Kent iemand dit?! Zakholrogehouder? 1845?

Beste lezer,
Vandaag bood een relatie van me dit item aan om te onderzoeken.
Het is duidelijk iets wat vroeger in het vestzak werd gedragen (die scherpe metaalpen), maar het is me niet duidelijk van bijvoorbeeld welk land, periode e.d. dit komt.
Er staat in de kast (waarvan ik vermoedt dat het ooit een zakhorloge was en niet een hoes is voor een zakhorloge) wel een merkje gekrast: XXXV
Dit zou mij zeggen dat het 45 is en misschien dus voor een jaartal 1845 staat?
Er staan geen zilverkeurmerken in maar ik twijfel ook of het zilver is. Sommige stukjes lijken messingkleurig (markasietjes?), misschien verzilverd.
De achtrkant (foto2) heeft ook een glaasje.
Misschien was het ooit een sjiek dameshorloge?
Ben benieuwd of iemand hier iets van weet?
Bij voorbaat dank,
Eric

Explore ericbal Explore ericbal

Dat noemt men een porter montre gousset
en het lijkt me behoorlijk oud mogelijk iets uit de 18e eeuw een soort accessoire bij klederdracht,
en het lijkt me niet dat dat voor vrouwen was
geen idee verder.

het zou misschien ook iets voor een medaillon met een camee steen o.i.d, geweest kunnen zijn,

iets Napoleontisch ?

Hartelijk dank voor je tip van de sluier.
Weer een stap je verder :slight_smile:

Het betreft een zogenaamde chatelaine, een vrij ornamentele horlogeketting voor een zakhorloge. Zoek een op chatelaine en er valt een hoop over te vinden op internet. Het materiaal is denk ik geen zilver, want dat is meestal wel gemerkt. Op basis van de patina, kleur en de verkleuring lijkt het me geen zilver, wellicht ooit verzilverd geweest. Verzilveren gebeurde bij mijn weten erg weinig in die tijd, meestal werd er dan vernikkeld, wat beter bleef glimmen dan zilver. daartegenover was het goedkoper, want als iemand een beetje geld had gebruikten ze wel massief zilver. Het zakhorloge zal ik het kastje gegaan zijn(kan open) en het boogje was dan vastgezet aan het oogje aan het kettinkje. Mocht het kastje opengaan, viel het horloge tenminste niet, want vallen is funest voor zakhorloges.

De maat maakt heet veel uit voor de leeftijd. In de 18 eeuw waren zakhorloges flinke knollen, en alleen te betalen door de rijken. A;s hij echt uit de 18 eeuw komt zou er een flinke klok in moeten passen(formaat tennisbal), en zou het ook best dik moeten zijn. Een chatelaine zou dan wel in zilver uitgevoerd zijn denk ik, want het was toch een statussymbool. het lijkt me niet ouder dan 100 jaar als ik afga op mijn kennis en gevoel bij het object.

De bovenzijde vind ik eruitzien alsof het uit plaatmateriaal is gestanst. Dit werd niet gedaan bij een exclusief object in de 18 e eeuw. De gravure op de achterzijde van de kast vind ik erg modern en niet bij de tijd passen. Ik ben benieuwd naar de mening van anderen, maar afgaande op m’n gevoel is t kitch, waarschijnlijk ergens in de afgelopen 100 jaar gemaakt en is heb geen echt oude chatelaine, zoals een ‘echte’. Het pa niet echt binnen de horlogemode van de afgelopen 100 jaar, maar er zijn altijd weer wat uitzonderingen te vinden op wat algemeen is.

http://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg5NDY=/$(KGrHqEOKm4E5qNunF25BOdGF6M(mQ~~60_57.JPG

hier iets dat er een beetje op lijkt
uit de tijd van Napoleon III
als je goed kijkt lijkt er ook zo’n pen achter te zitten en ook zo’n extra carabiner haakje.
vraag me af hoe je daarmee moet rondlopen
hooguit op de heup aan een bandana of riem.

Wederom enorm bedankt voor de uitgebreide reacties hoor.
Echt prettig als mensen zo de tijd nemen voor een antwoord!
Ik al vd week eens langsgaan bij een kennis van mij die bij een veilinghuis werkt en zijn reactie vragen; ik laat dan zeker nog wat van me horen.
Met name de opmerkingen over ‘gestanst materiaal’ en moderne afbeelding zetten me terecht aan het denken.
Fijne avond nog!
Eric