Kijktip. Licht in de duisternis. Radium op je wijzerplaat.

Valt mee. Inwendig besmet raken lijkt me moeilijk, in tegenstelling tot radiumverf deeltjes…

Beste allen, een horloge of klok waar ioniserende straling vanaf komt is algemeen niet gevaarlijk zolang het dosis tempo laag is. Laten we zeggen enkele micro Sieverts per uur.

Het grote gevaar bij radiumverf is de kans op een inwendige besmetting (inhaleren of inslikken) bij open maken en service of reparatie. Dat is bij zeer kleine hoeveelheden al zeer gevaarlijk. Heeft ermee te maken dat radium, net als calcium, een bot zoeker is en alfa straling uitzendt welke zeer schadelijk is in je lichaam. Erbuiten niet, komt niet door je opperhuid heen.

Uranium glas heb ik nog nooit in horloges gezien, wel in luxe servies. Zolang je er niet uit drinkt of van eet en zolang je geen grote hoeveelheden serviesgoed in ruimtes hebt waar je vele uren verblijft valt het reuze mee.

Een algemene waarschuwing: stralingsveiligheid is geen materie om via Google of welke AI machine dan ook snel een eenduidig antwoord op te vinden.

Mocht je met specifieke vragen of zorgen zitten PB mij dan gerust. Beroepsmatig ben ik bijna dagelijks met deze materie bezig.

4 likes

:smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Bedankt voor de tip! Ga 'm van de de week eens kijken

2 likes

Schrijf er gerust een informatief stukje over op HF zou ik zeggen.
Dit soort vragen komen om de zoveel tijd weer terug, dat scheelt je een hoop PB’s denk ik.

Zou best “sticky-waardig” of FAQ waardig zijn in de vintage hoek.

1 like

Goed idee, al is er al een vrij informatief draadje.

Een officiëel Sticky radium enz. topic zou ik liefst in samenwerking met @vouwfietser schrijven als hij daar wat voor voelt. Dan kunnen we onze inzichten bundelen. We zijn beiden “stralings deskundigen” en wellicht zijn er meer actief op het HF.

7 likes