Kienzle 146/00F zakhorloge

Er is iemand die me heeft gevraagd om naar het zakhorloge te kijken die hij als erfenis van zijn opa heeft gehad. Op zich een leuke zakhorloge……. Heel eenvoudig en vrij simpel qua ontwerp.

Zo op het eerste oog zag ik al direct dat de secondewijzer ontbrak……. dat is jammer.

De binnenkant.

Een voorbeeld van hoe de secondewijzer moet zijn.

Er is ook al eens eerder onderhoud aan gedaan. Wellicht daar de wijzer verloren gegaan?

Wie iemand waar je eventueel een secondewijzer op de kop kan tikken?

Waarmee servicen jullie zakhorloges? Kan ik dat met de dikkere variant olie doen van de horloges of moet je daar nog dikkere olie voor hebben?

1 like

Cousins uk levert diverse modellen wijzers.

1 like

Een secondewijzer is geen probleem. Daar heb ik nog voldoende van liggen. Als je mij de maat kan doorgeven van de seconde as en de draaicirkel van het seconde gedeelte. Dan stuur je er een op.
Olie doe je met 10020.

1 like

Mooi dat het caliber nummer bekend is. Daarmee kon ik even de Ranfft pagina opzoeken voor de Kienzle 146.00x familie.

bidfun-db Archive: Watch Movements: Kienzle 146/00e

image

De asmaat voor het busje op de secondenwijzer is dan vrijwel zeker 0.25 mm.
Omdat het een eenvoudig staafwijzertje is kan je die wel vrij makkelijk vinden, misschien is Cousins al te ver weg, en heeft Vd Gevel ook wel wat. Of een behulpzaam forumlid?
Goud- of zilverkleurig is ook bruikbaar, die maak je zelf met een zwarte lakstift zwart.
Te lang is ook niet erg, gewoon op maat knippen.
Ik zie terwijl ik dit schrijf, dat de goede @Vinwat me al voor is.
Probleem opgelost! Zo gaat dat hier op het forum! :joy:
Succes!

3 likes

Super super dank :pray:

Zal @vinwat even afwachten of er nog iets in de “je weet maar nooit bak” ligt.

1 like

Wel handig om de maat door te geven van de ruimte waar het seconde rad in moet draaien

Zal kijken of ik dat morgen kan meten.

@vinwat ik heb een paar metingen gedaan en kom iedere keer uit op een diameter van 1,52mm

Ik weet niet wat je hebt gemeten. 1,52 mm. is niet de maat van het gedeelte waar de secondewijzer in draait.
Maar de maat die ik moet hebben is gemeten tussen de rode lijnen op de wijzerplaat en wel het gedeelte waar de secondewijzer in ronddraait.
Dat zal eerder dichtbij 1 cm. zijn.

1,52mm zal de diameter van het secondewijzer-gat in de wijzerplaat zijn, vermoed ik.

Met dit plaatje erbij is er geen verwarring meer mogelijk, lijkt me

1 like

:smile:

Ja, ik had het gatje in de wijzerplaat gemeten omdat ik dacht dat je wilde weten hoe dik de holle as van de secondewijzer maximaal mocht zijn.

De volledige diameter is 12mm (tussen de rode lijnen). Als je de foto van het voorbeeld van de secondewijzer aanhoud (dus met een klein randje over aan het einde van de wijzer) kom je op 11mm uit.

1 like

Welnu, ik heb een passende secondewijzer gevonden in mijn horlogewijzer laatje.
Loch is 0,25. lengte schacht is 0,77.
Naaldlengte gemeten van centrum loch naar punt 5 mm.
Deze zou moeten passen.
geef via een PB jouw naam en adres maar door, dan stuur ik de sec. wijzer op.
dixi

4 likes

Gaaf. Blij mee. Stuur je even een PB.