Kinetic - hoe zit dat nu ?

Beste leden.
Naar wat ik hoor en lees blijkt het kinetic systeem van Seiko niet bij veel horlogeliefhebbers echt populair te zijn. Of zie ik dat verkeerd ?
De idee om met bewegende delen iets aan te drijven wat je makkelijker en goedkoper met een batterijtje of een zonnecel kan doen komt me ook vrij bizar over.
Diegenen die ze kopen verkopen ze naderhand ook vrij snel lijkt me. Ook heb ik al eens gelezen over technische problemen. Is een solar of eco-drive niet veel betrouwbaarder ? Heb ik hier nu een verkeerde kijk op en sla ik de bal mis of heeft mijn indruk grond van waarheid ?

Ik heb 1 kinetic ( Epson / Seiko ) van “slechts” € 70,- de meeste kinetics zijn velemalen duurder,
de Epson bevalt prima, de gangreserve als je daarvan kunt spreken is enkele weken en het uurwerkje loopt vanwege de quartz natuurlijk behoorlijk op tijd.
nadeel t.o.v. solar is denk ik het geluid van de rotor en alles wat beweegt kan natuurlijk slijten.
het voordeel t.o.v. mechanisch of automatisch is dus de gangreserve en de precisie.
en wat betreft de kinetic batterijtjes deze gaan langer mee maar zullen wel iets duurder zijn of lastiger te verwisselen.
maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
m.i. is Kinetic helemaal niet zo’n slechte keuze

mvg Gerard.

vinrouge Schreef:

Beste leden.
Naar wat ik hoor en lees blijkt het kinetic
systeem van Seiko niet bij veel horlogeliefhebbers
echt populair te zijn. Of zie ik dat verkeerd ?

Lees hier al een tijdje mee, maar dat negatieve is me nooit opgevallen. Anyway, ben wel benieuwd naar de meningen.

ligt er volgens mij aan of je een ‘‘1e generatie’’ hebt zoals bijv. de 5m42 welke om de zoveel tijd toch een nieuwe batterij nodig heeft, althans het basis model.

Mijn vader is er niettemin lyrisch over… heb ook niet voor niets zijn klokje geupgrade en een volledige servicebeurt inc. nieuwe band / polijstwerk gegeven :wink:

( niet waard maargoed… zoals hans teeuwen het zo leuk verwoord : het is een gevoel )

Ik bedoel niet enkel hier.
Het www is uiteraard een bron van informatie.
Echter is alles wat je tegen komt niet altijd de waarheid en dikwijls voor interpretatie vatbaar.
Mijn vraag is.
Zijn ze om een of andere reden hun meerprijs waard, het blijft tenslotte een quartzhorloge.
En hou laten ze zich verhouden tot bv een precidrive van certina.

lencoth Schreef:

vinrouge Schreef:

Beste leden.
Naar wat ik hoor en lees blijkt het kinetic
systeem van Seiko niet bij veel
horlogeliefhebbers
echt populair te zijn. Of zie ik dat verkeerd ?

Lees hier al een tijdje mee, maar dat negatieve is
me nooit opgevallen. Anyway, ben wel benieuwd naar
de meningen.

Ik heb zelf een Seiko slq009, dat is dus ook een kinetic. Uitgevoerd met het 9t82 uurwerk met 38 jewels. Het is in feite een automaat die een batterij/capacitator oplaadt, die op zijn beurt de stroom levert voor het uurwerk. Dat schijnt het zwakke punt te zijn. Ik draag m al 18 jaar dagelijks, en hij is nog maar een keertje in de service geweest omdat een van de knopjes vast zat. Dus niks serieus.
Dat vind ik toch wel betrouwbaar, zeker omdat hij twee dakar ralllys op de motor heeft overleefd.

In principe zou ik zonder aarzelen een kinetic aanbevelen.

vinrouge Schreef:

Zijn ze om een of andere reden hun meerprijs
waard, het blijft tenslotte een quartzhorloge.
En hou laten ze zich verhouden tot bv een
precidrive van certina.

Ik heb zelf een Precidrive DS-2 van Certina. Is geen directe vergelijking met een kinetic, toch? Het uurwerk van DS-2 is een TC-gecompenseerde quartz, loopt +/- 10 seconden per jaar, heeft een “mechanische” 1/100 sec. chrono, gifgroene wijzers :wink: Leuk grab-to-go horloge. Niks bijzetten, gewoon dragen. Maar niets kinetisch aan uiteraard.

Uitgeleend? :slight_smile:

Mika

@ vinrouge

als je het zo stelt vind ik het kinetic systeem een topper
maar de prijs is over het algemeen veel te hoog.

grtz. Gerard

Hoi,

Volgens mij is Kinetic een beproefd concept. Hoe het zich verhoudt tot andere Quartz horloges is toch niet interessant? Kinetic is een manier om energie op te wekken en zegt niets over de kwaliteit en/of nauwkeurigheid van het uurwerk.

Persoonlijk ben ik er geen fan van. Ik heb 1 (soms 2) quartzklok(ken) als “grab 'n go”. Dan is Solar handiger want die kun je gewoon opgeladen houden zonder te dragen. Weekje in het raamkozijn en hij doet het weer maanden.

Groet Tecco

Klopt helemaal. Ik heb een aantal citizen en twee casio als toolhorloges. Geen omzien naar.

vinrouge Schreef:

Klopt helemaal. Ik heb een aantal citizen en twee
casio als toolhorloges. Geen omzien naar.

