Hallo ik ben nieuw op dit forum. Mijn interesse komt omdat ik recentelijk een oud zakhorloge van mijn opa heb gekregen. Het is beschadigd, glas ligt er af secondewijzer is krom. Als ik het dagelijks op wind dan loopt het ca. 20 24 uur. Ik ben er mee opstap geweest naar onze plaatselijke juwelier die doet ook wat in horloges en stuurt ze voor reparatie op. Resultaat versleten. Ik geloof best dat er slijtage in zal zitten na wat ik kan achter halen 65 jaar. Heeft iemand ervaring met dergelijke uurwerken en is er nog wat mee te doen. Hij hoeft echt niet nieuw te worden.
Welkom!
Zulke horloges moet je koesteren, ze hebben emotionele waarde als erfstuk.
Maar… ik weet het niet 100% zeker maar gezien de groene lume en de leeftijd is er een serieuze kans dat het horloge een aardige hoeveelheid radiumverf verf bevat welke radioactief is en in deze open toestand een serieus gezondheid risico inhoudt. Een afgesloten horloge met radiumverf is meestal geen groot gevaar maar een open horloge geeft een groot risico op een inwendige radiologische besmetting.
Ik adviseer je dan ook, als gecertificeerd radiologisch werker die vrijwel dagelijks met radioactieve materialen werkt, zo snel mogelijk een GM teller te kopen en het horloge te controleren op aanwezigheid van radiumverf.
Tot die tijd het horloge veilig opbergen en de wijzerplaat afdekken met het glaasje tot je zekerheid hebt. Nadat je dat gedaan hebt zeer goed je handen wassen! Zorg dat niemand anders bij het horloge kan.
Een GM teller koop je voordelig bij AliExpress:
Standaard meet je ca. 0,1 uSv/h achtergrond, meet je 0,3 of meer dan weet je genoeg.
Ik hoop van harte dat het meevalt…
Wat @fdpg1963 zegt mbt tot de radium inderdaad.
Er kan vast iets mee gedaan worden. Schoonmaken, oliën, radium verwijderen evt, nieuw glaasje.
Doe maar niet als je het mij vraagt. Er zijn fabrikanten die het kunnen zoals Rolex maar daar werken ze zeer waarschijnlijk in een speciaal ingerichte zuurkast onder controle van een radiologisch werker. Daar hangt uiteraard een flink prijskaartje aan.
Dit is absoluut geen klusje voor amateurs! En daar bedoel ik niets kleinerend mee.