Kent iemand dit merkteken?

Beste mensen,

Bij opruimwerkzaamheden in ouderlijk huis trof ik een horloge aan. Ik neem aan dat dit horloge van mijn grootmoeder is geweest. In ieder geval zag ik het voor het eerst.
Maar nu, de foto’s:

De kleine etui met uitsluitend wat versieringen om de rand en een logo op de bovenkant.

In de etui zit dit dameshorloge.

Ik hoop dat iemand mij meer over dit horloge kan vertellen.
Omdat ik de plaat bijzonder mooi geguillocheerd vind heb ik besloten dit horloge te laten opknappen voor mijn moeder.

Ik zie jullie antwoorden/reacties gaarne tegemoet.

5 likes

Graag wat foto’s van de achterkant, en misschien de binnenkant. Deze houde horloges gaan makkelijk open.

Binnen kant laat vaak meer zien over herkomst.

Ik durf te zeggen een gouden horloge, gemaakt tussen 1900 en 1920.
Maar dat is een aanname en geen belofte.

2 likes

Hoi Abel, ik hoop dat dit duidelijkheid verschaft maar ben bang van niet. Ik hoopte dat het loge op het etui dat zou doen.
Het uurwerk zelf lijkt een niet al te ingewikkeld uurwerk van eenvoudige makelij.
Ik heb deksel zelf zitten wat keuren en dat zullen de goudkeuren zijn .

1 like

Misschien is dit logo van een juwelier (in Turkije?) en staat het los van het horloge.

Een rode 12 staat vaak op Russische horloges zoals Pobeda en Raketa, maar dat zegt ook niet alles.

Ik kon op internet en ook in het horloge merkenregister niets vinden tot nu toe.

Hoi Harpoen, dank voor je reactie. Het horloge past zo perfect in de etui dat ik ervan overtuigd ben dat deze bij elkaar horen.
De wijzerplaat is met zorg gemaakt maar mogelijk was dit vroeger normaler.
Ik kan het helaas niet aan mijn moeder vragen omdat ik dit horloge echt als verrassing wil laten herstellen. Maar het kan zomaar zo zijn dat als mijn moeder het ziet ineens wel de oorsprong van dit horloge weet.
Echt belangrijk is het ook niet. ik hoop dat ie gemaakt kan worden. Meer informatie over het horloge is alleen maar leuk voor het verhaal.

1 like

Absoluut een mooi horloge en de moeite waard om weer op te knappen :ok_hand:

Succes en wie weet vind iemand nog iets erover. Als ik nog een aanknopingspunt zie, laat ik het je weten :slightly_smiling_face:

2 likes

Mooi uurwerk hoor. Met juwelen. Keurig ding van dik 100 jaar oud.

Ik hoop dat je wat meer kan vinden.
1 van de keurmerken is vast de maker van de kast. Misschien ook een hint naar de herkomst.

1 like

Beste Arvid,

De rode 12 komt voor op vroege polshorloges. Denk aan ca 1905 / 1915 misschien tot begin jaren 20.

Horloges hadden toen vaak geen merk van een fabrikant, maar werden door juweliers als “eigen” merk verkocht.

Het logo op het doosje sluit aan bij het tijdperk rond 1910 en is waarschijnlijk een logo van de juwelier. de stijl van het logo is in de zogenaamde Jugendstil. Ik zou zeggen Duits of Oostenrijks (Oostenrijks / Habsburgse Keizerrijk en beslaat dus een gebied tot bijna aan Turkije).

Leuk horloge en leuk dat je het wil laten opknappen!

Hier een link met soortgelijke horloges:
http://www.schild-eterna.de/armbanduhren.htm

4 likes