Daar ben ik het waarschijnlijk wel mee eens. Ik ben het overigens ook met je eens dat ik het kickstarter project te veel gelijkenis met een urwerk vind vertonen. Aan de andere kant kan ik het wel weer waarderen dat ze het voor zo’n prijs op de markt kunnen zetten.
Hier ben ik het minder mee eens. De manier van weergeven is hier inderdaad anders dan de meeste wandering hours horloges. Maar het principe van wandering hours zelf is gewoon overgenomen. Wanneer is het te veel een kopie en wanneer mag het wel? Blijkbaar is er (nog) geen copyright zaak gestart tegen het kickstarter project.
Overigens maakt Urwerk ook horloges die op een meer “klassieke” manier de tijd aangeven bij de wandering hours complicatie, een manier die hele sterke gelijkenissen vertoond met onder andere de klok die ik eerder linkte en andere horloges. Is dat wel ok?
Ik weet het antwoord overigens niet, en het maakt me ook eigenlijk niet echt uit. Ik vraag me meer af in hoeverre je nog echt van “origineel” kan spreken in de horlogerie.
Urwerk vond het in elk geval belangrijk genoeg om er een patent voor aan te vragen. Dat hoeft nog niet zoveel te betekenen, maar het kan in elk geval een rechtszaak gaan worden;
Niet één, maar 2 modellen, de Dromo en de Opus V2. En die uiteraard in diverse kleurstellingen. De Dromo heeft varianten in zwart of blauw met een saffieren lunette en een gele,witte of zalmkleurige met stalen lunette. Er schijnt als stretch goal ook nog een groene te komen (met gilt wijzers als ik me niet vergis). De Opus komt ook in een hele waaier aan kleuren (maar die interesseert mij persoonlijk minder dus heb ik niet onthouden welke). Super Early Bird ~320 USD.
Je ziet natuurlijk wel dat soort voorbeelden; “nu goedkoper, straks duurder”. Maar dat maakt het wat mij betreft nog geen goede deal. Dan moet het eerst een leuk horloge zijn. Het meeste wat ik daar zie is het gewoon precies net niet, voor mij
ja ben ik het mee eens idd… gevalletje; ‘de gedachte was goed, uitvoering niet echt’. maar dan merk je ook echt dat een horloge ontwerpen met een eigen design gewoon een kunst is.