Keurmerk in polsbandje

Ik heb een tijdje geleden een dames zakhorloge op de kop getikt met daarbij een polsbandje. Helaas staan er in het zakhorloge geen keurmerken maar in het polsbandje wel zijnde PAT, KJAG, ene pijl met daarin twee letters zijnde KJ. Voorts staat op het slot van het polsbandje ook ALPAKA.
Nu kan ik wel wat vinden over ALPACA (een legering van Koper, Zink en nikkel).
Na veel zoekwerk ben ik nog niet veel wijzer geworden. Een zilverkeurmerk is het, denk ik, niet. Op Catawiki is een soortgelijk horloge verkocht (wel in de kast een zilverkeurmerk) maar ook met op het polsbandje ALPAKA. https://www.catawiki.nl/l/9874305-dames-zakhorloge-ca-1910
Ik zet de foto’s hierbij. Ik denk dat het horloge zo rond 1910 is. Wellicht heeft iemand hier ook een beeld bij?
IMG_3743

IMG_3745 IMG_3748 IMG_3749 IMG_3750 IMG_3751 IMG_3752 IMG_3753 IMG_3754 IMG_3755 IMG_3757 IMG_3759 IMG_3760 IMG_3761

KJAG is de fabrikant van het bandje, voluit:
Kollmar & Jourdan AG uit Pforsheim, opgericht in 1924.

1 like

Alpaka is Duits voor alpaca.
Het is inderdaad een legering van onedele metalen ook wel bekend als “German silver”. De Duitsers noemen dat zelf dan weer “Neusilber”.

2 likes

tja, nu wordt het allemaal wat simpeler. Dit is het logo van de fabrikant. Erg leuk en dank voor de reacties.

1 like

Dat metaal van het horloge heb ik wel “geweerstaal” horen noemen. Heel hard metaal dat goed kan roesten.
Soms zie je nog wel dat de mooie gouden kast van een zakhorloge ingeruild werd voor ijzer tijdens wo1.

1 like

rare jongens die Duitsers

Is ook een manier om het patriottisme te bevorderen. Je hebt het gevoel dat je het land helpt en je kan pronken met je ijzeren ring/ketting/zakhorloge. “Zie mij eens een goed burger zijn”.

1 like