Kijktip. Licht in de duisternis. Radium op je wijzerplaat.

Mijn Seiko Monster is zo goed afleesbaar in het donker. Lumibrite schijnt het te zijn. (Super) Luminova en aanverwanten uit Zwitserland. Belangrijk feit: Het is niet radio-actief.

Op Prime heb ik zojuist de film Radium Girls bekeken. Tip
Wie heeft er een Rolex, Panerai, … en een geigerteller in huis?

12 likes

Hier wat leesvoer.

https://www.horlogeforum.nl/t/show-hier-je-radioactieve-rakkers/

2 likes

Thanks voor de tip, film nog nooit gezien. Staat nu op de lijst :ok_hand:t2::+1:t2:

2 likes

Dank je wel. Dat is een interessant topic en er komen leuke horloges voorbij.

1 like

Zeker belangrijk omdat:

Dat is de beste tip, belangrijk om deze film te kijken, vooral over de gevolgen en ook de jarenlange ontkenning van het gevaar.

Even dit topic wakker schudden. :radioactive:

1 like

Filmpje op Youtube idd ook gezien. Niet de eerste en ook zeker niet de laatste keer dat graaiende producenten het niet zo nauw nemen met de veiligheid van werknemers om er zelf beter van te worden.

2 likes

Is uraniumglas ook schadelijk?

3 likes

Dat is wel heel gaaf. Ik wist niet dat dit bestond.

Leuk, wist niet dat ie Prime stond.
Hop, op de lijst ermee :grin:

1 like

Lijkt me heel sterk dat dit horloge een glas zou hebben, denk dat hier iets anders aan de hand is.

1 like

https://www.reddit.com/r/Radiation/comments/147h9i0/think_these_watch_crystals_are_uranium_glass_dont/

1 like

Dit artikel zou insinueren dat het mangaanglas is ofzo? Ik kan de link naar tiktok niet openen.

1 like

Las ik ook ja, Mangaan glas

1 like

Ik zou op dit horloge eigenlijk gewoon een plexi verwachten, mogelijk van mica ofzo gezien de leeftijd.

1 like

.

7 likes

Ik vond deze foto’s op internet waar de straling wordt gemeten.

Nogmaals mijn vraag: is dit schadelijk?

Nee dus. Google spreekt over MilliSievert, de meting in jouw foto over MicroSievert

1 like

2 likes

Er staat zo’n Citizen met uranium horlogeglas te koop.
Ik dacht even vragen. Met de berichten hier op het forum over radium in het achterhoofd.
Niet schadelijk dus, dat wou ik graag weten.
Dank jullie wel.

1 like

Zo lang je de kast niet open maakt en niet 24-7 draagt valt het wel mee denk ik.

1 like