Keuze 1e horloge

Beste lezers,

Wellicht is deze vraag al tig keer gesteld, dus mijn excuses als het de zoveelste newbie vraag is. :sweat_smile:

Mijn naam is Robin en ik ben woon in Maastricht. Ik heb me vandaag aangemeld omdat ik op het punt sta om mijn eerste ‘echte’ horloge aan te schaffen.

Ik twijfel echter wat de beste keuze zal zijn en hoop dat jullie hier jullie mening zouden willen geven.
De modellen die ik overweeg zijn de volgende:

  • NOMOS Orion 35
  • Junghans Max Bill Automatic
  • Omega Seamaster De Ville Automatic 1965 met datumaanduiding

Dat brengt meteen de twijfel in beeld denk ik: kies ik voor een vintage horloge als eerste echte horloge, of kies ik voor een ongedragen, nieuw horloge. Daarnaast lees ik veel lovende kritieken over de NOMOS ten opzichte van de Max Bill, gelet op bouwkwaliteit (plexiglass vs sapphire glass) en de ‘in house movement’ van NOMOS.

Ik vind de horloges alle drie op hun eigen manier echt top om te zien en qua looks kan ik voor mijn gevoel geen foute keuze maken.

De kosten op een rijtje:

  • NOMOS: 1600 euro nieuw via hun eigen website
  • Junghans: 740 euro via Chrono24 bij een goed beoordeelde juwelier met eigen website
  • Omega: 1100 euro in zeer nette staat, 1 jaar garantie en in 2020 geserviced via Chrono24

Mijn vraag dus: wat is wijsheid? Kies ik met mijn hart, of kies ik met mijn verstand? Wat is de beste investering? Het horloge zal haast dagelijks worden gedragen overigens, ik weet niet of dit iets uit zal maken bij een vintage horloge.

Ik hoop van jullie te horen! Bij voorbaat dank.

Groetjes,

Robin

2 likes

Ik zou dit in ieder geval niet leidend laten zijn.
Afschrijven op nieuwe nomos en junghans ga je sowieso doen.

Heb je ze ook al om de pols gehad?

Plexiglas is meer door esthetische redenen op de maxbill gezet dan dat dit iets met bouwkwaliteit te maken heeft. Mocht je een junghans met saffier willen, dan zijn de form A en horloges uit de meister serie een optie. Nomos is een mooi merk, maar of je meer bang for buck krijgt dan bij junghans waag ik te betwijfelen.

Hart

1 like

Welkom. Weer een Sjeng erbij :+1:t2:

Vanuit dit rijtje zou de Nomos mijn voorkeur hebben. Vintage en elke dag dragen vind ik niet echt een combi. Vintage is in mijn optiek leuk voor erbij.

Ik zelf zou nooit nieuw kopen maar zoeken naar een mooi exemplaar van een paar jaar oud.

Ga je leker maken met andere suggesties rond dit budget:

Meistersinger Perigraph


Longines legend diver

Kies absoluut het horloge dat JIJ het mooiste vindt en maak je niet druk over andere zaken. Horloges zijn geen investeringsobjecten, zeker op de nieuwe horloges ga je flink afschrijven (lees: tientallen procenten)…

We houden hier wel van plaatjes, misschien kun je van jouw keuzes een fotootje of link plaatsen (als dat mag? ben ook relatief nieuw hier)

Stel je overigens niet al te veel voor van dit " in 2020 geserviced via Chrono24"… Als daar geen papieren bij zitten van een echte servicebeurt uitgevoerd door Omega of gerenommeerde horlogemaker kan dit ook gewoon een drupje olie en een nieuwe kroon zijn geweest.
Zeker op Chrono24 is het “Buy the Seller”… Is de Omega bij jou in de buurt te koop of komt ie van heinde en verre?

1 like

Dank voor jullie reacties zo ver! Fijn dat er zo snel wordt gereageerd :slight_smile:

Nee, nog niet. Ik heb momenteel een Brathwait van 39mm die me eigenlijk perfect past. De Junghans is 38mm dus die zal ook mooi staan, lijkt me. De NOMOS is 35mm, maar de lugs zijn wat langer. Van foto’s te zien, zal dit mijn maat moeten zijn in dit horloge. Bij de Omega twijfel ik of het wellicht niet te klein zal zijn. Mijn pols is 17.3 cm in omtrek.

Klopt inderdaad, het geeft natuurlijk ook een bepaalde look aan het horloge. Thanks voor de alternatieven! Ga ik zeker even checken!

Thanks! Haha je komt ook uit Maastricht? :wink: We wonen er nu sinds januari!
Wat het horloge betreft: dat is dus mijn twijfel inderdaad. Ik vraag me dus ook af of vintage geschikt is voor iedere dag. Een gebruikt exemplaar heb ik gezocht m.b.t. NOMOS, maar die kan ik niet zo 123 vinden wat ik vertrouw. Had contact met iemand uit Zwitserland, maar ik vertrouw het niet helemaal. Hij bood het horloge aan voor 1000 euro en het zou van november 2019 zijn. Er zitten wel papieren bij, maar de bon die hij heeft lijkt in elkaar geflanst en het horloge zelf lijkt meer gedragen dan de twee keer die hij zelf aangeeft.

Thanks voor je reactie! Met het laatste stukje heb ik het wat ongelukkig geschreven zie ik. Het horloge wordt via een betrouwbare seller via Chrono24 aangeboden en heeft service gehad in januari bij een horlogemaker. Er zit 1 jaar garantie op het horloge (de Omega).

