Kerst aanwinsten 2014?

Ik heb iig de mijne al binnen. MaxVH zo te zien ook al http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2927132

Als iemand kan raden waar ik deze voornamelijk voor heb, dan vind ik dat errug knap :smiley:

Nog iemand anders die Kerst WIS aanwinsten heeft/krijgt?

Beetje stappen ?

Vissen?

Slaapritme meten ? :smiley:

Patricia Paay detector ?

lol:d:)-d:d

Lijkt wel een enkelband.

Golfen?

Om te weten hoe laat het is ? (:smiley:

Carpe tempus Schreef:

Patricia Paay detector ?

(:smiley:

Op alles ja, behalve golfen. Maar waarvoor ik m voornamelijk heb nog niet geraden.

Het is wel n hele tricky/onverwachte functie.

marnix.moed Schreef:

Op alles ja, behalve golfen. Maar waarvoor ik m
voornamelijk heb nog niet geraden.

Het is wel n hele tricky/onverwachte functie.

iets met een ā€œoorā€ …?

( ja ook ik kom wel eens bij de kijkshop )

afstandsbediening voor je gehoorapparaat.

Het is een pillendoosje…:smiley:

En volgende week hoop ik wat uit de kerstboom te plukken.

Wekker met trilfunctie ?

Ik denk dat Carpe tempus als eerste en enige door heeft wat ik bedoel.

Er bestaan meer smartband/fitness trackers waarbij je de module kunt verwijderen uit z’n polshouder om bijvoorbeeld in een houder voor om je riem, schoen of lader te stoppen.
Zo ook de Huawei Talkband B1.

Alleen, zoals de naam al een beetje verklapt kun je er ook mee praten. Niet zoals de Sony Smartband e.d. a la Knight Rider, maar als een bluetooth oortje. De hardware module heeft namelijk ook een earbud.

Waarna je em dus gewoon in je oor als een normaal bluetooth headset kunt gebruiken.

En na het bellen, klik je em gewoon weer terug ipv dat je em aan je oor laat hangen of los in je zak stopt.

Daarnaast blijft ie ook nog functioneel bezig. Want zoals gezegd kan ie veel van waarmee jullie kwamen aanzetten.

Deze smartband is namelijk een fitness tracker. Hij registreert het aan stappen die je maakt ((tu) vinrouge) en berekent aan de hand daarvan het aantal calorieƫn die je hebt verbruikt. De interface is echter simplistisch. Hij heeft maar 1 knop waar je alles mee doet. Geen touchscreen, dus geen geveeg, en maar 1 regel OLED schermpje. Dus geen uitgebreide info op je smartband. Die geeft eenvoudig weg het aantal stappen en verbrande calorieƫn weer met eventueel een streefdoel. Voor meer info moet je uitwijken naar de app op je smartphone.

Ik ben geen kenner op fitness tracker gebied, maar wat ik had begrepen is dat ie kwa functionaliteit vrij basic is. Daarop kun je enkel instellen wat je doel is voor het aantal stappen of de calorieƫn die je wilt verbranden, nadat je wat simpele gebruikersgegevens hebt ingevoerd, zoals je leeftijd, lengte, gewicht en sekse.
Dus geen geavanceerde trainingsschema’s, geen ingebouwde GPS, geen hartslagmonitor, etc.
Kwa nauwkeurigheid schat ik dat ie op de 80 a 90% zit. Sommige stappen mist ie. Niet echt handig dus. Of juist wel, omdat je meer stappen maakt dan je streefdoel :+
En als fitness tracker is het wel fijn dat ie IP57 waterbestendig is, waardoor je ie zich niet laat tegenhouden door een regenbui ((tu) candide, want mee met vissen kan ook :P)

Verder heeft de Talkband een slaapritme monitor ((tu) marc-b1). Kan ongetwijfeld niet tippen aan de pro’s, maar lijkt voor een leek aardig te kloppen, kwa het aantal uren dat ik geslapen heb en vermoed ook dat de duur voordat ik in slaap val ook redelijk klopt. De smartband zelf geeft enkel de geslapen uren en minuten aan. De app kan aanvullende info weergeven, zoals een overzicht van je lichte en diepe slaap en hoe snel je in slaap bent gevallen. De slaapkwaliteit vind ik nog wat vaag. 2 uur slaap staat op normaal en 5 uur staat ook op normaal. Pas bij 50 minuten gaf ie slecht aan :S

Wat handig kan zijn is dat het discrete trilwekker is ((tu) marc-b1) die je naar gelang normaal kunt af laten gaan, of dat het horloge uitzoekt wanneer je in je lichte slaap zit om je uitgeruster wakker te laten worden. En met dat trillen stoor je je partner niet/minder. Nadeel is dan weer dat ie geen beeper heeft, waardoor degenen die niet wakker worden van een aardbeving zo een kleine trilling ook niet op zullen merken.
Ook op dit gebied is ie vrij basic, dus verder geen hartritmes, huidtemperatuur, transpiratie ofzo van geavanceerdere slaapmonitors.

