Een tijdje geleden een Kienzle diver automatic gekocht en ben daar vanavond mee aan de slag gegaan. Zag er netjes uit, maar liep niet. De secondewijzer lag eraf, maar had zoiets van: is vast wat moois van te maken. Ken dit uurwerk niet, maar met foto’s maken bij de demontage moet de montage ook wel lukken.
Tijdens het demonteren had ik al een gevoel van: volgens mij is er eerder aan gewerkt. Sommige schroeven zaten mij te los. Ik kwam ook rommel tegen in het uurwerk waarvan ik zoiets had: hoe komt dit hier nu in.
Maar goed, we gaan verder met de demontage en gooien alles in de schoonmaakmachine. Het uurwerk kwam er verder heel netjes uit en was bezig met de opbouw. Totdat ik op het moment kwam dat ik de treinbrug moest plaatsen. Alle tandwielen zaten mooi op zijn plek en was redelijk strak en stabiel. Treinbrug erop en … vier van de tandwielen zaten op zijn plek en het ankerrad en “derde rad?” kreeg ik niet op hun plek. Ik zag geen astapjes … vreemd dacht ik nog. Totdat ik de tandwielen van opzij bekeek en ik niet vrolijk werd. Snapte nu ook wel waarom het niet liep en mijn gevoel van: hier is eerder aan gewerkt werd bevestigd. Beide astappen waren eraf. Logisch dat ik ze dan niet onder de brug krijg. Op onderstaande foto de tandwielen die ik bedoel.
In het horloge zit een Miyota uurwerk. Op de kastdeksel van het horloge staat 850 / 5514. Op de platine kan ik enkel twee letters vinden (Z en A) en verder helemaal niets.
Ik heb zelf al zitten zoeken, maar heb tot op heden nog geen verdere gegevens kunnen vinden. Wie kan mij helpen aan een exploded view zodat ik iets van onderdelen nummers weet. Wie weet waar ik eventueel deze onderdelen kan bestellen? Ik kom er tot nu toe nog niet uit. Jullie hulp wordt op prijs gesteld in de hoop dat ik dit horloge weer kan laten tikken
Bedankt Peter. Dat wist ik dan weer niet. Doe eigenlijk enkel vintage horloges. Maar zoals gezegd liep ik er tegenaan. Iets anders tussendoor is zo op zijn tijd best leuk. Horloge was niet duur en kan me geen buil vallen. Maar kan er slecht tegen als iets kapot blijft liggen. Is toch jammer. Een donor aankoop daar gelaten
Thanks. Op het eerste oog lijken de nummers overeen te komen. Het vierde tandwiel mist aan het einde een 0 maar de rest is gelijk. Ik ga hier ff mee aan de slag