Ketting horloge livano

Goedemorgen,

Ik had dit forum eerder gestart maar toen weer bewerkt. Maar ik wil het nu toch weer starten. Ik heb een oud ketting/ zakhorloge van 925 zilver van mijn oma gehad. Ze wist er alleen helaas niet veel over te vertellen. Weet iemand iets af van het merk en uit bv welk jaar het klokje komt? Ik draag hem niet, maar ik vind het wel een mooi klokje, vooral de achterkant. Als andere mensen nog mooie zakhorloges hebben, show ze! Ben benieuwd :slight_smile:

2 likes

Gezien het uurwerk zal ie niet zo oud zijn. Jaren 60, eerder 70 denk ik. Ff kijken met een loep of je bij de balans een merk en/of nummer ziet.
Dames horloges hebben over het algemeen weinig waarde omdat ze bijna niet verzameld worden.

3 likes

Aan de stempels te oordelen schijnt het een zilveren kast te zijn.
Het is een 6¾-8"’ werk en aan de afwerking te zien vermoed ik van Franse makelij. (FE 163?? oid)
Zoals Martijn al schreef, waarde = metaalwaarde. En als je onder de balans (onrust) kijkt zie je een nummer. Als je dat nog even meldt, kunnen we zeggen waar het werk vandaan komt.
Het merk Livano is op HF een paar keer genoemd, maar van wie het was is niet te vinden.

3 likes

Mooi achterkantje, Donna.
Kan je helaas niet verder helpen met info, waarschijnlijk anderen hier wel.
Marjolijn

2 likes

Zie helaas geen nummer achter de balans. Kan het uurwerk er ook niet uit halen, het zit vast gelijmd lijkt het wel, aan de achterkant van de wijzerplaat.

1 like

Op de eerste foto is het toch net een beetje te lezen, het is een Lorsa 8FA uurwerkje

2 likes

Jij krijgt wel veel leuks van je voorouders, ben wel een beetje jaloers :slight_smile: geniet ervan.

2 likes

Zowel Fe 163 als Lorsa 8FA klopt. Kijk hier maar even.

3 likes

Klopt! Komt helemaal overeen. Frans klokje dus ?

1 like

Haha ja de hobby zit in de familie :slight_smile: mijn opa maakte zelf ook klokken, en ook liefhebber van horloges.

4 likes

Ik wil hem wel voor je poetsen, zilver is mijn specialiteit.

1 like

Leuk dat je de traditie verder zet :wink:

1 like

Aardig van u! Ik heb zelf wel een zilver poetsdoek. Is het riskant om het zelf te doen?

1 like

@koen weet erg veel over zakhorloges.

Misschien dat hij nog een duit in het zak(horloge)je kan doen qua informatie… :wink:

1 like

Ik zou er persoonlijk zo min mogelijk aan poetsen; zilver is vrij zacht en bij poetsen verwijder je materiaal. Daardoor verminder je dus de mooie diepte in de figuren op de achterkant. :sunglasses:

1 like

Het relief is heel diep dus je kunt deze gerust iets poetsen. Ben je van plan dit horloge ook echt te gaan dragen (aan een ketting)?

2 likes

Het is een mooi klokje, maar nee ben geen fan van een horloge aan een ketting, dus dat niet denk ik :slight_smile:

1 like

Zeg maar je hoor, we hebben dezelfde leeftijd ongeveer. Nee, dat is niet gevaarlijk, je kunt het ook zelf doen met een geïmpregneerde doek inderdaad. Gewoon voorzichtig zijn met de gevoelige onderdelen.

Dit klopt niet. Als je het op de juiste manier poetst verwijder je enkel het oxidatielaagje (zwart) op het zilver. Geloof me, ik ben scheikundige ;).

1 like

Ok, als je het met een etsend middel doet en niet met een polijstmiddel dan kun je inderdaad alleen de oxide verwijderen zonder zilver weg te nemen.

Neemt niet weg dat het daarna weer gaat oxideren waarbij er wel iets zilver verdwijnt. :sunglasses::wink:

1 like