Kiezen: JLC, IWC of?

Beste liefhebbers,

Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen, Wimster en liefhebber van horloges. Momenteel heb ik een

  • Cartier Tank Francaise automaat, groot model in staal/goud
  • Emile Pequignet Linea Moorea automaat in staal/goud
  • Omega Geneve, goud met lederen band, erfstuk
  • Sandoz, goud met gouden band uit begin jaren zestig, erfstuk

Nu komt er binnenkort een vijfde “kindje” bij. Ik ben me aan het oriënteren en mijn budget ligt maximaal rond de
€ 5000.

In principe ligt de keuze tussen een

  • Jaeger-LeCoultre Master Compressor Dualmatic, staal met lederen band
    of een
  • IWC Spitfire Chronoflieger, staal met lederen band (het model met de zilverkleurige wijzerplaat)

Mijn vraag aan jullie is, welke moet het worden en waarom of waarom niet?

En, wat zouden jullie kopen met bovenstaand budget? Eisen zijn, rond, groot (niet te groot, zeg max. 42 mm.), automaat, staal met lederen band (omdat de Cartier en de Pequignet al een staal/gouden band hebben), merk van naam met geschiedenis en het wordt 1 horloge, dus zeggen dat ik er beter 5 van € 1000 kan kopen heeft geen zin.

Ik hoor heel graag jullie mening! Kan volgens mij best een leuke thread worden…

groet, Wimster

Zou voor zo iets speciaals ook voor een speciaal horloge kiezen. Dus:…
Een Dornbluth (99.1 vind ik de mooiste) 99.2 voor 4980 euro bij AWC.
Bij dit horloge kan je het prachtige uurwerk laten graveren, bijv naam van je 5e aanwinst:D

Wel even rekening mee houden dat er een wachtlijst is maar ik weet niet hoe binnenkort “binnenkort” is;)

Hoor ik daar JLC Master Hometime ?!?

Groet
Mark

Ik zou gaan voor 1 vn deze als ik de keuze had (dat vraag je toch?):

-Royal Oak (36mm), geen leder band maar vind ik ook minder mooi dus mooi staal/staal
-Minerva (de 34mm)
-Patek of Vacheron vintage

Jaeger le Coultre! Maar hoor ik daar ook hometime :stuck_out_tongue:

Alvast dank voor jullie reacties! Ik hoop dat er nog wat meer bijkomen. Misha, helaas de Dornbluth wint het voor mij persoonlijk niet van de JL of de IWC.

MarkV en Master-Fan, waarom noemen jullie de hometime? Oftewel, waarom zetten jullie de hometime boven de Compressor? Is dat alleen het uiterlijk of spelen er meer factoren een rol? Persoonlijk vind ik de Compressor namelijk een perfect voorbeeld van een klok die je altijd en overal kunt dragen. Van diner in sterrenrestaurant tot duikvakantie (dan wel met rubberen band ;)).

groet, Wimster

maakt me niet zoveelk uit zelke JLC koopt als het maar een JLC en geen iwc.
Ik vind de compressor dus echt niet mooi staan onder een pak, ik vind de gewone " masters " : hometime, control, reserve de marche enz, veel beter onder een pak, en ik vind ze veel tijdlozer dan de compressor. Hoewel de compressor natuurlijk een buitengewoon mooi horloge is.

Hometime is vooraleerst mooier… Ik hou niet van de compressor. Behoorlijk lage pressure rating voor zo’n idioot systeem om de knoppen waterdicht te krijgen.

Ook schijnt het uurwerk van de hometime robuster te zijn…

Da’s natuurlijk allemaal persoonlijk. Ik denk dat ik na enkele jaren genoeg zou hebben van de MC serie, maar geniet nog steeds van mijn Reserve de Marche.

Mark

Gouden Omega DeVille 39 mm 4800
Maurice Lacroix Cal. Retrograde 3700 (st/gd)
Cartier Pasha 42 mm
Chopard 1860 (enkele jaartjes jong)
IWC Portugieser

iets uit de master serie, kan me verder niet zoveel schelen wat :stuck_out_tongue:

Ik vind de L.U.C.-uurwerken van Chopard toch wel veel mooier dan de Master, hoor…weet niet of die ook volledig manufactuur zijn ? Zo bijzonder vind ik sommige uurwerken van JLC niet, meeste zijn wel mooi. Heb de catalogus hier liggen: 923 (geographic) , 939, 938, 972 en bijv. 924 , wel mooi dat het manufactuur is, maar het oog wil ook wat…In dat kader begrijp ik niet echt wat een Control voor heeft op een Portugieser ?
Het is niet per definitie zo dat een uurwerk dat een manufactuur is “meer” is. Sommige ETA’s zijn net zo goed en mooi…

groet

Portugieser Chrono

Dank voor de reacties!

sorry, maar niets heeft mij doen overtuigen om niet voor de MC te gaan. In mijn Omega, Sandoz en Cartier zie ik mijn dresswatches. In mijn collectie zit niets met enige sportieve uitstraling. De Hometime is bijzonder mooi maar weer een echte dresswatch. In mijn opinie maakt de MC mijn collectie dus completer en afwisselender.

Voor mij dus de JLC Master Compressor Dualmatic!

groet, Wimster

MarkV Schreef:

Ik hou niet van
de compressor. Behoorlijk lage pressure rating
voor zo’n idioot systeem om de knoppen waterdicht
te krijgen.

Ben ik het helemaal mee eens!

Wimster Schreef:

Dank voor de reacties!

sorry, maar niets heeft mij doen overtuigen om
niet voor de MC te gaan. In mijn Omega, Sandoz en
Cartier zie ik mijn dresswatches. In mijn
collectie zit niets met enige sportieve
uitstraling. De Hometime is bijzonder mooi maar
weer een echte dresswatch. In mijn opinie maakt de
MC mijn collectie dus completer en afwisselender.

Voor mij dus de JLC Master Compressor Dualmatic!

groet, Wimster

En da Amvox dan? (Heet ie zo?)… met een mooie Carbon strap eraan, 2 (of 3?) pushers … ik vind die best sportief hoor.

Wel ff foto’s posten als je hem binnen het hé :smiley:

Ik zou voor de JLC reserve de marche gaan…

De compressor vind ik echt ronduit lelijk. 2 onwijs grote knoppen aan de zij kant … bah.

De Amvox speelde ook in mijn gedachten maar de Compressor vind ik gewoon mooier en completer. Ik vind de dial en de hands helemaal top en in tegenstelling tot anderen vind ik de compressor knoppen wel bijzonder mooi. Dat hij ondanks het systeem geen bijzonder hoge pressure rating heeft is voor mij niet heel belangrijk.

Ik heb heel veel zitten denken en kijken naar andere horloges tot € 5000 maar ik zie niets wat het wint. Wel te verstaan onder mijn eerder gegeven criteria natuurlijk.

Als hij er is zal ik foto’s plaatsen, beloofd!

groet, Wimster

Amvox 2 ?..misschien en ik heb zelf de van der Gang gepast zilveren wijzerplaat en blauwe wijzers. Ik wilde zien of de foto`s in de bladen niet overdreven wat betreft de helderheid an het horloge. Mijn inziens doen ze absoluut recht aan het horloge. Prachtige wijzerplaat en helderheid. Best stoer groot met harde kast. Voor mij echter iets te groot anderen vinden dat ik het kan dragen,…maar ik persoonlijk ben ik daar niet van overtuigd …maar voor jouw is het misschien ( wellicht wat grotere pols ) een alternatief voor de IWC ,…Alhoewel die ook prachtig is.