Ketting haakje

Een nieuwe hakje voor een ketting maken.

De ketting werkt tussen de trommel en de snek op de ouden “verge-fusée” horloge.
Om de maat te zien moet men weten dat de klein gat 0.2 mm breed is en de haakje ongeveer 3 mm lang is.

22 likes

Ziet er netjes uit. :+1:

1 like

Mooi priegelwerkje weer :+1:
Ik neem overigens aan dat je “haakje” bedoelt. :wink:

1 like

Leuk weer eens een mooi topic van je te zien!
Dank voor het delen.

1 like

Oups, sorry, Ik verander de tijtel :wink:

1 like

Ik weet zeker dat je Nederlands beter is dan mijn Frans, dus je hoeft je niet te schamen. :grin:

1 like

Ja, maar ik wil toch mijn beste doen :wink:

5 likes

Beste Bruno, we hadden al een tijdje geen reparatieverslagjes meer van je gezien. Mooi projectje weer met een prima resultaat.

Krijgen we ook nog foto’s van het uurwerkje te zien wanneer het gerepareerd is?

Groeten,

Coos

1 like

Knap hoor! Ik ben absoluut benieuwd naar het uurwerkje wanneer dit erin verwerkt zit!!

Nog (even) geduld. Het is een spillegang met snek…
Er zijn meerdere problemen : balans as, ketting, snek wiel met zijn haak…

Keurig gedaan, 100% mijn compliment voor het werken aan dit soort uurwerken…
Zoals ik het zie heb je uit een oude opwindveer het haakje gemaakt.
Maar van wat voor materiaal heb je de pin gemaakt om de haak in de schakel vast te zetten?
Het restaureren van een snek-spillegang is een zeer secuur en geen gemakkelijk uit te voeren klus. en vereist fijn mechanische horlogemakers vakmanschap.
Er zijn tegenwoordig nog maar weinig horlogemakers die dit soort horloges kunnen repareren, dat geldt de laatste tijd dus ook voor cylinder uurwerken, tja oud ambacht.
Op sommige markten zie je nog af en toe wel eens mensen bezig zijn met een oud ambacht, maar een horlogemaker die snek-spillegang horloges laat zien en repareert, zie je dus nooit.
Een uitgestorven beroep zal ik maar zeggen.
Ik ben dan ook zeer verheugd om hier te lezen dat er op dit forum nog leden zijn die zich uitleven op dit soort uurwerken.

2 likes

Ik heb niets inhoudelijks toe te voegen maar wilde even een kort berichtje plaatsen om te laten weten dat ik geniet van zulke berichten en de foto’s. Het is rustgevend :grinning:

1 like

Voor het eerste stuk (Volgende fotos, die had ik vroeger gemaakt)
was de stuk “rivet” nog aanwezig, anders een klein stuk “piano chord steel”. Het is een stal die ik meestal gebruik.

4 likes

Wel, daar is zeker wat voor te zeggen.
Ik gebruikte altijd een oud scheermesje voor de haak, dat is bijna de juiste dikte voor de ketting en geschikt voor de haak. En voor de pin een tapse pen.
ik zal de volgende keer eens een stukje opwindveer proberen, mogelijk zal het materiaal wat taaier zijn.

1 like

Hier was de opwindveer een beetje te dik, (dikker dan een enige ketting stuk, 0.8 mm ipv 0.6 mm denk ik) maar als het ok is om tussen de twee volgende stukken van de ketting te komen maakt het niets uit een beetje steviger te zijn.

2 likes