Keuze maken: tips and tricks, do's and don'ts . . .

Heren (dames?),

Ik ben benieuwd: hoe maken jullie je keuze voor een (nieuw) horloge?

Je kunt je geld maar een (1) keer uitgeven, dus je moet wel de juiste keuze maken!

Zijn er/kennen jullie een soort van basisregels die je altijd in acht moet nemen?

Ik kan me voorstellen dat er zo iets is als: als je helemaal verliefd bent op een bepaald horloge; minstens drie maand wachten voor je tot aankoop over gaat.

Als de liefde er dan nog steeds is, ja, dan mag je eindelijk . . .

Ik hoor het graag!

Niet helemaal. Want als je het horloge verkoopt kan je weer wat nieuws kopen. Als je het horloge tegen een scherpe prijs gekocht hebt hoef je hem dan ook niet met een groot verlies te verkopen. :wink:

Ik zou dus vooral wat horloges proberen en kijken wat bevalt. Vaak kom je daar door de horloges zelf te dragen het beste achter.

2 likes

Ik moet er een ā€œklikā€ mee hebben, wat eigenlijk gewoon betekent dat ik het mooi moet vinden.

2 likes

Ik moet ook gelijk een klik hebben. Maar sinds ik hier mee kijk lees ga ik wel steeds meer kijken wat mis ik nog. En kijk in die categorie waar ik dan een klik me heb. Dus toch weer die klik.

Hier is ook ā€˜dĆ© klikā€™ bepalend en eigenlijk alleen dat! Geen klik, dan ga ik ook niet sparenā€¦ :wink:

Weet niet of je hier veel wijzer gaat worden.
Velen flipperen hun horloges zowat wekelijks wat niet echt getuigd van weloverwogen keuzes :smile:

3 likes

ā€œMeten is wetenā€ dus niet eindeloos naar fotoā€™tjes op het web zitten turen, maar gewoon passen! Dan kom je er echt zo veel sneller uit, wat je echt wil hebben.

Gewoon kopen wat je mooi vindt als je het kan betalen.

1 like

Tojdrns het neuzen kom je wat moois tegenā€¦ als er een wauw is sla ik er een foto van op in een speciaal wauw mapje.
Na enkele weken kan dat wauw gevoel over zijn en dan wissen die foto.
Als het wauw gevoel blijft ga ik ergens live passen en kijken. Dit kan weken of zelfs maanden duren alvorens ik naar een AD ga.

Als na het passen de liefde er nog is dan ga ik kijken of ik het geld ervoor over heb. Zo ja kopen. Zo niet, dan we uit de lijst.
Komt vanzelf weer wat anders WAUW voorbij. Blijft deze lang hangen, dan toch maar kopen ondanks de prijs. Wat ik doe wanneer ik de prijs wat te hoog vind en toch ga kopen. Dan koppel ik het horloge aan een mooi moment. Verjaardag,trouwdag,kerst,vakantie oid.

Tussen de grote kiefdes door kan je altijd her en der goedkopere impuls aankopen doen om de honger te stillen.
Een rus hier en daar is super leuk.

Verkopen doe ik niet, elk horloge heeft zo zijn verhaal.

1 like

Mijn tip is om gewoon alles te kopen wat je mooi vindt en toe te geven aan je impulsen. Daarna verkoop je het weer met verlies onder het mom van een hobby mag geld kosten en ga je knarsend met je tanden en met zweet in je handpalmen op zoek naar een nieuw horloge dat de behoefte even kan vervullen om vervolgens weer van voor af aan te beginnen. Op deze manier geniet je maximaal van de zogeheten flipperitus en ben je binnen no-time een echte horlogefreak die alle doā€™s en donā€™ts van de horloge hobby onder de knie heeft en daarna zā€™n ervaring kan gebruiken om de ultieme collectie samen te stellen.

4 likes

Zo, net het bed uit. Vakantie hĆØ! :wink:

De benadering van Mozaik spreekt me geloof ik het meeste aan.

Wat ik vergeten ben erbij te vertellen is dat ik een (nieuw) horloge wil kopen voor zeg maar de rest van mā€™n leven.

Ik kijk er meer naar zoals je op zoek bent naar een levenspartner: die kies je ook met zorg uit, met de intentie om daar samen oud mee te worden.

