo’ of ‘Turbo’ regelmatig veranderd, maar op de 930 (de eerste 911 Turbo van midden jaren '70) zat dit logo.

3 likes

Porsche is alleen Porsche als er Porsche op staat :innocent:

Hier een foto van mijn ex:

3 likes

In principe eens, maar we hadden dacht ik al vastgesteld dat mijn ‘Turbo’ in elk geval geen Porsche Design is. De vraag is meer welke connectie er dan wel zou zijn met het automerk Porsche.

Geen enkele, of het zou het woord turbo moeten zijn :innocent:

Als mijn aannames onjuist blijken, hoor ik het graag; dus laat het weten, daarvoor is mijn vraag. Maar lees dan svp wel de hele thread en kom met argumenten. Die link met Porsche, al is het wellicht een heel dun lijntje, moet er namelijk bijna wel zijn.

Orfina

2 likes

En inderdaad, er hoeft dus geen Porsche op te staan, zoals de foto hierboven laat zien, terwijl de link er zeer duidelijk is.

Yep, maar daar staat 924 bij :innocent:
Ik gooi de handdoek in de ring verder.

@Rombi : Mijn veronderstelling van eerder dat er “Porsche design” er op zou moeten staan lijkt hier inderdaad niet op te gaan.

Zoekende op interne (afbeeldingen) vind ik op ‘Orfina Porsche’ vergelijkbare horloges. De gevonden horloges dateren allemaal rond 1977.

Wat zegt eigenlijk de achterzijde van het horloge?

Wellicht is het een optie om eens per Email navraag te doen bij orfina.ch
Mogelijk kunnen die u precies vertellen of deze horloges destijds zijn gemaakt en zo ja, met welke oplage.

2 likes
4 likes