Keuze probleem: Nomos midnight blue Tangente of Minimatik

Sindskort trok Nomos weer mijn aandacht. Dit keer door de nieuwe blauwe wijzerplaat, die op bepaalde lichtvallen op zwart lijkt. Ze hebben 3 modellen en er zijn twee modellen die me aanspreekt.
Tangente met de kenmerkende kastvorm en de Neomatik waar de lugs meer is geintegreerd.

Welke van de twee vind je mooier en waarom?

Nu komen de plaatjes

Tangente

Neomatik

2 likes

Plaatje is twee keer de neomatik?

Als je goed kijkt zijn het twee verschillende horloges: met name te zien aan de lugs en de cijfers op de wijzerplaat…

Staat wel op beide platen neomatic…

Maar mijn voorkeur heeft de bovenste, net iets meer eigen smoel en mooiere indices imo.

erg mooi met die blauwe plaat!

1 like

Ik vind die tweede het mooiste, maar eigenlijk de Metro nog mooier.

Wel verwarrende type aanduiding door Nomos. Zie collectie op Nomos site.
De eerste van hierboven is ā€˜tangente neomatik nachtblau’ en tweede van hierboven is ā€˜minimatik nachtblau’ met neomatik op de plaat.

http://www.nomos-store.com/en/Collections/neomatik/

1 like

Zag net een foutje. Plaatje twee is Minimatik.

Metro sprak me ook aan. maar ik vond het iets te speels voor een moderne dress watch. Beetje speels maar net niet.
Ik had een foutje gemaakt. De tweede is Minimatik. Neomatik verwijst naar het uurwerk.

Gevraagd naar een keus gaat mijn voorkeur uit naar de tweede. Dial en vooral de lugs zijn mooier. Mooie kleur blauw gebruikt maar zou eigenlijk geen van beiden nemen to be honest. Teveel Danish Design naar mijn smaak.

Hier kan ik volledig in mee gaan.

De wijzerplaat van de 1e en de lugs van de 2e.
Ik hou niet van dunne lugs en al helemaal niet als ze scherp/hoekig zijn.
Maar het blijft persoonlijk.

2 likes

haha,

Mijn voorkeur is precies omgedraaid. de kastvorm en de lugs van de eerste met de wijzerplaat van de tweede. Dan had ik geen keuze probleem en kon ik meteen een NA topic starten.

Op foto lijkt de lugs erg uitsteken, maar om de pols staat het mooi.

Hier sluit ik me volledig bij aan met de toevoeging dat ook ik m.n. de cijfers van 1 meer karakterisitiek/mooier vind.

Grt. Marco

1 like

Omdat je zelf ook wel weet dat je je helemaal niets moet aantrekken van andermans smaak mijn ongezouten mening.

Ik heb groot respect voor Nomos, maar wordt vaak niet zo warm van het design. Dat heeft vaak te maken met de kastvorm, maar ook vind ik de wijzers vaak te smal.
De Club vind ik wel mooi, en zou er geen nee tegen zeggen.

Mbt tot deze modellen:

Beiden: Mooie kleur blauw!

Nummer 1:
Vind ik de mooiste wijzerplaat. Afgewisseld streep/arabisch vind ik mooier dan stip/arabisch op nummer 2, (zeker omdat er ook al een stip op de buitenste ring van stippen staat).
"Neomatic in geel"met net iets meer helderblauw van de minutenring is ook wel aardig.
Minpunt is voor mij dat ik het font van de urencijfers niet vind passen bij de minutencijfers.
Het font van de subdial lijkt gelijk aan die van de minuten, maar kan ik bij deze resolutie niet helemaal duidelijk zien. Al met al (merk, ā€œGlashütteā€, type, made in Germany, uur/minuut/secondencijfers) is het een groot fontfeest. Had wel eens een lofzang gelezen van een ontwerper van fonts over hun consistentie met dit onderwerp maar vind dat hier niet zo in terug. Of het moet zijn dat het een heel bedoelde mix up is omwille van eh, speelsheid.

De iets dikkere kroon vind ik wel mooier dan bij nummer 2.

Nummer 2:
Wint op lugdesign.
Wat ik erg leuk vind is het bochtje (verdikking) van wijzer naar het rondsel om de wijzeras, ik moest meteen aan FP Journe denken. Het is veel subtieler maar ik heb het nog niet bij een ander horloge gezien dan bij een FP Journe. Kijk naar het verschil bij de wijzeraanzet tussen de 2 ā€œNomoiā€.
Als je niet weet wat ik bedoel:
https://d23x6d9cx8qezf.cloudfront.net/wp-content/uploads/2016/01/FP-Journe-Chronometre-Bleu-review-price-7-1140x450.jpg

Als ik zou moeten kiezen zou ik het zo nog niet weten, en zou ik ze willen vasthouden.

Succes veel voorpret met kiezen!

Ik schreef mijn reactie in kladbok en zie bij plaatsen dat anderen ook een gescheiden beoordeling geven van wijzerplaat en kast, grappig!

1 like

1 is de mooiste: lugs en cijfers zijn super strak, als ik naar andere details ga kijken zit mijn ideale model er niet bij …

1 like

Wijzerplaat van 1; lugs van 2. Al met al: toch 1.

1 like

2, ik ben niet zo van het strakke… dit oogt wat klassieker

Moeilijk, de Tangente lugs zijn een beetje hoekig. Je bent er gek op of niet. De Tangente wijzerplaat vibd ik dan weer strakker, die van de nr 2 een beetje rommelig. Is een Ahoi in Nachtblau nog een optie?

1 like

Minimatik!!

Vind ik de mooiste aan de lugs.
Maar een mooie club is ook geslaagd!

Prachtige kleur blauw!

Klopt het dat beide modellen 35mm zijn?
Lijkt mij wat aan de kleine kant voor een ā€œspeelse dresserā€.

Heb je ze al gepast?

Ik ben Nomos fan (met een 38mm Tangomat) en Blauw-fan, maar dit lijkt mij ā€œnet-nietā€. Als ik moest kiezen de 1e.

Outsider: de Tetra in 33mm vierkant (klinkt klein maar valt groter).

2 likes

Ik ga voor de dial van de tangente, de wijzers van de metro en de kast van de minimatic. Dan zou die helemaal af zijn voor mij.

1 like