Kinetic

Ola.
Na een tijd aanwezig te zijn op dit mooie forum viel me iets op.
Uiteraard, en om begrijpelijke reden, is de automaat bijzonder populair onder horloge liefhebbers.
Ook solar en eco-drive kom je regelmatig eens tegen.
Kinetisch opgeladen horloges zoals de seiko kinetic zie je echter haast nooit besproken.
Heeft dit een reden?
Is dit systeem minder betrouwbaar of/en hoe komt het dat deze zo weinig vertegenwoordigd zijn.
Zijn er voor doorsnee gebruik dan nadelen tegenover een andere kwarts ?

idd kinetic is wat onderbelicht.

Ik ken een aantal mensen die steeds problemen hebben met het
Seiko 5M62 kinetic uurwerk.

Is daar iets over bekend op dit forum?

Grt.

Heb er 2. Degelijke en fijne horloges. Lopen goed en nog nooit problemen gehad in 10 jaar.

Kinetic is super,
tegenstanders mopperen wel eens over het schurende geluidje
van de rotor, maar dat zal type afhankelijk zijn,
je hoort hem soms wel maar m.i. niet hinderlijk.
voordelen : nauwkeurigheid van quartz, licht,
bijna nooit batterijwissel.

Onlangs heb ik een SMA165P1
http://www.roachman.com/seiko/kinetic/PMSMA165P.html
kinetic auto relay met 5J22 uurwerk overgenomen. Ik vind het een gaaf ding.
De rotor is idd hoorbaar, maar alleen als je het horloge met veel slingerbewegingen opwindt. Bij normaal dragen is mij niets opgevallen; dus vergelijkbaar met een mechanische automaat.
De nauwkeurigheid van mijn exemplaar is +1 sec per dag. Een automatisch/mechanisch horloge zou hiermee dik binnen COSC-normen vallen.

No problemo hier, werkt perfect:~

Hier op het forum is de BFK (Kinetic duiker) anders behoorlijk geliefd. Maar, zoals je al constateerde is onder horlogeliefhebbers een mechanisch horloge vrijwel altijd verreweg favoriet.
Ik vind ook maar een handjevol Kineticmodellen leuk. Van de meeste Kinetics die ik bij de Nederlandse AD in de etalage zie liggen, gaat mijn horlogehart niet sneller kloppen….
Neemt niet weg dat Kinetic voor Seiko een absolute verkooptopper is (bron: Seiko-presentatie BaselWorld 2014).
Ik ben heel erg blij met m’n BFK. Nooit een probleem, gebouwd als een tank en imo ook nog eens prettig om naar te kijken.
Je kunt altijd een keer pech hebben, maar dat is met een mechanisch horloge ook echt niet ondenkbaar.
Als je een nieuwe Kinetic koopt, deze twee weken draagt en daarna af en toe een dag of twee, drie achter elkaar, dan heb je 20 jaar nooit problemen. En anders heb je altijd nog garantie.
En mocht je met een tweedehands Kinetic ooit een probleem krijgen. Ik heb begrepen dat een accu vervangen niet heel duur is. Rob van Monsterwatches kan je hier meer over vertellen.
Dus als we een Derde Wereldoorlog krijgen en ik moet op de vlucht, is de BFK het horloge dat ik omdoe! ; )

Explore MrFitGuru

De allereerste kinetics hadden een probleem met de condensator die na een korte tijd geen of weinig stroom meer vasthield. De huidige kinetics zijn eigenlijk een mooie combinatie van een quartz en een automaat (best of both worlds).
Slimme zet van Seiko en een mooie innovatie.

drex Schreef:

idd kinetic is wat onderbelicht.

Ik ken een aantal mensen die steeds problemen
hebben met het
Seiko 5M62 kinetic uurwerk.

Is daar iets over bekend op dit forum?

Grt.

