Kinetic horlogewinder

Hallo geachte leden van het horlogeforum,

Ik heb een vraagje betreffende een Kinetic horloge van het merk Pulsar dat ik me graag zou willen aanschaffen. Het gaat om het model PD2025X1. Dit model horloge maakt gebruik van een Kinetic uurwerk. Ik heb nog nooit een horloge gehad met dit type uurwerk. Na wat leeswerk op horlogeforum ben ik een beetje wijzer geworden over de werking van dit uurwerk en las ik ook dat sommige mensen voor dit type uurwerk een horlogewinder hadden. Nu is mijn vraag of er mensen zijn die weten waar deze winders te koop zijn (automatische zouden niet goed zijn, het moeten speciale zijn voor Kinetic uurwerken schijnbaar)? En zouden mensen me een linkje door kunnen sturen van websites die dit type horlogewinders verkopen?
Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Mvg,

13
Seiko Kinetic charger. Je vindt ze nog wel eens op eBay.

https://www.meerdanlicht.nl/philips-candlelight-3-set-69108-60-ph.html

Leuk lampje voor moederdag en als je de klok erin doet laad deze ook op :+1:

Mijn ervaring is dat kinetic perfect is als het je enige horloge is. Dan laadt de kinetic perfect op door het dragen van het horloge en heb je er geen omkijken naar. Als er meer horloges in je collectie zijn die je geregeld draagt, laadt de kinetic vaak niet voldoende op. Dan krijg je gehannes met de capacitor of moet je inderdaad een (dure) charger kopen. Ik heb in mijn twijfelperiode net zo’n Philips lampje met laadmogelijkheid gekocht. Het is mij, ondanks vele pogingen (allerlei standen) niet gelukt om daarmee de kinetic succesvol op te laden. Er zijn filmpjes van op het internet. Het kan aan gebrek aan technisch talent liggen, maar in ieder geval niet niet aan mijn geduld. Dat heb ik er destijds voldoende in gestopt :joy:

3 likes

https://www.ebay.com/p/Seiko-Kinetic-Watch-Energy-Supplier-Charger-Winder-Model-YT02A/1032711639

Wat @Tempus_Fugit zegt. Ik zou er, als je het horloge niet dagelijks zult dragen, zelfs de conclusie aan verbinden NIET voor kinetic te gaan maar voor gewoon quartz.

http://www.creationwatches.com/products/nl/index.php?main_page=product_info&products_id=7833
Heb je ook nog saffierglas. Schier onkrasbaar.

Er zijn hier overigens wel kinetic adepten, maar die moet je niet serieus nemen :wink::wink::wink:

Wel eens aan een automaat gedacht trouwens?

1 like

Zie het bericht van TagEd die wil je hebben. Mijn exemplaar destijds gescoord via Monsterwatches. Was ook een betere prijs dan de eBay verkopers.

Volgens mij kan Rob er niet meer zo makkelijk aan komen. En voor wat betreft opgeladen houden; gewoon elke zoveel weken een paar dagen dragen. Dan heb je nooit een probleem. Dat is tenminste mijn ervaring, met mijn BFK. Trouwens goed idee. Ik doe hem weer 'ns even om. :grin:

Bij mij valt het wel mee, ik heb twee vrij oude kinetics die draag ik af en toe en ze hebben nog nooit zonder stroom gestaan. Wat ook helpt is soms dragen bij sporten, dan heb je ineens zat gangreserve.

Philips lader zoals hierboven genoemd werkt top. Tussen de 8 en 16 uur er in is een volle lading. Voor de meeste kinetics is dat 6 maanden.

Lampjes in de kliko, kinetics er in. :sunglasses:
Er staan er een paar op Marktplaats.

[Random foto van het web:]

handleiding:
https://www.scribd.com/document/319223647/Seiko-Kinetic-Energy-Supplier-YT02A-Manual

Ik vraag me af in hoeverre een charger voor een kinetic ĂĽberhaupt nodig is.
Ik draag mijn kinetic 1 of 2 keer per week en dat is ruim voldoende.

Dat een conventionele watchwinder voor een automatic slecht zou zijn voor een kinetic betwijfel ik. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Het horloge is juist ontworpen om bewegingsenergie te gebruiken.

De enige reden die ik zie om zo’n charger te gebruiken is als je het horloge helemaal niet draagt, of alleen draagt op speciale gelegenheden. Een lege batterij gaat eerder kapot dan een batterij die in gebruik is. Vooral bij nieuwe lithium batterijen. Die gedijen er niet bij als deze “over-discharged” zijn. In zo’n geval kan een charger of winder helpen de batterij gezond te houden.

Een automatische winder kan inderdaad geen kwaad, die draait te langzaam voor een kinetic en daarmee wordt het horloge niet opgeladen.
Heb wel eens een Youtube filmpje gezien van een aangepaste automatische winder. Hierbij werd het horloge op een trage normale manier naar boven gedraaid en in de bovenste stand, vrije val losgelaten. Daarmee maakt het voldoende snelheid voor opladen.

Ik gebruik zelf ook een Imageo, werkt prima, drie tegelijk.

@Casio
Ik zou weg blijven bij kenetic en voor solar-quartz gaan :+1:

1 like

BFK en SUN maken ze niet met Solar… :wink: En dat zijn voor mij juist de leuke quartzen. Maar ook hier met Philips laders de oplossing. Er zijn er zat te koop voor weinig want die oplaadbare led-kaarsjeszijn slechter dan de Seiko capacitors.