Keuzes en dilemma's

Hallo HF,

Ik sta weer eens op de tweesprong in horlogeland.
Ik heb momenteel een 15-tal horloges en stilletjesaan bezig de collectie uit te dunnen.
Horloges die ik echt niet draag of waar ik teveel bedenkingen over heb gaan eruit.
Zoals mijn PADI-turtle die ik net iets te groot en zwaar vind. Eventueel gaat m’n Aquis 43.5 eruit voor de 39.5mm-versie, want het is nu eenmaal een heerlijk ding om de pols, maar ik heb zo altijd het gevoel dat ie net te groot is voor mijn pols, vandaar de sprong naar de 39.5mm. Zijn er HF’ers die al de vergelijking kunnen maken tussen de twee maten van de Aquis?

Aan de andere kant wordt ik binnenkort 45, en zou ik deze gelegenheid kunnen aangrijpen om de overstap te maken naar een Rolex Explorer I black dial, Millgaus met zwarte plaat of een mooie GS Automatic of Spring drive, maar dat moet dan wel een weloverwogen aankoop worden die ik blijf dragen en de voorwaarde is dan dat alle overbodige horloges waar ik bedenkingen bij heb eruit gaan.
Enkel de favorieten zouden blijven, en dat zijn er een stuk of vijf, aangevuld met een duurder horloge zoals hierboven genoemd.
Er zijn waarschijnlijk nog hf’ers in mijn geval geweest. Hoe ging dit jullie af? Inkrimpen en upgraden?
Benieuwd hoe jullie het aangepakt hebben of hoe dit liep.

Bedankt voor het lezen!

J

2 likes

Kwaliteit boven kwantiteit. Als dat je motto wordt heb je er altijd plezier van. :v:

Oh en dus gewoon doen. Niet te lang over na denken.
:beers:

3 likes

Horloges die geen/weinig overlap hebben en ik ook daadwerkelijk draag mogen blijven. Dat kan een horloge van €1000+ maar ook €50- zijn.
De rest mag weg.

1 like

Ook zo’n beetje bij mij, als ze te lang in de kist liggen en je ze niet draagt…

Ben nog geen ervaringsdeskundige… heb wel de collectie van 16 eens bekeken en in groepen verdeeld, nu kijken hoever ik gefaseerd terug ga in aantal… eerst van 17 naar 12, en dan naar 9.
Upgrade heeft afgelopen jaar weinig uitgehaald qua aantal :weary:

1 like

Ik heb ingedikt, en toen ontdekte ik Grand Seiko en ben ik gelijk weer gaan uitbreiden. Maar nu met horloges die ik wel graag draag. Ik heb nu vier tophorloges, en daarnaast een stuk of 6 in diverse klassen, vintage, beaters, betaalbaar. Maar de band die je met een horloge hebt gaat voor kwaliteit. Geen echte klik, dan in de verkoop ermee! Maar bezint eer ge begint :grin:

1 like

Ik heb een tijdje geleden ook het besluit genomen om het aantal terug te brengen en te gaan voor kwaliteit boven kwantiteit. Dat is deels gelukt, maar ik kan me nog steeds niet inhouden als ik weer iets leuks tegenkom, waardoor ik inmiddels weer bijna op hetzelfde aantal als voorheen zit.
Ik heb daarom alweer een paar horloges waarvan ik niet weet of ze mogen blijven en daarnaast ben ik me ook sterk aan het oriënteren op een Explorer I. Het is cyclisch denk ik. :wink:

3 likes

:point_up_2::+1:

1 like

Nadat ik mijn Sub kocht heb ik er altijd wat ‘naast’ gehad maar die blijven het meest van de tijd slapen in de kist. Ik zou in jou geval upgraden en het gewoon proberen. Koop je een Rolex, bevalt het niet is de weg terug geen probleem.

Heb zelf meerdere Aquis modellen gehad. Ook vond ik de 43,5mm opeens te groot worden. Heb diverse malen geprobeerd aan de 39,5mm te ‘wennen’. Meerdere keren gepast maar het is echt een ander horloge geworden mi. Ik zou deze dus niet lukraak kopen maar echt eens goed gaan passsn alvorens tot aanschaf over te gaan.

Daar vrees ik ook een beetje voor, als ik dan iets leuks dat betaalbaar is tegenkom kan ik me ook moeilijk inhouden.

1 like

De vraag is of je dat erg vindt. Een beetje speuren naar moois is voor mij de helft van de hobby, dus dat blijf ik waarschijnlijk toch wel doen.

1 like

39.5 aquis schijnt in verhouding ook erg dik te zijn he?

1 like

Roy,

Heb me inderdaad ook al de bedenking gemaakt dat ik met Rolex mijn broek niet kan scheuren, terwijl ik bij GS en andere merken toch een beetje afschrijving mag verwachten.
Blij dat je meegeeft dat de Aquis 39.5 echt uitgeprobeerd moet worden, ga dit één dezer eens doen bij m’n Oris AD.

1 like

Tja, en dan denk je aan een upgrade, denk je ook daar kan ik 6 seiko monsters voor kopen. Heb je 6 keer de aankooplol.

1 like

Ik vond vooral de veel smallere lugs en dus band het stoere uiterlijk, dat kenmerkend voor de Aquis is, niet ten goede komen.

1 like

Dat dus, the hunt is soms meer dan de helft van het uiteindelijke plezier :+1:
Ach maak me niet echt zorgen, dat zal altijd wel zo blijven als je een beetje in de horlogehobby zit. Pure fun.
Kan me ook nog altijd echt verbazen over heel betaalbare horloges, zoals mijn eerste Vostok die ik vandaag ontvangen heb uit Russia of mooie Vijfjes. Maar als je dan wat grote flappen uitgeeft aan een iconisch horloge hoor ik wel graag eens hoe het jullie vergaan is :wink:

1 like

Dat is geen echte upgrade he Stephan, dat is gewoon de horlogedoos uitbreiden met bijna zes keer hetzelfde…

Nah… das dan een breedteinvestering.

1 like