Keuzehulp Landeron L47 of L51 Chronograph Suisse

Aangezien ik een ander horloge ‘moet’ uitzoeken voor

die helaas na 2 reparaties problemen (stil staan) blijft houden twijfel ik tussen 2 Chronograph Suisse horloges uit ± 1950

Ze hebben beide een Landeron uurwerk, de één een L47 en de ander L51.

Ik geloof dat ik 1 toch wel wat mooier vind dan de ander en die is meen ik ook volledig 18k, de ander volgens mij deels.

Weet iemand meer te vertellen over de horloges en (verschillen in) uurwerk

Ik ben benieuwd welke jullie de mooiste vinden

• foto 1
  • foto 2

0 stemmers

Kan je niet helpen welke beter is, wel welke ik mooier vindt: dat is nummer 1.
Lijkt wel of deze niet helemaal naar 0 reset en de opdruk redelijk vervaagd is op bepaalde delen.
In beide gevallen een mooi horloge dus qua schoonheid kan je niet nat gaan.

1 like

Ja, ze zijn beide mooi.

Wat betreft uitlijning chrono heb je gelijk, die is bij foto 1 niet exact op 12
(kan ik wel mee leven uit 1950 als hij goed loopt)

Ik vond in eerste instantie 1 het mooist, maar na een tijdje begon ik 2 steeds eleganter en sierlijker te vinden.

Is de L51 niet wat groter? Ik vind nummer twee mooier, mooiere cijfers.
Zeker weten landeron 47? Is nogal zeldzaam. Meestal zie je de 48. (Is net zo groot)

Landeron 47

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Landeron_47
Blijkbaar even groot zie ik net.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Landeron_48

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Landeron_51

1 like

Als je wat anders zoekt omdat dit horloge slecht reparabel is, zou ik geen Chronographe Suisse nemen. Die budget-Landerons hebben niet de beste reputatie.

Verder zijn deze twee niet in opperbeste staat.

1 like

Horloges zijn even groot, beide 38mm.
De 2e heeft volgens de verkoper L47.
Bedankt voor je link, ik zal de plaatjes van de uurwerken eens vergelijken

Daarnaast is t heel dun goud… dus ook daarmee opletten.

1 like

Ja, ik heb een horloge van Titus in 18k. Dat lijkt ook zo dun als papier

Tweede lijkt wel in mooiere staat, bij de eerste is de wijzerset volgens mij ook een bij elkaar geraapt rommeltje.

2 likes

Ik mag wat anders uitzoeken als vervanging. (zal het horloge weinig dragen)

Ik vind dat voorn70 jaar oud wel meevallen. Wat zie jij dan in het bijzonder dat de staat discutabel maakt?

Vind ik ook Wilko!

1 like

Kies dan iets met een zo hoog mogelijke monetaire waarde.

Ad 1: wijzers, zoals benoemd. Voorts zijn de pushers versleten, is de kroon niet origineel (of wel, maar dan is hij gewoon total loss afgesleten), zijn de kastpoten zwaar gepolijst én verbogen en lijkt de secondewijzer niet lekker te resetten.
Ad 2: minder opmerkingen, maar let op dat de chroomlaag rechtsonder deels weg is, dat de kroon volledig is afgesleten en: ik weet niet of er meer foto’s zijn, maar als de foto’s onvolledig zijn dan is dat omdat de verkoper wil dat je iets niet ziet.

1 like

Chronographe Suisse Cie
€ 1.190

Dit is de advertentie van de 2e.

Lichtval? Het is 18k

Ik weet niet hoe hij er uit hoort te zien en het ‘relief’ rondom zal wel dieper geweest zijn, maar is dit ‘onacceptabel’ gezien de leeftijd?

Landeron_47

Het lijkt identiek.
Maar horloge uit 1950 en uurwerk uit 1937?

Nu vind ik trouwens als leek L47 en L48 ook heel veel op elkaar lijken. Kleine verschillen, maar L48 werd dus gebruikt in de periode waar het horloge uit vandaan komt

1190 euro als vraagprijs is hoog voor een 18k Chronographe suisse, zeker in deze staat. Een zwarte wijzerplaat is zeldzamer dan een witte/ champagne maar dan nog…
Het goud is flinterdun.

De ‘deels gouden’ is meestal gewoon goldplated met 20 micron over een metalen kast. Dat is dus veel minder waard dan een 18k gouden kast, ook al is die flinterdun. Om je een beeld te geven van wat ik redelijke prijzen vind:

• gold plated max 250 euro met wat spoortjes, max 350 euro in NOS staat.
  • 18k 350 a 400 euro met sporen, 550 a 650 euro in mooie staat.

Meer dan dat zou ik er niet voor over hebben eerlijk gezegd.

1 like

Dank voor je duidelijke antwoord. Ik vond 1190 zelf ook erg veel. Het horloge dat het moet vervangen was 600, dus ik zal wel moeten bijbetalen, alleen 590 vind ik inderdaad veel te veel.
Wil eigenlijk niet meer dan 150 bijleggen, dan zit ik al op 750, 100 boven jouw gewaardeerde advies. Ik wacht zijn voorstel even af

Landeron 48, kijk maar eens naar het belangrijkste verschil, de inkeping in de chronograaf brug voor de wijzerplaat poot die de 48 al niet meer heeft.

1 like