Keuzes kunnen soms lastig zijn Omega SPO/ Tudor Pelagus/ Omega 300 Master

Beste horloge-liefhebbers,

Ik volg het forum al een tijd, heb me nu toch eindelijk aangemeld om vanaf heden ook mijn steentje bij te dragen.
Zelf heb ik vanaf mijn jeugdige kinderjaren al iets met horloges, zo ben ik ooit begonnen met een Benetton, later gespaard voor een Seiko Sportura Kinetic en nu draag ik een Fortis B-42 Cosmonauts Chronograph.
Eindelijk heb ik weer eens de mogelijkheid om m’n verzameling aan te vullen.
Omega had voor mij toch altijd wel iets speciaals, om die reden staat deze ook hoog op het lijstje.
Gezien het een keuze is waar ik weer wat jaren voor moet sparen vind ik dit erg lastig, daarom hoor ik graag wat jullie keuze/advies zou zijn.

Aan de volgende voorwaarden moet m’n nieuwe aanwinst voldoen:
Nieuwe horloge;
Trend onafhankelijk;
Saffier glas;
Automaat;
Diver model;
Geen chronograaf;
Waardevastheid, eventueel goed in te ruilen in de toekomst.

Hieronder mijn 3 voorkeuren en een vergelijk t.o.v. van elkaar.

Omega Seamaster Planet Ocean Goodplanet (blauw)
Of
Omega Seamaster Planet Ocean GMT (zwart)

Voordeel

• Erg fraai uurwerk, Co-Axial
  • Optioneel een mooie rubberen band met vouwsluiting
  • 4 jaar garantie
  • Gangreserve, 60 uur
    Nadeel
  • Prijs circa € 4.750,-
  • Wellicht in 2015 een speciale uitgave i.v.m. 10 jaar Seamaster Planet Ocean

Weet iemand wat de oplage is van de Omega Goodplanet?

Tudor Pelagos

Voordeel

• Prijs circa € 2.800,-
  • Onbekendheid (voor de kenners onder de niet-kenners krijg je geen etiket opgeplakt)
  • Weergave in donker (Luminova)
  • Leuk te combineren met Nato banden
    Nadeel
  • Eenvoudig
  • Gangreserve, 38 uur
  • Weinig dealers

Met mijn budget van circa 4k valt de Tudor er ruim binnen, echter heb ik deze nog niet in real life mogen aanschouwen, is er iemand die een verkooppunt weet in het zuiden van het land?
Dealers volgens Tudorwatch.com zijn Gassan en Schaap & Citroen, weet iemand nog een ander adres?

Omega Seamaster 300 Master

Voordeel

• Nieuwe techniek aanvulling (anti magnetic)
  • Nieuw model, reborn vintage uitgave
  • Gangreserve, 60 uur
  • Prijs circa € 4.000,-
    Nadeel
  • Geen datum aanduiding
  • Iets te eenvoudig
  • Kleinste model van alle vier
  • Leverbaar eind 2014

Allereerst welkom hier!(tu)

En mijn persoonlijke keuze zou de Pelagos zijn.

Groeten.

Noel.

de Omega Seamaster GMT is natuurlijk een horloge met een “extraatje” in de vorm van de GMT wijzer. ook valt ie wat meer op dan de Tudor, met zijn heldere gekleurde cijfers en accenten op de wijzers… verder… gewoon een heel mooi horloge

Dat Mooie geldt natuurlijk ook voor de Tudor, die door het ontbreken van kleurtjes opvalt doordat ie niet opvalt… tel daarbij op dat ie een tijdloos mooie kast heeft… met een geslepen finish, zodat de eerste krasjes niet eens opvallen…

Daarbij de gunstiger prijs…zou em voor mij persoonlijk de doorslag geven…
Mocht je iets meer kleurigheid willen, kun je altijd nog kijken voor een Black Bay. met donkerrode bezel… vind ik persoonlijk een heel mooi horloge
(Waar denk je dat de wijnrode kleur van mjin wijzerplaten door geinspireerd is? )

Geen datum?.. dat zou voor mij bij de seamaster 300 Master een no-go zijn… ik wil eigenlijk minimaal wel een datum op mijn horloge… anders moet ik daarvoor nog de telefoon uit mijn broekzak graaien…
(ok op een pure dresser zou het voor mij zonder datum mogen)

Welkom!

