Keuzestress eerste "echte" horloge + intro - Belisarius

Hi all,

Mijn naam is Beisarius en in de kerstvakantie van 2019 kreeg ik via het algoritme van Youtube een suggestie voor een video van @AmsterdamVintageWatches. Ik had voorheen nooit echt interesse gehad in horloges. Sterker nog; vondt het vervelend om iets op de pols te hebben.

Tijdens die kerstvakantie heb ik praktisch elke video gekeken van AVW. Op een of andere manier ben ik sinds toen besmet geraakt met het horlogevirus.

Wrange is dat ik, na heel veel youtube / HF lezen etc. een “fan” ben geworden van een aantal merken waaronder Seiko (sorry Jasper :D). Ik heb in Januari al menig forumlid lastig gevallen met vragen over TK’s en algemene info. En nu heb ik KEUZESTRESS. Ik heb volgend lijstje gemaakt waarvan ik één optie moet kiezen. In acht nemende dat ik echt ongeduldig ben. Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen. Als info wil ik meegeven dat ik niet een hele hoge prio geef aan het uurwerk type. Ik zie het niet als een investering en vindt het ook niet erg af en toe de horloge bij te stellen (wekelijks bijvoorbeeld). Volgende opties moet ik dus één uit kiezen (budget is ong 500 euro). Bedoeling is een daily beater:

1. Seiko SNLK45 + Seiko SRPC09 (met deze optie heb ik dus twee horloges erbij)
  2. Seiko SARB017
  3. Seiko SARB033
  4. Seiko SZSB015
  5. Een presage?

Wat te doen :frowning:

• Optie 1
  • Optie 2
  • Optie 3
  • Optie 4
  • Optie 5

0 stemmers

9 likes

Optie 1 en 2 zouden mijn voorkeur hebben. Als daily horloge is de Sarb017 perfect in mijn ogen vanwege:

• het formaat (39mm en vrij plat)
  • 6R15 uurwerk.
  • wijzerplaat heeft een mooie speelse kleur. Een daily met een zwarte plaat vind ik persoonlijk heel boring en ben daar zelf snel op uitgekeken.
  • 200m waterdicht. Je kan er dus alles mee doen. Van douchen tot aan zwemmen etc.

Tip: Aangezien je van YouTube filmpjes houdt, kan ik ‘The Urban Gentry channel’ aanraden. TGV is een liefhebber van Seiko en heeft er veel filmpjes over gemaakt.

1 like
  • bijzonder
  • prima geprijsd

2 likes

Sarb033 is tijdloos en een perfect eerste horloge. De plaat is zwart… En past dus bij alles. Dat het een geen heel uitgesproken horloge is klopt ook. Dat maakt het juist geschikt om als enige horloge te dienen. En waterdicht genoeg om mee te kunnen zwemmen.

De sarb017 is prima, maar veel minder allround vanwege de kleur. Past sneller niet bij kleding. Zou die eventueel pas kopen na een Sarb033 en dan afwisselen.

2 likes

Zelf de Sarb 033 en 017 gehad. Denk dat je met de 033 een alleskunner hebt. De 017 is meer uitgesproken.

2 likes
  1. Doorsparen en Seiko in zijn geheel overslaan.

Los van het feit dat ik echt niks heb met het merk, was er laatst nog een topic hier over de beroerde QC van Seiko

5 likes

Dat zal. Mijn ervaring met Seiko is ontzettend positief. Gelukkig hebben de “grote” merken nooit qc issues.

1 like

Omdat je aangeeft dat je voorheen een hekel had aan horloges dragen. Zou ik zeggen kies voor de SNKL45 en leef daar een paar maanden mee om te zien of het echt is wat je wil. Lekker klein horloge ook dus zit niet zo erg in de weg lijkt mij. Echter is een ander bandje volgensmij wel aan te bevelen. Een met normale pennen.