Momenteel is er dus alleen een “praktisch verschil” tussen kinetic en andere energiebronnen. Ik heb wel gelezen dat het vroeger anders was, doordat de batterijen (condensatoren) van Kinetic kwetsbaar waren, maar dat schijnt niet meer zo te zijn.

Het grootste verschil is dus dat je kinetic af en toe (twee weken?) moet dragen om goed op te laden.

Jammer is dat Kinetic niet op de watchwinder kan, dan zou het anders zijn :slight_smile:

Groet Tecco

Je hebt toch watchwinders specifiek voor Kinetic?

TimeLapse Schreef:

vinrouge Schreef:

Klopt helemaal. Ik heb een aantal citizen en
twee
casio als toolhorloges. Geen omzien naar.

Momenteel is er dus alleen een “praktisch
verschil” tussen kinetic en andere energiebronnen.
Ik heb wel gelezen dat het vroeger anders was,
doordat de batterijen (condensatoren) van Kinetic
kwetsbaar waren, maar dat schijnt niet meer zo te
zijn.

Het grootste verschil is dus dat je kinetic af en
toe (twee weken?) moet dragen om goed op te
laden.

Jammer is dat Kinetic niet op de watchwinder kan,
dan zou het anders zijn :slight_smile:

Groet Tecco

Dan laat ik ze links liggen denk ik. Wou er een proberen omdat ik het model mooi vindt. Helaas, of net niet, draag ik hetzelfde horloge nooit meerdere dagen aan een stuk.

Dat bij een Kinetic na zoveel jaar de condensator het begeeft is mij wel bekend… maar ach… dat is naar wat ik begrepen heb een “kleine ingreep”, en dan kan ie er weer jaren tegen… een mechanisch horloge moet ook eens in de zoveel tijd zijn service hebben tenslotte…

Mijn oom draagt een Kinetic, die is laatst bij de locale horlogemaker geweest voor inderdaad een nieuw condensatortje… ik denk dat ie dat horloge al zeker 10 jaar heeft… als het niet langer is…

de combinatie van een rotor die langs mechanische weg een condensator/batterij oplaadt… dat vind ik een leuke “hybride”… 't is mechanisch verwant aan sommige KERS systemen in de Formule-1…

Marz Schreef:

Je hebt toch watchwinders specifiek voor Kinetic?

Volgens mij zijn er wel opladers te koop die d.m.v. inductie werken. Maar dan zou je voor 1 kinetic zo’n ding moeten kopen. Is niet handig.

Arie Kabaalstra Schreef:

Dat bij een Kinetic na zoveel jaar de condensator
het begeeft is mij wel bekend… maar ach… dat is
naar wat ik begrepen heb een “kleine ingreep”, en
dan kan ie er weer jaren tegen… een mechanisch
horloge moet ook eens in de zoveel tijd zijn
service hebben tenslotte…

Klopt, maar voor mij persoonlijk gaat deze vergelijking mank. Quartz is voor mij voor er bij. Ik ga Kinetic niet niet met mechanisch vergelijken maar met andere energie opwek systemen voor Quartz horloges zoals eco-drive.

Overigens is het vervangen van de condensator niet het probleem, maar het aaneengesloten moeten dragen om op te winden wat met een horloge voor erbij niet handig is. Het is een luxe (of non-)probleem natuurlijk, maar zolang er prima alternatieven zijn als solar van Seiko en ecodrive van Citizen is Kinetic voor mij geen optie.

Groet Tecco

Nee zelf ondergaan…met vallen en opstaan.

Voor een Horloge junk is een kinetic niet altijd handig vind ik, puur omdat je hem dan gewoon te weinig draagt om er profijt van te hebben.

Iemand die altijd hetzelfde horloge heeft kan kinetic zeker wel waarderen denk ik.

Persoonlijk vind ik het wel leuk om een kinetic op te laden, je bent veel met je horloge bezig (en dus met je hobby). Steeds kijken of hij al wat meer is opgeladen, als een idioot op de bank met je horloge schudden en hopen dat hij weer meer batterij duur aangeeft.

Het kinetic systeem is zeker niet perfect maar heeft zeker zijn charme. Net zoals klassieke autos die af en toe stuk gaan, ze houden je bezig.

Een kinetic horloge kan perfect opgeladen worden met een winder. Het duurt alleen wat langer. Er zijn 24000 “swings” nodig voor een volledige lading. Afhankelijk van de gebruikte winder kan het dus meerdere weken duren. De meeste winders zijn echter wel geoptimaliseerd voor automaten, en draaien niet constant omdat dat niet nodig is voor een automaat en zelfs voor een iets verhoogde slijtage zorgt.

De accu’s die in moderne kinetic horloges worden gebruikt zijn veel betrouwbaarder dan de 1e generatie waarin een condensator zat.

Meer info:

http://forums.watchuseek.com/f71/watch-winders-kinetic-watches-271213.html

Edit: Ik heb zelf al een paar jaar een BFK die zeker niet dagelijks gedragen wordt. Maar hij is nog nooit stilgevallen. Een weekje dragen om de 6 maanden volstaat om hem aan de gang te houden.

Ik gebruik mijn BFK meestal als ik in de tuin aan het werk ben: bij het zagen van boomtakken e.d. : aan het eind van de dag kan het horloge er weer een paar maand tegen aan:)