Kinetic - hoe zit dat nu ?

Heb deze, met Direct Drive. Kun je dus ook opwinden. Verder doe ik hem, als rechtshander, ook soms aan de rechterpols, laadt dan behoorlijk snel op:)

Seiko heeft voor zijn kinetic een eigen oplader. De Seiko YT02A.
Heb er zelf een, werkt perfect.
Deze is geschikt voor de volgende uurwerken beginnende met 7L, 1M9T, 3 en 5M, 7D 5J, en 4M.
2 Standen half uur en 3 uur. Bij de laatste stand loopt het horloge weer voor plm. 6 maanden.

Ik heb twee kinetics beiden met vernieuwde condensator (paar jaar oud), dat wel.
Ik vind ze ideaal de gangreserve en is echt maanden en af en toe een keer dragen houdt de horloges goed op gang. Handig een nauwkeurige kwarts klok erbij en je hoeft geen batterijtjes te wisselen.
Voor mij echt probleemloze horloges, maar dan wel met een goede condensator niet zo’n batterij die bijna geen vermogen meer geeft.

Ik heb recent een 5M23 kinetic uit 1994 die al lange tijd stilstond op de kop getikt en voorzien van een moderne accu/capacitor.
Hij liep na een uurtje dragen al als een zonnetje. Na een dag weggelegd en nu een week later nog steeds keurig op tijd met een goede lading.
Lijkt me prima systeem!

bor

Volgens mij kun je kinetics zoals hierboven vermeld niet met een normale winder opladen. Een kinetic vereist, in tegenstelling tot een normale automaat, een snelle beweging om een lading op te wekken en af te kunnen geven. Bij een normale automaat maakt de snelheid niet uit, de beweging wordt altijd overgebracht op de veer.
Er zijn normale winders die aangepast zijn voor kinetics. De winder draait tot boven als normaal en laat het horloge de 2e helft van de beweging vallen zonder weerstand, waardoor een voldoende snelle beweging opgewekt wordt.

Ik vind kinetics zelf heel leuk en heb er een stuk of wat.

Links op de foto 2x een 5M43 en 2x solar

Van links naar rechts, 5M23, 5M43, 5M63 en 5M43

3x een 5M43

Een beetje WIS maakt z’n kinetic winder natuurlijk zelf.

grtz. Gerard

Kinetic kan ook als je hem niet vaak gebruikt, bij mij namelijk ook het geval.
Maar wel afhankelijk van het model.
Je hebt (zoals ik ook heb) die je tot 4 jaar in de kast kan laten liggen zonder ze te bewegen. Dit soort modellen gaan dan in een slaapstand om energie te sparen. Na een dag niet dragen stoppen de wijzers dan om energie te sparen. Intern loopt de tijd dan door. Pak je hem weer op en beweeg je hem weer dan gaan de wijzers automatisch weer naar de juiste tijd.

Rob

Carpe tempus Schreef:

Een beetje WIS maakt z’n kinetic winder natuurlijk
zelf.

http://youtu.be/YqjOscVOzm4

grtz. Gerard

Met zo´n watchwinder is je uurwerkje misschien weer even voorzien van energie,

Maar kan je na een keer of 3 je kast en band laten polijsten van het roekeloos op en neer raggen van deze uitvinding.

:smiley:

Groeten.

Noel.

Schitterend!

Hendrik

sq100 Schreef:

3x een 5M43

http://www.darkwiz.net/download/dec2013-potc07.JPG

Hey, wat leuk. Die linker heb ik ook. Helaas is het uurwerkje aan gort.