Er is iemand die me heeft gevraagd om naar het zakhorloge te kijken die hij als erfenis van zijn opa heeft gehad. Op zich een leuke zakhorloge……. Heel eenvoudig en vrij simpel qua ontwerp.
Zo op het eerste oog zag ik al direct dat de secondewijzer ontbrak……. dat is jammer.
Een secondewijzer is geen probleem. Daar heb ik nog voldoende van liggen. Als je mij de maat kan doorgeven van de seconde as en de draaicirkel van het seconde gedeelte. Dan stuur je er een op.
Olie doe je met 10020.
De asmaat voor het busje op de secondenwijzer is dan vrijwel zeker 0.25 mm.
Omdat het een eenvoudig staafwijzertje is kan je die wel vrij makkelijk vinden, misschien is Cousins al te ver weg, en heeft Vd Gevel ook wel wat. Of een behulpzaam forumlid?
Goud- of zilverkleurig is ook bruikbaar, die maak je zelf met een zwarte lakstift zwart.
Te lang is ook niet erg, gewoon op maat knippen.
Ik zie terwijl ik dit schrijf, dat de goede @Vinwat me al voor is.
Probleem opgelost! Zo gaat dat hier op het forum!
Succes!
Ik weet niet wat je hebt gemeten. 1,52 mm. is niet de maat van het gedeelte waar de secondewijzer in draait.
Maar de maat die ik moet hebben is gemeten tussen de rode lijnen op de wijzerplaat en wel het gedeelte waar de secondewijzer in ronddraait.
Dat zal eerder dichtbij 1 cm. zijn.
Ja, ik had het gatje in de wijzerplaat gemeten omdat ik dacht dat je wilde weten hoe dik de holle as van de secondewijzer maximaal mocht zijn.
De volledige diameter is 12mm (tussen de rode lijnen). Als je de foto van het voorbeeld van de secondewijzer aanhoud (dus met een klein randje over aan het einde van de wijzer) kom je op 11mm uit.
Welnu, ik heb een passende secondewijzer gevonden in mijn horlogewijzer laatje.
Loch is 0,25. lengte schacht is 0,77.
Naaldlengte gemeten van centrum loch naar punt 5 mm.
Deze zou moeten passen.
geef via een PB jouw naam en adres maar door, dan stuur ik de sec. wijzer op.
dixi
@vinwat heeft me kunnen voorzien van een perfecte secondewijzer. Origineel zonder bolletje aan het einde, maar heb hem lekker laten zitten omdat ik hem qua stijl er prima bij vond passen.
De eigenaar komt hem vanavond weer ophalen. Benieuwd naar zijn reactie.
Wat een toeval, ik heb nu een 146/00e uit elkaar liggen hier, niet heel mooi, vol olie en opgedroogd vet, brrrr. De as van de mainspring barrel is afgebroken, maar het klokje blijft verrassend genoeg wel lopen. Nu opzoek naar een nieuwe barrel arbor (hoe noem je dat in het Nederlands?).