Als smartband geef ie op het hoofdscherm de batterijstatus, bluetooth verbinding en natuurlijk de tijd aan ((tu) peaceloveandpitbulls).

Het OLED schermpje is mooi gebogen en imho ook goed zichtbaar daglicht. Weet niet hoe ie zich in de volle zon staande houdt. Daar heb ik even gebrek aan :+
De resolutie is niet hoog, maar het formaat is fors genoeg om duidelijk zichtbaar te zijn. De tilt functie werkt bij mij behoorlijk knudde. Daar waar een Casio 9 van de 10 keer z’n auto Illuminator voor me aanzet, blijft de Talkband 9 van de 10 keer uit. Dan moet je toch dus op het knopje drukken om even de tijd te zien. Dat vind ik een behoorlijke minpunt van mijn smartwatches en nu dus ook deze smartband.
De Talkband is ook niet bepaald standalone. Hij is echt een companion wearable, met z’n 1 knops interface. De tijd instellen gaat dus alleen via je telefoon. Ook niet heel erg, want hij krijgt hierdoor wel telkens de web synced atoomtijd. Echter alleen de tijd, want de datum heeft ie dus ook niet.
Verder is ie behoorlijk beperkt voor berichtweergave. Je kunt wel voelen en zien wie er belt. Ook kun je telefoontjes weigeren en natuurlijk direct opnemen met je headset. Maar gemiste oproepen zie je niet op de Talkband. En hij zou berichten door moeten seinen, maar welke dat zijn weet ik niet, want SMSjes komen bijvoorbeeld niet door. Ook daarvan geeft ie geen icoontje van weer. Ik hoop dat ze met een update (want dat is dan weer wel mogelijk via de smartphone app) dergelijke basic features wel op deze smartband brengen. Ook zou het fijn zijn als ie allerhande berichtjes van apps toont, zoals Whatsapp, nieuwsflitsen, etc. Nadeel is dat het 1 regelig scrollen is, maar beter dat dan niets imho.
Ook mist ie door z’n beperkte interface besturing voor muziek, e.d. Daar had wat mij betreft meer uitgehaald kunnen worden. Zo had ik vroeger een Panasonic Walkman (weet je nog, zo een draagbare muziekspeler waar je geen 1000 liedjes op kunt downloaden, maar waar cassette bandjes in gingen :+) die een 1 knops afstandsbediening had. 1x klikken is afspelen, 2x is vooruit, 3x achteruit, ingedrukt is pauzeren, etc. Dat soort slimme dingen.
Wel een handige feature is dat als je je smartphone vergeet mee te nemen, ie je waarschuwt. Wel alleen weer met trillen, dus als ik haast hebt, zou ik het zo maar over het hoofd kunnen zien. Ook deze feature is weer vrij beperkt. Je kunt bijvoorbeeld niet als je je telefoon even misplaatst hebt em af laten gaan met je smartband. Of dat de telefoon zelf gaat loeien als ie gejat wordt.
Voor de hippe mensen is de Talkband ook nog es in een hoop kleuren beschikbaar. Ik ben zo saai dat ik een zwarte heb genomen.

En dan waarvoor ik em hoofdzakelijk voor heb: als headset vind ik het een gemiddelde mono bluetooth headset. Microfoon en speaker zijn redelijk. Hij heeft een 2e microfoon om achtergrond geluid te filteren en dat werkt redelijk. Wel mist ie door het 1 knops ontwerp veel aan functionaliteit. Laatste oproep terugbellen, volumeregeling, etc. moet ie allemaal ontberen. Ook heeft ie geen voicefeedback en voicecontrol. Ik betrap mezelf nog geregeld dat ik nutteloos tegen m’n oortje sta te praten :+ Ik hoop dat dit een feature is die ze achteraf nog in kunnen voeren.
Ook zal niet iedereen em kunnen dragen, bij 1 iemand die em wou proberen kon ie gewoon niet blijven zitten. Ikzelf moest ook de grootste earbud gebruiken voor een beetje fatsoenlijke fit. Maar tja, een haak gaat bij dit ontwerp helaas niet. En de earbuds zitten bij mij wel als je gewoon loopt, maar door blijven rennen tijdens een gesprek gaat bij mij ook niet goed. Oortje lijkt namelijk steeds te gaan zakken bij het rennen.
Wat ik slim vind, is dat de headset detecteert wanneer ie in de band zit, automatisch de smartband modus ingaat, daarmee het geluid/muziek/gesprekken via je telefoon verlopen, en dus niet meer doorgestuurd worden naar je oortje. Ik heb wel es dat ik vergat dat ik m’n (andere) headset nog aan had staan en dan tegen m’n telefoon stond te praten en niks terug hoorde :o