Lastig idd… zo een luxe probleem :wink:

Beetje rare vraag misschien, maar waarom niet een ‘normale’ PO? Ik heb juist niet zo veel met zo een extra GMT wijzer.

Voor mij hangt de keuze ook vanaf wat voor ‘bestemming/functie’ het horloge krijgt. Wordt het een daily beater, een vrije tijdsklok, een reishorloge, etc. Afhankelijk van de gelegenheid, pas ik mijn wensen/eisen aan. Als daily beater zou ik van deze 3 voor de Tudor gaan. Datum is handig, de speciale gesp is handig, 2824 makkelijk ‘overal’ te servicen, (betreft je opmerking over lume, dat hebben ze toch allemaal, of bedoel je uitgebreide lume op de bezel?), licht en comfortabel te dragen met z’n titanium.

Als het een vrije tijdshorloge zou worden, dan zou ik voor de 300 Master gaan, waarvan ik de band zou matteren. Gaaf design, en als vrije tijdsklok, vind ik het minder erg dat ie geen datum heeft.

Ik meende gelezen te hebben dat de Omega Seamaster 300 Master qua prijs richting de 5K ging… Dan lijkt me dat die al afvalt

Waardevast zijn deze modellen geen van alle.

Omdat er op je shortlist een Tudor staat en ook een SM300, moest ik ook gelijk aan de BB denken. Ik heb nou eenmaal een soft spot voor retro en vintage… ; ) De rode hebben we hier al diverse malen gezien, maar de nieuwe blauwe vind ik ook heel goed te pruimen.

Op de manier hoe je de voor- en nadelen zelf formuleert lijkt het erop dat jouw voorkeur duidelijk naar Seamaster GMT gaat. Ik zou in ieder geval de andere twee niet kopen als je ze nu al te klein of eenvoudig vindt. Voor dat geld wil je toch zeker wel je perfecte horloge :slight_smile:
Ik zou dus nog even sparen voor de GMT, en wellicht dat er dan alweer een ander alternatief is.

marnix.moed Schreef:

Welkom!

Lastig idd… zo een luxe probleem :wink:

Beetje rare vraag misschien, maar waarom niet een
’normale’ PO? Ik heb juist niet zo veel met zo een
extra GMT wijzer.

Voor mij hangt de keuze ook vanaf wat voor
’bestemming/functie’ het horloge krijgt. Wordt het
een daily beater, een vrije tijdsklok, een
reishorloge, etc. Afhankelijk van de gelegenheid,
pas ik mijn wensen/eisen aan. Als daily beater zou
ik van deze 3 voor de Tudor gaan. Datum is handig,
de speciale gesp is handig, 2824 makkelijk
’overal’ te servicen, (betreft je opmerking over
lume, dat hebben ze toch allemaal, of bedoel je
uitgebreide lume op de bezel?), licht en
comfortabel te dragen met z’n titanium.

Als het een vrije tijdshorloge zou worden, dan zou
ik voor de 300 Master gaan, waarvan ik de band zou
matteren. Gaaf design, en als vrije tijdsklok,
vind ik het minder erg dat ie geen datum heeft.

De reden van de GMT is ontstaan omdat ik sinds het zien van de Goodplanet deze wel heel erg mooi vind, met name het blauw en oranje is een mooie kleurcombinatie.

Graag zou ik de horloge zowel prive als zakelijk dragen, dus wordt het een daily beater voor de mooiere dagen.

De lume van de Pelagos zijn inderdaad mooier (aanweziger) verlicht in het donker.

