Kinetic niet in de watchwinder ?

Hallo HF.

Iemand hier die me kan uitleggen waarom je een kinetic niet in een gewone watchwinder moet of kunt opladen ?
aan de pols of in de watchwinder lijkt me nauwelijks verschil

ik vermoed een urban myth of is het echt af te raden ?

grt. Gerard

Je kunt de kinetic niet in een winder opladen omdat de beweging van de winder te langzaam is. Een kinetic heeft een “swing” nodig om de spanning op te wekken.
Er zijn aangepaste winders die naar boven draaien en dan het horloge zonder weerstand laten vallen, dat werkt wel.

Ik ga vanmiddag ff een kinetic aan de velg van m’n auto vastmaken :grinning:
eens kijken of dat genoeg swing geeft.

5 likes

Heb je toevallig ook een idee of de secondewijzer tijdens het opladen in zo’n charger weer sprongetjes maakt ?

( ik ben nu bezig met het laden op de voeding van een elektrische tandenborstel, en het valt me op dat zodra ik het horloge er vanaf haal dat de secondewijzer normaal tikt,
maar zodra hij op die charger ligt maakt hij om de 2 sec een slag.

Nee bij mij lopen ze gewoon door tijdens het opladen.

Welke lader gebruik je daarvoor en hoe leg je het horloge daar dan op?
Heeft dit dan geen negatieve gevolgen voor de hele klok?

ik probeer het met een lader voor Braun Tandenborstels
ik heb hem er op z’n kant tussen gelegd ,
en blijkbaar gebeurt er wel “iets” met het uurwerk want zodra hij er tussen ligt begint de secondewijzer te stotteren alsof hij EOL is zodra hij er tussenuit is tikt hij weer gewoon.

verder geen idee of het schadelijk is, ik denk van niet, alleen twijfel ik of hij wel aan het opladen is.
daar kom ik over een uurtje wel achter

2 likes

En, loopt hij nog en hoe staat het met de opgebouwde accu-reserve?

Ben wel heel benieuwd, want ik kom met een week dragen niet aan voldoende opgebouwde reserve, tot de volgende draagbeurt.

1 like

Ik heb hem gisteren zeker 3 uurtjes op z’n kant tegen een tandenborstel lader gelegd,
en de reserve is slechts “iets” toegenomen,
de secondewijzer loopt nu weer zonder schokken.

maar ik vind de toename wel erg weinig voor 3 uurtjes laden. maar dat komt mogelijk doordat zo’n tandenborstel lader niet echt voor horloges is gemaakt he.

grt. Gerard

Een lader van tandenborstels werkt slecht. Een Philips lader (led kaarsjes), werkt het best. Zoals de foto eerder in het topic. Ik doe het ook zo.

Krijg je hem daarmee dan helemaal geladen?

Het laden schijnt ook afhankelijk te zijn van de positie van dat accuutje … ik heb maar wat gegokt
maar mogelijk werkt het beter als ik hem eerst open schroef om te kijken waar die accu zit

Ja, maar duurt wel 1,5 dag.

Klopt, maar de de meeste kun je opladen in de positie zoals op de foto’s in het topic.

1 like