De smartband heeft als verademing een bovengemiddelde accu. Daar waar de meeste smartbands zo een 3 dagen meegaan, kan de Talkband 6 dagen mee. Wel zal dat natuurlijk behoorlijk afnemen als je er veel mee belt of muziek luistert (heeft AD2P streaming), maar zelfs dan komt ie ruimschoots een dag door. En ik luister er uren naar. Ik weet alleen nog niet de headset zelf/los van de band ook waterdicht is. Anders kan ik in de regen niet doorbellen :frowning:
En wat ik persoonlijk geniaal vind t.o.v. van de meeste andere smartwatches en smartbands, is dat bij een lege accu je geen oplaadcraddle nodig hebt. Of eigenlijk… het bandje is de oplaadcraddle! Geniaal, want voor mijn Smartwatch heb ik maar liefst 3, omdat ik geen zin heb om een craddle telkens mee te moeten nemen. Dus zit er 1 thuis, in de auto en op het werk :frowning:
Bij de Talkband flip je het uiteinde van je bandje open en stop je em gewoon in een USB lader of poort :~
Een vinding die je al lang had bij USB memory horloges, en snap niet dat alle andere smartwearables dat niet al lang hebben.

Door de harde vorm van de bovenzijde heeft ie een behoorlijke lug2lug afstand, ondanks het gebrek van lugs. Die vaste vorm zorgt er namelijk voor dat bij kleinere en/of rondere polsen je behoorlijk wat inkijk hebt, zoals bij deze dame. Uhm… nou ja, je begrijpt wel wat ik bedoel :smiley:

Hij is er overigens ook in een small size, die wellicht beter zou passen, maar die had men niet.
Wat ik zelf nogal jammer vind, is dat ie geen keeper heeft op het bandje. Ik bedoel, het bandje zit zelf stevig genoeg dicht, maar de uiteinde van het bandje gaat bij mij telkens schreef zitten. Een keeper van een damesbandje is wellicht breed genoeg, maar weer niet dik genoeg. Misschien maar een o-ringetje gebruiken. Mini elastiekje heb ik weer helaas niet meer. Mochten jullie nog suggesties voor dit probleempje hebben, dan hoor ik het graag.

Al met al toch een leuk ding m’n eerste smartband. Er zijn dingen die ie mist en punten die imho beter/anders kunnen, maar z’n kracht zit em voor mij in de combinatie van functionaliteit: een headset en smartband in 1. En daar zit dus gelijk z’n zwakte, want het is een compromis tussen verschillende apparaten. Het is maar waar je meer aan hecht.

Jeetje, het is een behoorlijk verhaal geworden. Maar ik heb d’r veel lol aan en wou dat ff met jullie delen.
Dus het klopt dat ie als stappenteller werkt, voor het vissen kan het ook aangezien ie waterdicht is 8-), voor het slapen heeft ie ook wat, de tijd geeft ie ook aan, en het kan ook je discrete wekker zijn. Maar je kunt er geen gehoorapparaat mee bedienen, pilletjes in doen of Patricia Paay mee detecteren :stuck_out_tongue:

Met deze slaapmonitor heb ik er weer een slaaphorloge bij. Met 3 stuks heb ik er nu een nachtvariant van het WIS probleem bij: welk horloge doe ik vanavond naar bed om :smiley:

Carpe tempus Schreef:

( ja ook ik kom wel eens bij de kijkshop )

Ik was vandaag nog even binnengewipt, maar bij mij hadden ze ze niet. Ik wou de andere kleuren nog es zien. Maar och, als puntje bij paaltje komt, had ik waarschijnlijk toch weer voor zwart gekozen.

Haha wat een dillema’s zeg, voor de prijs lijkt het mij een goed dingetje. Congratz!

MaxVH Schreef:

Haha wat een dillema’s zeg, voor de prijs lijkt
het mij een goed dingetje. Congratz!

Thx. Idd, het is geen grote investering.

Door dit soort moderne fratsen zijn er wel dagen dat ik eerder zo n klokje draag ipv n mechanisch horloge. Kan niet wachten tot de kairos uit is. Hieft er niet meer gekozen te worden :smiley:

werkt dit nou een beetje?