Dus niks om de haverklap inruilen, en weer wat nieuws, maar echte liefde.

(De oplettende lezers weten dat ik watertandend naar de Van der Gangs zit te kijken. Dan ga je niet over een nacht ijs! Ben in Dokkum wezen kijken, en was totaal overdonderd door de schoonheid. Ik weet dat er weinig Van der Gang-fans zijn hier; dat zei zo. (Van der Gang-fans doen denk ik ook minder aan flipperritus; die kopen er een en zijn daar (zeer) tevreden mee, denk ik.)

Dus geen horlogehobby, flipperritus oid., maar een (1) weloverwogen aankoop/investering, en dan klaar.

Ja maar, dat dacht je met je vorige horloge ook! Klopt, ik draag nu al ruim twintig jaar een Oris BC3 (zoals deze https://veiling.catawiki.nl/kavels/10084257-oris-bc3-day-date-7500-herenpolshorloge-jaar-2003), en mijn vrouw zei laatst ook al: het wordt wel eens tijd voor iets nieuws, iets aansprekenders?

Dus, van haar mag het! :wink:

Nieuwe input wordt met graagte ingewacht.

(Er heeft laatst een Van der Gang-bezitter een privƩ-bericht aan mij gestuurd; als er hier meer zijn dan hoor ik daar graag van.)

Bedankt!

3 likes

Ik word niet verliefd op horloges. Ik koop wat ik mooi vind zolang het technisch gezien aan mā€™n eisen voldoet en binnen mā€™n bestedingsruimte past.

Soms schrijdt inzicht voort. Dat resulteert af en toe in een verkoop, maar het is niet de norm. :grinning:

Trouwens, voor horloges geldt hetzelfde als voor partners: bij verschillende fases van je leven kunnen verschillende partners passen. Daarom druk ik me niet uit in termen van eeuwigheid, en al zeker niet met loze beloftes over eeuwigdurende liefde. :thinking:

1 like

Ik hanteer dezelfde manier alleen zit er momenteel 70+ fotoā€™s in het ā€œwauw-mapjeā€ :joy:

Iets doe ik nog niet helemaal juist.

Edit: 95

2 likes

Tja, wat is wijs?
Ik was ook zo iemand die een horloge kocht en dan niet verder keek en het jaren droeg en soms wat afwisselde met de voorgangers. Soms waren de voorgangers niet langer aantrekkelijk of te gedragen en niet mooi meer.

Flipperen zou ik zeker niet aanraden maar dat is wel wat ik toch ook ben gaan doen. Alhier zie je zoveel en loop je tegen zo veel meer aan dan je normaal zou doen. Je vind het denk ik alleen als je hier weg blijft :joy:

Ik ben nu in blijde verwachting van mijn eerste Sinn en die komt er ook met het idee dat die zal blijven al is dat nooit zeker. Dat weet ik pas als ik hem zie in het echt en kan dragen. Anyways is mijn intentie te gaan voor iets wat mag blijven en dat pakt niet altijd zo uit.

:joy: :joy: :joy: ā€¦dus! :rofl:

Snap jouw betoog wel, ik koop zelf ook pas een horloge als de klik er echt is en ik alle voors en tegens heb afgewogen. Dan ga ik zoā€™n nieuwe aanwinst dus niet weer bij de eerste de beste gelegenheid verkopen omdat ik iets anders leuks zie of voor de snelle cash ofzo.

Maarā€¦ ik kan niet ontkennen dat het - zeker als ik hier af en toe fotoā€™s voorbij ziet komen - soms erg kriebelt en dat de wens om weer eens iets anders te kopen dan de kop op steekt. Ik loop op dit moment weer met een gedachte rond om de Sinn weg te doen voor iets anders. Tja. De laatste keer dat me dat overkwam kwam ik op tijd weer met de voeten op aarde en dus draag ik mijn trots nog met veel plezier. Hoe lang nog? Geen idee! In ieder geval vandaag nog en morgen ook nog wel. Mijn beste horlogeaankoop in 2018! :innocent:

Bij mij maar 1tje op dit momentā€¦ . .
Hoe goed is dat!

2 likes

Ben benieuwd welke!

1 like


Eind volgende maand aanschaffen!

2 likes