Erik11 Schreef:

Ik meende gelezen te hebben dat de Omega Seamaster
300 Master qua prijs richting de 5K ging… Dan
lijkt me dat die al afvalt

Klopt, als catalogusprijs kost deze bij dhr. Van Baal € 4.930,-

TagEd Schreef:

Omdat er op je shortlist een Tudor staat en ook
een SM300, moest ik ook gelijk aan de BB denken.
Ik heb nou eenmaal een soft spot voor retro en
vintage… ; ) De rode hebben we hier al diverse
malen gezien, maar de nieuwe blauwe vind ik ook
heel goed te pruimen.

http://i1093.photobucket.com/albums/i432/MrFitGuru
/TudorBlackBayBlue5.jpg

Persoonlijk vind ik de Pelagos net iets mooier, is een kwestie van smaak volgens mij.

Explore beeech80

Welkom hier! Wanneer het om exclusiviteit gaat zou ik direct voor die Tudor gaan. Dit horloge zie je véél minder vaak dan die Omega’s.

Maar je vergelijkt een GMT met een duiker. Wat vind je belangrijker en waarom beperken tot maar 2 merken.

Nog exclusiever is een Grand Seiko GMT, ook een overweging. Staat in afwerking weer een stukje hoger genoteerd dan de beide Zwitsers en heeft de zeer interessante Springdrive techniek. De restwaarde van een Grand Seiko is ook goed.

Heetman in Rotterdam verkoopt de Pelagos. Heb hem nu een week of twee, bevalt wel goed. Geen heel speciaal horloge. Doet niet aan als den juweel, meer als een ware toolwatch.

0,000 blingbling, door de matte afwerking zo goed als onverwoestbaar. Ik denk dat hij er over 20 jaar nog exact hetzelfde uitziet als ik er niks geks mee doe. Niemand weet dat hij duur is, dus je hebt geen last van vooroordelen. Hij is dan ook zó onopvallend dat niemand ziet dat je een nieuw horloge hebt, of je dat leuk vind is aan jou.

de gangreserve is inderdaad belabberd, als je een dag kantoor hebt gehad en daarna hem een dag stillegt, staat hij op de volgende dag stil.

de afwerking is van een geweldig niveau, veel beter wordt de afwerking van een toolwatch niet. De bezel click is fijner dan van een Submariner ceramic. Verder heeft hij wel bevels op de lugs. De Tudor Pelagos is met recht de Rolex die Rolex zelf niet meer maakt.

als je deze hebt, heb je eigenlijk de rest van je leven geen ander horloge meer nodig.

stitch Schreef:

Welkom hier! Wanneer het om exclusiviteit gaat zou
ik direct voor die Tudor gaan. Dit horloge zie je
véél minder vaak dan die Omega’s.

Maar je vergelijkt een GMT met een duiker. Wat
vind je belangrijker en waarom beperken tot maar 2
merken.

Nog exclusiever is een Grand Seiko GMT, ook een
overweging. Staat in afwerking weer een stukje
hoger genoteerd dan de beide Zwitsers en heeft de
zeer interessante Springdrive techniek. De
restwaarde van een Grand Seiko is ook goed.

http://i57.tinypic.com/ok0oqo.jpg

Waarom ik voor een duiker kies heeft niet echt een onderbouwing, wat me opvalt is waar mijn oog steeds opvalt een duiker is, dit staat los van GMT, Sinds de Goodplanet uit is ben ik er fan van, en deze heeft toevallig GMT (de zwarte variant is nagenoeg gelijk en heet PO Seamaster GMT).

Oris heeft bijvoorbeeld ook hele mooie duikers.

Betreft de Grand Seiko, deze mag er ook wezen, echter blijft het een Seiko, wellicht een vooroordeel, maar hier raak ik eerder op uitgekeken verwacht ik.
Wist niet eens dat Seiko ook in het prijssegment boven de 5k zat.

