Bij mijn ouders in de lade lag nog een horloge van mijn grootvader. Het betreft een oude omega van de jaren 50 of 60 denk ik. Het is eentje die met de hand dient opgewonden te worden en doet het nog perfect. Op de achterkant van de horlogekast staat niets. De horlogeband is een flexibele mesh Tessuflex.
Ik zou een idee willen hebben van de waarde hiervan.
Zoals u op de foto kan zien lijken er allemaal minuscule kleine stipjes op de wijzerplaat te zitten…eerst dacht ik dat het horlogeglas gekrast was en dat de stipjes dus de schaduw van die krasjes waren, maar als ik het horloge dan onder een lichtbron roteer, zouden die stipjes zich moeten verplaatsen en dat gebeurt niet. Ik vermoed dus dat het een kleine aanslag is. Iemand een idee?
Door de kleine maat zou dit een leuk horloge voor mijn vrouw kunnen zijn. Nu vraag ik me dus af hoe ik dit horloge weer clean krijg ? Het horlogeglas laten vervangen lijkt niet voldoende, wellicht is er onder het glas meer aan de hand. Wat denken jullie als jullie het zo zien ?
En aan welk kostenplaatje mag ik me dan verwachten ?
Groetjes, Pascal
P.S.: omega forum aanvaardt geen hotmail of gmailadressen, dus daar vragen was geen optie.
Stipjes op de wijzerplaat = patina, daar kun je niks aan doen en daar kicken vintage lovers op.
Vermoedelijk komt deze Omega uit begin jaren 50’. Als je de case openmaakt, kun je alles in details opzoeken met behulp van het serienummer en caliber.
Wat betreft waarde, zal rond de 250 euro liggen. Een servicebeurt is zeker aan te raden, en meer dan waard.
Dit is een ‘‘generiek’’ Omega horloge uit de jaren 60 en aan de dikte te zien zit er een cal 601 uurwerkje in.
Omega voerde in die tijd meerdere modellijnen zoals de Sea/speedmaster Constellation, DeVille e.d en een reeks ‘‘naamloze’’ horloges.
Als een horloge wat ouder wordt dan kan de wijzerplaat wat gaan patineren (verkleuring,vlekjes e.d)
De waarde van een dergelijke Omega zal na een servicebeurtje 300/400 euro waard zijn.
Let wel…de waarde is altijd relatief en kan hoger of lager uitpakken.
Het klokje openmaken kan ik niet. Heb ik het gerief niet voor. Maar dit zijn al mooie indicaties. Kan iemand mij zeggen wat een servicebeurt inhoudt ? (en waarom nodig als klokje na 50 jaar nog altijd perfect loopt ? ) En wat is het prijskaartje daarvan?
Verandert er dan ook iets aan aan het uiterlijk van het horloge ? Ik begrijp dat het “zonde” zou zijn het patina aan te pakken, maar is er toch een manier om het aanzicht van het horloge weer sprekender te (laten) maken ?
Ik vind dit klokje zeker 300 EUR waard. Prachtige patina, kwaliteitswerkje, volledig origineel en uit eerste hand,…
Als je op zoek bent naar een kwalitatief vintage klokje, dan is zo’n Omegaatje echt wel ultiem.
Als er een mooi gaaf model net vers uit de service komt,zal deze toch echt wel richting de 400 euro kunnen gaan,echter zie ik dat deze niet opbrengen inderdaad.
De tijd dat je leuke goedlopende originele Omega’s uit de 60er jaren kon kopen voor een paar honderd euro zijn voorbij helaas.
Het is en blijft een vintage Omegaatje met inhouse handopwinder van super kwaliteit (ik ken niet veel betrouwbaardere werkjes dan de 601 familie). Als ze goed loopt, gewoon dragen inderdaad! Mocht er iets kapot gaan, er zijn veel stukken beschikbaar voor deze calibertjes.
Samen met de Longines volstalen dressers zijn deze ook nog wat ondergewaardeerd, al beginnen goede exemplaren toch steeds zeldzamer te worden (dial refinish ziekte).
Een horloge van 50 jaar oud kan nog steeds lekker lopen,maar als hij na 2 dagen toch behoorlijk afwijkt van de daadwerkelijke tijd,is het tijd voor een beurtje…a100 euro als het alleen om schoonmaken en verse olie gaat.
Je kan altijd aangeven dat je de ouderdomssporen (patina) en sporen op de kast wil behouden.
Het verwijderen van patina is in veel gevallen niet mogelijk omdat het vaak om oxidatie gaat en dat krijg je bijna nooit helemaal weg zonder de hele wijzerplaat te laten opmaken (opnieuw lakken en van merk voorzien) en gaat weer ten koste van de waarde.
Wat bedoel je net met schoonmaken ? Als het patina blijft ? Wat valt er dan nog schoon te maken ? (aan de buitenkant bedoel ik)
Het lijkt mij dat er toch tamelijk wat lichte krasjes op het mineraalglas zitten… dé manier om een sprankelende look te geven zou dan wel eens een nieuw glaasje zijn. Enig idee hoeveel we daaraan kwijt zouden zijn?
Een horloge dat al een aantal jaren heeft stilgelegen kun je het beste even laten reinigen en opnieuw laten smeren bij een horlogemaker (dus niet bij een juwelier ivm extra adm. kosten) ivm ingedroogde smering die voor extra slijtage van de bewegende delen kan zorgen. Of hier een cal. 600 + inzit is zo niet te zien, centrale seconden wijzer mist volgens mij ook…
Grappig dat je dat zegt… ik vond het ook eerder klinken als kunststof dan als glas, maar durfde een merk als Omega niet te verdenken van het gebruik van plastic. Indien zo’n glaasje vervangen wordt, wordt het dan ook vervangen door kunststof om zo dicht mogelijk te blijven bij het origineel? enig idee van prijs ?
Hoe dan ook…je hebt een mooi klokkie van een gerenommeerd merk die het zeker waard is om te laten servicen.
Je zal er niet stinkend rijk van worden,maar het is een perfect stuk om dit later weer door te geven…zeg maar.
Het glaasje kun je ook weer heel mooi krijgen door het te polijsten. Dat zou ik in dit geval doen, want het betreft zo te zien nog het originele glas. (in het midden van het glas staat dan aan de binnenkant een klein omega logo, het is niet goed te zien op de foto, die is niet helemaal scherp).
Wow ja! Even een sterke zaklantaarn er boven gehangen en in het midden zit inderdaad een minuscull omega logo’tje in het glas ! Indien jij dit niet had gezegd had ik het nooit gevonden! is maar 1 mm groot !
Ik heb er met een sterke lichtbron op gericht en lijkt toch heel erg op jouw tweede afbeelding, niets wat er op wijst dat er een wijzer zou zijn afgebroken.