Wat voor problemen ??

bij was de rotor vastgelopen. sindsdien geen kinetic meer. komt vooral door mijn specifieke wensen. mechanisch pak ik makelijk snel op om ff te dragen. kinetic bouwt daarvoor wat moeilijk snel reserve op. of zou n direct drive moeten worden…

en voor langer wegleggen vind ik solar ideaal. gewoon achter venseterbank leggen en heb dr geen omkijken naar.

maar als ik maar 1 klok mocht hebben en t moet quartz zijn, dan n kinetic. dagelijks dragen met lange mouwe/weinig licht, heeft bij mij n aantal accu’s om zeep geholpen.

Dus, als ik het goed begrijp.
Als dagelijks horloge ideaal.
Maar voor iemand die, zoals ik, dagelijks veranderd en de horloge dus maar enkele keer per maand zal dragen liever niet. Da’s problemen zoeken bij het kinetic systeem?
Persoonlijk ben ik bijna dagelijks even in de horlogelade wat aan het uitkizen voor die dag en geef dan mijn automaten soms even een “zwiertje” zodat ze even lopen.
Verhelpt dit het probleem bij kinetics of moet je ze echt haast dagelijks dragen?
Als je ziet dat ze bij volledige oplading een reserve opbouwen zou je denken van wel.
Of ligt het probleem bij de techniek zelf.

Ik heb mijn BFK in het begin twee weken achter elkaar gedragen. Dat was gemakkelijk; ik had maar een horloge mee op vakantie ; ). Toen was ie volledig opgeladen. Sindsdien draag ik 'm denk ik twee keer per maand gedurende een dag of twee, drie achter elkaar. En hiermee blijft ie volledig opgeladen. Soms draag ik 'm drie of vier weken helemaal niet. Geen enkel probleem. Drie dagen om en weer hij is helemaal opgeladen.

vinrouge Schreef:

Dus, als ik het goed begrijp.
Als dagelijks horloge ideaal.
Maar voor iemand die, zoals ik, dagelijks
veranderd en de horloge dus maar enkele keer per
maand zal dragen liever niet. Da’s problemen
zoeken bij het kinetic systeem?
Persoonlijk ben ik bijna dagelijks even in de
horlogelade wat aan het uitkizen voor die dag en
geef dan mijn automaten soms even een "zwiertje"
zodat ze even lopen.
Verhelpt dit het probleem bij kinetics of moet je
ze echt haast dagelijks dragen?
Als je ziet dat ze bij volledige oplading een
reserve opbouwen zou je denken van wel.
Of ligt het probleem bij de techniek zelf.

en anders trek je de kroon uit
dan blijft ie nog langer op spanning

Ik heb een Sportura en een Arctura versie. Liggen regelmatig 3 tot 4 weken stil. Vervolgens lopen ze weer direct. Draag ze dan een dag of 2 en verbolgens gaan ze weer de vitrine in.

Voor de volledigheid. Seiko SNL017P1 en een sNL00p1

Wie is er bekend met de lader : Seiko kineticcharger YT02A?

Soms laat ik 'm maanden lang in de box liggen. Vanaf het moment dat ie om mijn pols is … doet hij het weer :~

Sprinter Schreef:

Soms laat ik 'm maanden lang in de box liggen.
Vanaf het moment dat ie om mijn pols is … doet
hij het weer :~

je hoeft dus niet eens de direct drive aan te spreken?

marnix.moed Schreef:

Sprinter Schreef:

Soms laat ik 'm maanden lang in de box liggen.
Vanaf het moment dat ie om mijn pols is …
doet
hij het weer :~

je hoeft dus niet eens de direct drive aan te
spreken?

Ik zal het je sterker vertellen … nooit opgelet, gezien deze het altijd doet. Tijd dat ik de techniek hierachter eens ga bestuderen.

Sprinter Schreef:

Ik zal het je sterker vertellen … nooit opgelet,
gezien deze het altijd doet. Tijd dat ik de
techniek hierachter eens ga bestuderen.

Vooral voor die gimmick/functionaliteit zou ik het eigenlijk wel aan m’n verzameling willen toevoegen :smiley: