Keuzehulp gezocht! IWC Aquatimer blue

Hallo zeer gewaardeerde medeforumleden,

Ik heb ff jullie hulp nodig. Sinds kort kijk ik naar de IWC Aquatimer. Wat vinden we hiervan? Zijn er andere cq mooiere duikers van de gevestigde merken? Heb zelf al twee Breitling duikers (Superocean 2 en Avenger 2 Seawolf) maar zoek nog een mooie aanvulling hierop. Indien jullie positief zijn, moet deze dan met of zonder chronograaf-functie zijn? (Ik heb soms wat bedenkingen bij een chronograaf-functie bij een duiker, alhoewel het natuurlijk wel een leuke functie is.) Het gaat om typenummers IW329005 of IW376805. Alvast bedankt!!!

Zie hieronder voor de afbeeldingen.

6 likes

Btw: heb zelf ook gekeken naar het type van voor 2014. Erg mooi, maar vind deze een te laag dress gehalte hebben voor bijvoorbeeld bij een pak.

Wat mij betreft zijn bovenstaande voorbeelden ook ongeschikt bij een pak. (Uitgezonderd een duikpak).
Ik vind met name de time only versie wel mooi!

1 like

Ik vind die eerste verreweg de mooiste.

Time/Date Only :wink:
Je zit te veel met je Explorer, OP en Sub in het hoofd Tom

1 like

Zal ik het topic verplaatsen naar de Algemene horlogepraat?

1 like

Oh heel graag. Dank. Ik heb het per ongeluk niet onder Algemene horlogepraat geplaatst.

Geen chrono, maakt hem te onrustig. En, met een duiker, is leesbaarheid het allerbelangrijkst geloof ik en een Chrono zit dit in de weg. Daarnaast vind ik deze Aquatimer met alleen tijd en datum beter in balans. En wat @tompj zegt, dit past ook niet bij een maatpak :smiley: daar is hij echt te fors en te dik voor :stuck_out_tongue:

1 like

De IWC aquatimer is een heel gaaf duikhorloge. De IWC Aquatimer Chronograph Sharks is ook erg gaaf; met zijn grijze wijzerplaat erg subtiel en voorzien van 2 chronografen; dit maakt hem minder druk dan met 3 chronografen. Als ik moet kiezen tussen bovenstaande zou ik gaan voor de eerste (time only).

Andere toffe duikers zijn van Bremont (Supermarine) en natuurlijk de Blancpain Fifty Fathoms. Daarnaast heeft Panarai recentelijk een aantal mooie uitgebracht.

Wel zijn duikhorloges vaak echte toolwatches (wat ook hoort I.M.O.) en daardoor misschien niet altijd even geschikt voor onder een pak.

1 like

Chrono op een duiker is praktisch zinloos, lekker voor de date only dus. Erg gaaf model dat je weinig tegen komt in het wild.

edit: prima voor onder een pak trouwens!

2 likes

Tuurlijk; in essentie heb je gelijk. Maar is een duiker (tenzij je duiker bent…) niet sowieso zinloos? En is een chronograaf dan alleen zinvol als je scheidsrechter bent…

Mijn punt is dat je wat mij betreft gewoon degene moet kiezen die je het mooiste vindt. Ik heb met mij duiker nog nooit gedoken en gebruik op een ander horloge mijn chronograaf werkelijk nooit anders dan dat ik het soms even gaaf vind om hem weer naar “0” te zien resetten…

De enige complicatie die ik zo nu en dan wél gebruik; tweede tijdzone.

En waar ik het wél met je over eens ben: prima onder een pak!

4 likes

Sterker nog; ik ken een aantal duikers en die dragen niets anders dan Suunto.

Verder helemaal eens met je mening.

Ben ik dus vanuit die positie redeneer ik. Verder heb je een goed punt hoor.

1 like

Chrono duiker. Het heeft wel iets aparts :rofl:

Ik begrijp wel de opmerking dat het dubbel op is. Er is de dive ring om te timen en er is de chrono om dingen te timen.

De aquatimer zonder chrono heeft als het goed is een uurwerk gebaseerd op de ETA 2892 A2
De aquatimer met chrono heeft als het goed is een uurwerk gebaseerd op de ETA (Valjoux) 7750

Niet dat de ETA 2892 A2 of 7750 geen fantastisch uurwerk is (dat staat buiten kijf). Maar ik moet toch even slikken als ik naar de prijzen kijk die IWC hanteert. Als je het puur over het uurwerk hebt zijn er zo veel interessantere opties voor die prijzen. Voor het perspectief: Het duurste horloge dat ik heb gehad met een uurwerk gebaseerd op de 7750 was ongeveer 2k. En zelfs toen vond ik dat ik iets te veel betaalde maar deed ik het door het ontwerp en andere kwaliteiten van het horloge.

IWC lijkt zich dat ook te realiseren en is dan ook sinds kort uitgekomen met nieuwe uurwerken voor de nieuw uitgebrachte modellen. Dit terwijl ze de prijzen overigens zo ongeveer gelijk houden. Om die reden zou ik persoonlijk veel liever iets uit de nieuwe collectie van IWC kopen. Maar pas na ik meer weet over de kwaliteit en hoe interessant het in-house uurwerk is. Tot die tijd kan ik het niet over mijn hart verkrijgen als ik weet dat ik voor het geld een, ik noem maar wat, Zenith El Primero kan kopen.

2 likes

Time only. En wat te denken van de besparing op de servicekosten in vergelijk met de chrono.

1 like

Zeker de eerste! Straalt rust uit. Belangrijk als je het horloge als dress watch ook wil dragen.

1 like

Heb er zelf ook 1. Wat ik alleen jammer vind vd Aquatimer, is dat de stijl telkens behoorlijk veranderd. Ik bedoel een submariner, Seamaster, Black bay, blijven bv goed herkenbaar.

2 likes

Superbedankt voor de suggesties en alle andere ideeën. Hier kan ik wel wat mee!

2 likes

Prachtige klok! Zelf heb ik sinds 3 weken de oudere variant met de saffier bezel in zwart geel, loopt prachtig. Ik zou ook gaan voor het horloge zonde chrono. Dit maakt hem te druk. Succes met je keuze.

Heel mooie horloges. Miss als alternatief eens kijken naar de nieuwe omega seamaster professional 300m.? Is er ook met heel mooie blauwe wijzerplaat. En inhouse movement!

2 likes