Je leert ook iedere dag het horloge dragen op die manier en of het je iriteerd als je regelmatig de tijd opnieuw moet instellen. Wanneer je vergeten bent het te dragen. Of dat je alle facetten ervan leuk vindt.

Ik ben begonnen met een solar horloge dat te groot is en dat irriteert tijdens een gewone werkdag. Toen wat duurdere automatische horloges aangeschaft maar die ben ik bang zullen beschadigd raken in dagelijks gebruik. Dus ga ik ook voor een relatief goedkope Seiko nu. Als ik later een kantoorbaan krijg en in pak naar het werk ga dan kijk ik wel weer voor luxer spull.

2 likes

Topper man, leuk om te horen. Welcome to the dark side; als je eenmaal besmet bent is er no way back!

6 likes

Welkom :+1:

Welkom! Het corona virus is niets vergeleken met het horloge virus just saying​:smirk::grin:

Tsja, Seiko is hoe dan ook wel een gateway drug en voor je het weet heb je thuis ruzie omdat je geen etentjes meer betaalt maar wel nieuwe horloges koopt… :joy:

3 likes

Eerst deze 5 horloges even passen. Wedden dat er minimaal 2 afvallen? Scheelt weer keuzestress :nerd_face:

1 like

Goede adviezen hierboven, en daarom deze op nummer 1.

1 like

Waar kan ik ze passen? Die sarb033 is nergens te vinden?

Suc6 met sparen dan er zijn ook gewoon Seiko’s die over de 7k gaan.

SNLK45
SRPC09
SARB033
SARB017
SZSB015
Nou heb ik even gegoogled, maar kan je niet 5 andere Seiko`s verzinnen :thinking:
Die dingen zijn nergens te krijgen man :laughing: (behalve online dus).
Mijn tweede tip van deze week: ga naar de Seiko Boutique met dit lijstje, en kijk wat er op lijkt. Of vraag wat ze voor je kunnen doen.

Heb de SARB033 zojuist besteld :star_struck: omgggggg

Iemand nog tips voor mooie leren banden?

3 likes

+

Kortom, een vijfje en een re-craft? Neuh. Neuh, neuh, neuh. Ik moest het even googlen, trouwens.

Dan optie 5, “een presage”. Dat slaat als een lul op een weduwnaar, daar zijn er een miljard van. Ik vind zelf de donkergroene cocktail time erg tof:

Dan optie vier.
https://www.japan-onlinestore.com/image/cache/catalog/2020/Mechanical/SZSB015_1-700x700.jpeg
Merk op dat hier een rammelband aan zit met gevouwen end-links. Dan is een SARB033 een betere bang for buck, als het ware.

Kortom, uit die hele lijst zou ik er voor twee gaan:

Da’s een eindbaas. Ik heb 'm al twee jaar, prachtig. Wel een ander bandje, uiteraard.

Iets minder eindbaas, maar wel iets meer onder de radar, breed inzetbaar en een enorme bandenslet.

Allebei m’n eigen exemplaren, trouwens. Dus ik ben er voor gegaan. :slight_smile:

Welkom!

Ik koos optie 1, niet vanwege perse die 2 modellen, maar omdat t 2 modellen zijn ipv 1 horloge.
Als starter kan t handig zijn om uit te proberen welke stijl, soort horloge, formaat, kleur, etc. je het meest aanspreekt/aanspreken.
En als dat duidelijk is geworden, pas te kijken naar een wat duurder horloge die daar aan voldoet.
Zo zou ik het tenminste doen. Daar tegenover staat dat met t uitproberen v 1 horloge je gelijk aan kunt voelen hoe n duurder segment is.

Als je overigens voor 2 modellen gaat, zou ik 2 verschillende horloges kiezen. Bv 1 uit jouw optie 1 en n heel ander model, zoals n duik, piloten, race, militair, etc horloge.

Bijkomend voordeel v 2 of meer horloges is dat je kunt afwisselen.