Beste lezers,
Wellicht is deze vraag al tig keer gesteld, dus mijn excuses als het de zoveelste newbie vraag is.
Mijn naam is Robin en ik ben woon in Maastricht. Ik heb me vandaag aangemeld omdat ik op het punt sta om mijn eerste ‘echte’ horloge aan te schaffen.
Ik twijfel echter wat de beste keuze zal zijn en hoop dat jullie hier jullie mening zouden willen geven.
De modellen die ik overweeg zijn de volgende:
- NOMOS Orion 35
- Junghans Max Bill Automatic
- Omega Seamaster De Ville Automatic 1965 met datumaanduiding
Dat brengt meteen de twijfel in beeld denk ik: kies ik voor een vintage horloge als eerste echte horloge, of kies ik voor een ongedragen, nieuw horloge. Daarnaast lees ik veel lovende kritieken over de NOMOS ten opzichte van de Max Bill, gelet op bouwkwaliteit (plexiglass vs sapphire glass) en de ‘in house movement’ van NOMOS.
Ik vind de horloges alle drie op hun eigen manier echt top om te zien en qua looks kan ik voor mijn gevoel geen foute keuze maken.
De kosten op een rijtje:
- NOMOS: 1600 euro nieuw via hun eigen website
- Junghans: 740 euro via Chrono24 bij een goed beoordeelde juwelier met eigen website
- Omega: 1100 euro in zeer nette staat, 1 jaar garantie en in 2020 geserviced via Chrono24
Mijn vraag dus: wat is wijsheid? Kies ik met mijn hart, of kies ik met mijn verstand? Wat is de beste investering? Het horloge zal haast dagelijks worden gedragen overigens, ik weet niet of dit iets uit zal maken bij een vintage horloge.
Ik hoop van jullie te horen! Bij voorbaat dank.
Groetjes,
Robin