De linkjes:

Junghans:

NOMOS:

Wijsheid is om met je hart te kiezen. Dat is de beste investering omdat je dan de afschrijving meer ter harte neemt dan een veilige keuze die het net niet voor je is?

Nomos vind ik het tofste van de drie. Maar is natuurlijk aanzienlijk duurder dan de rest. Bekijk ze (en pas als het kan) in het echt. Ik wilde altijd een toffe JLC Reverso. Op afbeeldingen prachtig, om mijn pols geen gezicht…

:v:

Het zijn natuurlijk alle drie goede horloges van gerenommeerde merken.
Dus het is een kwestie van wat vind ik het mooiste.
Echter het zijn wel relatief tere horloges en niet zo geschikt om zwaar werk mee te doen of te zwemmen, dat moet je je wel realiseren.

groetjes Lenno

Dat is zeker waar. Ik neig heel erg naar de Nomos in dat geval. Kijkend naar het merk, hun verhaal, het design en de looks van het horloge, denk ik dat dit mijn eerste keus is.

Thanks voor je antwoord Lenno. Dat klopt inderdaad. Het is inderdaad ook niet de bedoeling om er zwaar werk mee te doen of om er mee te zwemmen. Dat doe ik nu eigenlijk ook niet, dus ben het ook wel gewend dat alles af gaat in zo’n geval!

1 like

Woont in of woonachtig te. Woonachtig in slaat nergens op.

Godsamme @Fate_Amenable_To_Change, ik krijg het er niet meer uit nu. Indoctrinatie.

OT: Nomos.

1 like

Als Omega fanboy zeg ik: die Omega natuurlijk! :sunglasses:

Ik heb zelf jarenlang een vintage Omega elke dag gedragen en dat gaat echt prima zolang je maar oplet dat het horloge niet onder water cq. met teveel water in aanraking komt!

Overigens heb ik tegenwoordig meerdere horloges waardoor die Omega niet meer mijn daily driver is…

(Ik vind trouwens zelf die Nomos Ahoi érg cool…Die zou ik als alternatief kiezen!)

Ik ben ook meer van de Omega, heb een aantal vintage modellen Seamaster en Constellation uit de 60’s en die zijn klein maar fijn. De Connie draait zijn rondjes voorbeeldig en is zelfs na 50 jaar nog COSC-waardig.

Ik vind die Nomos horloges ook best mooi, maar het valt mij op dat die zilveren wijzers op die witte achtergrond het aflezen van de tijd iets lastiger maakt
Even snel een rondje op Chrono laat zien dat er naast de 35mm ook prima modellen zijn op 38mm, die misschien ook beter bij jou passen. Sommige hebben meer donkere wijzers die beter contrasteren met de witte achtergrond. Ook zijn de prijzen in enkele gevallen voor nieuwe horloges gunstiger dan bij Nomos zelf.
35 & 38mm Nomos horloges

Heb het voor je aangepast. Wellicht slaap je dan wat beter straks. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Thanks voor je input!

Die is ook erg mooi inderdaad! Helaas boven mijn budget haha.

Hier twijfel ik ook wel een beetje over. Ik heb nu een horloge van 39mm waarvan ik de grootte om mijn pols precies goed vind. Misschien dat ik uiteindelijke een Omega net te klein ga vinden.

Ik zag inderdaad dat er een aantal goede opties te koop zijn via Chrono. Er zijn er enkele bijgekomen volgens mij!

1 like

Rolex :smile::+1:

2 likes

Vandaag gaan passen bij een juwelier in de stad. Uiteindelijk vond ik de Nomos Tangente 35 het mooist bij mij passen. Niet gedacht, want die stond in eerste instantie niet op mijn lijstje. Bedankt allemaal voor het meedenken! Zal waarschijnlijk binnenkort dit model aanschaffen :slight_smile:

6 likes

Leuk horloge hoor…pAST goed! :wink:

3 likes

Geen van deze horloges zullen “een goede investering” zijn als je mocht denken dat zij hun waarde behouden of dat die zal stijgen. “ Geserviced via Chrono24” kan volgens mij niet. Dit is een verkoopplatform, meer niet. Nomos is een mooi merk, maar echt voor liefhebbers. Probeer het niet te verkopen over een jaar…


Omega is wellicht een goede keuze maar koop wat je mooi vindt.

2 likes

Hoi hier een valkenburger,
Ik zou zelf niet direct voor een vintage gaan, is toch gauw een hoop mis aan en niks leuker dan zelf je eigen “krassen” op het horloge maken. :joy:

2 likes

We hebben het hier over zeer subjectieve zaken, dus neem mijn reactie voor wat hij waard is. Ik heb dezelfde Nomos sinds bijna 20 jaar - weliswaar met het oude Peseux uurwerk - en ik vind hem nog steeds prachtig. Heel veel gedragen, in de tussentijd ooit een keer schoon laten maken, nog steeds de eerste Cordovanband, wat wil je nog meer.
Als je net zo gek wordt als de meesten van ons hier op het forum, komen die Max Bill en de Omega er ook nog wel.
Succes met je keuze!

1 like

ik wil niet veel zeggen maar Trabantjes zijn erg gestegen in waarde de afgelopen jaren.

groetjes Lenno

1 like