Zelf heb ik ook nog een Sportura Kinetic, waar ik nog steeds tevreden mee ben, maar draag hem niet meer zo vaak, het is misschien wat oneerbiedig maar het is mn klus horloge geworden.

in antwerpen van de week voor het eerst de pelagos in het echt gezien (bij tensen, wellicht een optie als je in het zuiden woont).
Mijn vrouw sloeg er meteen op aan (daarvoor heeft ze alle rolexen zo’n beetje afgedaan als kermishorloges, dus van bling is ze niet echt).
Ikzelf vond de blackbay mooier dan verwacht maar de rode bezel en gouden accenten doen het voor mij niet. wellicht de nieuwe blauwe bezel met zilver…
Ik loop waarschijnlijk over een korte tijd ook met een pelagos of tudor sub.
Heb bij tudor toch een exclusiever gevoel dan bij omega.

Dank voor zover de reacties.
Mijn voorkeur neigt naar de Pelagos, het titanium schijnt toch krasgevoelig te zijn, wat ik zover van de internationale fora kan lezen, wat zijn de bevindingen van de Pelagos gebruikers onder ons?

Toch vreemd eigenlijk, voor mij is/was de Omega toch altijd om van te dromen, toch heeft Tudor iets wat op een bepaalde manier aantrekt.

Een teaser op Nato:

Zijn er gebruikers op het forum die ervaring hebben met de gangreserve van het Omega uurwerk (8500/8605)?
Weet iemand wat meer over een oplage van de Omega Goodplanet?

Er zijn tegenwoordig nog maar 2 fabrikanten die alles maar dan ook echt alles in eigen huis maken, de een heet Rolex en de andere is Seiko. Seiko kweekt zelfs zijn eigen kwarts kristallen.

Hier kennen veel mensen Seiko alleen van de goedkoopste modellen. Grand Seiko is een toplijn, nog luxer is de Credor lijn met prijzen tot wel 400k euro. Beide met eigen ontwikkelde Springdrive technologie.

Vergis je niet in Seiko. Maar als je niet tegen de naam Seiko op de wijzerplaat kunt moet je het zeker niet doen. :wink:

Ik vind hem juist volledig kras-ongevoelig. Op mijn Pelagos zitten volgens mij alleen krasjes op de stainles steel sluiting.

door de geborstelde afwerking vallen krasjes totaal niet op. Topklok.

Wat vind ik die GS toch mooi en die Credor afschuwelijk! Achterkant van de Credor is dan wel weer mooi. Altijd nog een optie om 'm andersom te dragen. ; ) Zo zie je maar, het is zeker niet altijd hoe duurder, hoe mooier… Maar da’s mijn bescheiden mening. : )

stitch Schreef:

Er zijn tegenwoordig nog maar 2 fabrikanten die
alles maar dan ook echt alles in eigen huis maken,
de een heet Rolex en de andere is Seiko. Seiko
kweekt zelfs zijn eigen kwarts kristallen.

Hier kennen veel mensen Seiko alleen van de
goedkoopste modellen. Grand Seiko is een toplijn,
nog luxer is de Credor lijn met prijzen tot wel
400k euro. Beide met eigen ontwikkelde Springdrive
technologie.

Vergis je niet in Seiko. Maar als je niet tegen de
naam Seiko op de wijzerplaat kunt moet je het
zeker niet doen. :wink:

http://forums.watchuseek.com/attachments/f21/74353
3d1340349705-dream-seiko-credor-gbby999-311an.jpg

http://forums.watchuseek.com/attachments/f21/74353
4d1340349745-dream-seiko-credor-gbby999-301iq.jpg

Watch2watch Schreef:

De reden van de GMT is ontstaan omdat ik sinds het
zien van de Goodplanet deze wel heel erg mooi
vind, met name het blauw en oranje is een mooie
kleurcombinatie.

Ah, op die fiets. Blauw en oranje kleuren ook erg mooi als tegenpolen.
Misschien minder oranje, maar deze vind ik ook erg mooi

Ik vermoed te weinig oranje voor je. Ook vind ik de opgelegde oranje GMT en cijfers fraai gedaan.