Kent iemand dit merk/horloge (vintage Imexal, day functie)

In het boek 'The watch book, more than time’ van Brunner vond ik een plaat van een heel gaaf horloge:

Ik kom er alleen niet achter welk typenaam/nummer het heeft. Iemand hier een idee? Het merk is slecht vindbaar; van Imexal kom ik alleen klokken tegen. Via reverse image search kom ik wel op een facebooksite van een Turks antiquariaat, maar contact loopt nog op niets uit…

Anderszijds, zijn er misschien andere horloges die er op lijken? Doet mij denken aan een Oris Big Crown, maar ik vind deze iets ‘liefs’/ingetogens hebben dat die niet heeft.

6 likes

Een dagfunctie maar geen datum, dat zie je niet vaak.
Wel een leuk ding. :+1:

Dit zegt Mikrolisk.de erover:
Imexal Imexal S Großuhren; La Chaux-de-Fonds, Schweiz

1 like

Leuk ding! En inderdaad een stuk schattiger dan een Oris Big Crown.

Is het niet een Chronograph Suisse? Past helemaal in de stijl van een ‘plakmerk’ (geen rant) uit de jaren 60 op basis van een CS.

1 like

Even gezocht voor je…

de naam van IMEXAL is een acroniem van:
IM- poort (IM) EXport ( EX ) Albert ( A ) Lancel ( L ): IMEXAL, bedrijf dat toebehoort aan de heer Albert Lancel, geproduceerd in La Chaux de Fond. Ik zal mijn vader (“Monsieur Henri”, die de koper en technisch directeur van LANCEL was) vragen of het bij IMHOF was of bij anderen.

Mijn grootvader, Roger MACHTO, was in IMEXAL geassocieerd met “Monsieur Albert”, vóór de oprichting van Établissements LANCEL, 3 impasse de La Planchette in Parijs.

Ik denk dat IMEXAL op dit punt moet zijn gestopt.

IMEXAL werd gecreëerd door de heer Albert LANCEL en de heer Roger MACHTO (partners) om de eerste klokken voor het bedrijf LANCEL te “kopen”. De heer Albert, geboren (volgens mijn vader, in Genève), had contacten in La Chaux de Fonds, en IMEXAL werd opgericht op 14 rue du Grenier in deze stad.
Er was een medewerker (of partner …?) ter plaatse, de heer Louis SANDOZ, die de leiding had over de betrekkingen tussen Zwitserland en Frankrijk. Omdat het Zwitsers zijn, lijken relaties eenvoudiger te zijn geweest.
Het lijkt erop dat IMEXAL is opgericht voor een kwestie van lokaal vertrouwen en gemak van exporteren naar Frankrijk.
De eerste klokken en horloges werden door LANCEL verkocht onder de naam IMEXAL, en even later vinden we dezelfde modellen met de naam LANCEL. En dan meer dan het merk LANCEL.
IMEXAL heeft het laten vervaardigen door verschillende leveranciers zoals Angélus … maar ook in Duitsland, Frankrijk … Daarna verkocht aan LANCEL Paris.
Ik heb geen datum waarop de activiteiten van IMEXAL zijn stopgezet, maar ik weet dat mijn grootvader en dan mijn vader de beurzen, workshops in Zwitserland, Duitsland, enz. Zou bezoeken en de aankopen rechtstreeks voor LANCEL zou doen in 1958.

Een stuk tekst wat ik gevonden heb op internet

En Lancel maakte bijvoorbeeld dit

En de inspiratie voor het horloge kan mischien wel eens van hun klokken afkomen.

6 likes

Dank voor de antwoorden! Ik duik er tzt in, ik ben wel voor een uitpluiswerkje te vinden…

1 like