Kinderen... Of hoe je chrono te resetten

Onlangs mijn chrono weer terug van service. Blij mee :slight_smile:
Echter, na 2 nachtjes op het bureau is de gangreserve op. (Zeker als blijkt dat de chrono aangezet is door één van de kinderen…)

In ieder geval, de verkeerde knopjes ingedrukt en nu staat de chrono wijzer op 23 en een beetje, en niet strak op 0. Ook blokkeert de reset knop.

De vraag is nu dus, kan ik dit zelf oplossen, of mag hij weer terug naar de horlogemaker? Het gaat om een Valjoux 7740. En voor de grapjassen onder ons, openmaken en alle schroefjes een voor een loshalen laat ik liever door de horlogemaker doen. Kunnen dus ja, maar kan IK dat? Daarop is het antwoord Nee. Ik zoek een knopjes hack zoals bij een quartz. :wink:

Denk dat je oude topic je wel een antwoord geeft.

Terug naar de horloge maker.

2 likes

Ik kan je niet helpen met je vraag. Maar het onderstaande triggerde mij…

Ik heb altijd begrepen dat dit niet uit maakte voor het energieverbruik / gangreserve. Kan iemand dit dan ook gelijk bevestigen of uit de wereld helpen? Dank!

1 like

Meestal werkt de chronograaf zo, dat je een extra wieltje tegen dat van de secondewijzer aan laat lopen. Op die manier zal dat wieltje van de secondewijzer zwaarder moeten gaan lopen/meer energie nodig hebben om het tikgetal te houden, dus loopt de gangreserve sneller leeg. Wel denk ik dat dit verschil niet mega groot moet zijn/of heel mijn theorie zit er sowieso naast.
Aan ts: een chronograaf is helaas redelijk kwetsbaar wanneer er lukraak op knoppen wordt geduwd.

1 like

Dat kan ik begrijpen voor een horloge met een batterijtje.
Voor een mechanische chronograaf kan dat toch niet opgaan, alle tandwielen grijpen in elkaar.
De veer loopt door tot het einde logischerwijs maakt de secondewijzer dan evenveel rondjes, dus heb je hetzelfde aantal seconden=gangreserve.
Wel zal de amplitude lager kunnen worden onder extra belasting.

5 likes

#Fail… Te snel gezocht… Chrono resetten gaf me niet de duidelijkheid.

Zoals je weet, komt er bij het inschakelen van de chronograaf functie, een verbinding tussen het tussenwiel en het secondenwiel. Om de minuut wordt de teller één verhoogd. Dit zal toch een minimale hoeveelheid kracht vragen van de opwindveer (waar deze kracht in is opgeslagen). De minimale hoeveelheid meer gevraagde kracht kan voor de veer, als het aan het einde van het aflopen is, toch te veel gevraagd zijn. Dus kan de gangreserve er wel door afnemen.

1 like

Zeker is dat van invloed op de nauwkeurigheid en gangreserve bij een valjoux.

Alleen chronos met een vertical clutch hebben hier geen last van en gaan zelfs nauwkeuriger lopen in veel gevallen met de chrono aan.

1 like

Hieronder een kleine (niet volledige) uitleg omtrent “vertical or horizontal clutch”.
Even linksklik op de afbeelding en dan rechtsklik de afbeelding bekijken en “+” klikken.

Ik begrijp de “vertical clutch” nog niet.

image

Maakt dit het iets duidelijker?

2 likes

Jazeker, maar nu en dus achteraf heb ik dit al meerdere keren in de Seiko’s aangetroffen.
Hartelijk dank voor het meedenken.

1 like

Daarom heb ik als mannen man ook geen kinderen

Precies je moet kinderen niet aan een chrono laten zitten.
Waarschijnlijk zijn de twee pushers tegelijk ingedrukt.

Ik heb een keer exact hetzelfde probleem gehad met een automatische chrono en alles afgespeurd om het zelf te kunnen oplossen. Dat is toen niet gelukt.
Bij de horlogier heb ik samen met een schoonmaakbeurt voor een ander horloge dit probleem aan hem voorgelegd. Twee minuten later was het opgelost en kreeg ik het met met een glimlach terug. Hopelijk is het voor u ook zo simpel…

Ik zou je kinderen resetten…misschien blijven ze dan van je horloges af.

(Grapje natuurlijk)