Keramiek

Je ziet steeds meer horloges met een kast van keramiek. Wie weet wat het voordeel is van keramiek tov staal? Is het bv net zo duurzaam en sterk.

Ik dacht dat het minder snel kraste dan staal maar not sure.

Het krast niet. En is veel lichter.
Maar kan breken.

2 likes

Keramiek is veel harder dus krast veel minder snel, het is wel gevoelig voor breuk, laten vallen zou ik dus niet doen.
Ik heb een Armani horloge met een keramisch bandje en deze is een keer geknapt. Gelukkig is hij wel weer te repareren maar ik durf hem nu niet meer te dragen.

1 like

krast minder snel (jaren unique selling point van Rado) maar kan wel breken!

Leuk tot dat hij valt

2 likes

Ik heb hier wat info over de voordelen van keramiek gevonden.

1 like

Ouch

Laserwelden gaat em nie wordeuh :see_no_evil:

Exact wat @Bauhaus en @The_Don zeggen. Het lijkt er op dat je moet kiezen tussen elasticiteit en hardheid in dit leven. :slight_smile:

Doe mij maar staal. Want je kunt er inderdaad makkelijker aan repareren, lassen, slijpen, etc indien dat nodig is.

Maar dan nog dit: Is die krasvastheid wel een voordeel? Ik vind veel Rado en Keramische bezels gewoon doods. En omdat het zo krasvast is, is de kans op Wabi-Sabi nihil. Wat eea nog doodser maakt.

2 likes

Holy f*ck! :scream:

Hypo-allergeen is ook een goed voordeel. Heb een tijdje voor Rado gewerkt, voordelen die wij noemden waren onder andere:

Krast (nagenoeg) niet, blijft dus erg lang mooi
Kan makkelijk gekleurd worden naar ‘apartere’ kleuren
Warmt snel op naar lichaamstemperatuur door goede warmtegeleiding(voelt niet koud aan)
Hypo-allergeen
Zit comfortabel (vooral doordat het licht is)
*Rado had altijd ook titanium binnenwerken van sluitingen om reacties helemaal tegen proberen te gaan.

Groot nadeel:
DING BREEKT IN 1000000 STUKKEN ALS IE VALT.
vaak kun je hem wel goedkoop repareren zo lang het bijvoorbeeld schakels in de band zijn en niet de kast.

1 like

Klopt allemaal wat hierboven staat. Door de hardheid is het moeilijker te krassen maar makkelijker te breken.

Echter is het soms moeilijk om te bepalen wat nu de Keramiek is. Het bestaat uit twee materialen maar er zit best wel een variatie in. Hublot met zijn king gold bijvoorbeeld smelt goud in de keramiek. Onder hoge druk met een hoge temperatuur wordt dit erin geperst. Met als gevolg een zeer moeilijk te krassen gouden horloge. Wat een gehalte hoog genoeg heeft om het 18k goud te noemen.

1 like

Normaal is dat toch een verwarmingsproces onder speciale omstandigheden van zirkoniumoxide (ZrO2)?

1 like

Ik vind keramische bezels vaak een beetje te perfect. Krasjes en slijtagesporen geven toch ook een beetje leven aan een horloge. Moet niet te gek worden natuurlijk :wink:

1 like

Ben ik het helemaal mee eens als het om onder andere vintage exemplaren gaat. Die mogen hun levensduur en historie wel zichtbaar hebben.
Ik kan gewoon minder goed begrijpen wanneer nieuwe horloges van 3000 euro+ saffierglas en een aluminium bezel combineren. Het is tegenwoordig makkelijk om binnen deze prijs een keramische bezel toe te voegen. En wat wil je dan? Krassen tegengaan met glas maar ze dan op de bezel wel 100% zichtbaar laten zijn. Laat staan dat een keramische bezel wel wat luxueus heeft, just my opinion though!

3 likes

Ok, bij een nieuw horloge kan ik me voorstellen dat je alles perfect wilt hebben … maar dat wordt uiteindelijk ook vintage :wink: Dan zou je een kast met gebruikssporen hebben, maar een nog perfecte bezel.

Wat het uiterlijk betreft, dat is persoonlijke smaak natuurlijk. Ik vind zelf aluminium mooier, maar ik geef toe dat keramiek er luxueuzer uit ziet.

2 likes