Kinetics ... toekomst of zijspoor ?

Wat is jullie ervaring / mening over kenetics, worden ze nog
steeds beter / moderner ?
is het vleesch noch visch heb je liever quartz of een automatic
of is het de uitvinding van de eeuw…?

ohja… plaatjes mogen ook

grt. Gerard

1 like

Ik heb er geen duidelijk beeld over …

Een Nokia toekomstbeeld …:

Kinetic Future:

Aardig artikel over wat Kinetische Energie nu eigenlijk is en toegepast wordt:

1 like

Hey RG

Dat is bij die Nokia een manier van scrollen en zoomen etc
de energie komt nogsteeds uit het stopcontact of de accu.
maar ik vraag me wel af of ze dat flexibele scherm niet toch als energiebron
kunnen gebruiken een beetje zoals een waterbed je drukt aan één kant
en de andere kant beweegt de vloeistof mee.
waarschijnlijk hopeloos inefficiënt en duur maar toch een andere manier om energie op te wekken. :smile:

1 like

yups ik snap je goed, is er niet al zo een vloeistofhorloge dat met zulk opgewekt energie opereert?? staat mij iets van mij

Ik meen dat deze de gekleurde vloeistof meer gebruikt als "wijzers"
geen idee wat die vloeistof van beweging voorziet.

1 like

ah ok i see

ik heb deze Seiko Big Boss, kinetic is leuk en net even iets praktischer dan de gemiddelde automaat die na 2 dagen stilstaat. Deze ligt nu al weer ruim 2 maanden niets te doen in de doos en staat inmiddels stil.
foto van het net:

Het doet me denken aan het zogenaamde ‘sailing ship effect’ bekend uit de innovatieliteratuur:

2 likes

Ik vind het een mooie techniek. Maar zie geen voordeel ten opzichte van solar.

Ik vond t vroeger wel n voordeel hebben, omdat onder lange mouwen solar te weinig energie kan krijgen. Heb 2 casio’s op die manier uitgeput.

Ik zie ook geen voordelen t.o.v. solar, maar wel ten opzichte van quartz of automaat.
Heb zelf momenteel nog één automaat en twee solars in gebruik, maar die automaat moet denk ik geserviced worden.

Maar verder hebben de solars en de kinetic het voordeel dat zij blijven lopen als zij niet gebruikt worden.
Ben nu zelf op zoek naar een Big Boss kinetic zoals hierboven staat. Mijn voorkeur is de witte die stond afgelopen jaar hier een keer te koop, maar ik was te laat.

Voor mijn vrouw heb ik in 1994 een sq50 kinetic gekocht en die heeft één keer een nieuwe batterij gekregen en loopt nog steeds, misschien dat ik daar eens een nieuwe kast omheen zoek, maar verder een zeer betrouwbaar horloge. Mijn solar s zijn zes en twee jar oud, maar de Citizen solar heeft afgelopen jaar ook een nieuwe batterij gekregen.

De reden dat ik ben overgestapt naar solar is omdat bij mij altijd de batterijen van alle horloges tegelijkertijd leeg gingen, dat scheelde geen maand, en dan drie batterijen laten plaatsen incl. waterdicht maken / testen was altijd een dure grap, plus ik durfde het onderweg in het buitenland niet te laten doen.

En automaten vind ik ook wel mooi, maar heb daar gewoon een beetje pech mee

Wat ik mis is t gebruik v kinetic voor iets meer energie vretende horloges. Bijv smartwatches. Die zijn vaak in n dag leeg. Ik zou t fijn vinden als je smartwatch niet meer aan t stopcontact hoeft.

Solar kan ook, maar volstaat misschien niet bij lange mouwen.

3 likes

Vergis ik me of zijn er ook kinetics die je met een kroon kunt opzwiepen
of moet je in geval van twijfel gewoon even met je arm flapperen ?

solar houdt het wel goed vol, alleen in de winter is het misschien beter om het om te wisselen en hem een dagje laadtijd te gunnen (als je mouwen over het horloge gaan) maar bijv. een casio die dagelijks gedragen wordt (WVA-M640D-1AER) zonder af te wisselen met een ander horloge, en aardig misbruikt wordt houdt het ook zo’n zes jaar vol
Smartwatches gebruiken zo veel dat zij toch wel aan de stekker moeten, ook al is het solar met kinetic denk ik, tenminste nu nog wel.

Ik ken geen kinetic’s die handopwindbaar zijn

Kinetic direct drive?

http://www.seiko.nl/technology/kinetic/kinetic_dd.aspx

Thanx…,

ik dacht al zoiets, maar dan moet het dus mogelijk zijn om een dergelijke
"opwindbare" kinetic van LED verlichting te voorzien ook,
je hebt immers altijd de mogelijkheid om het stoomverlies door zo’n lampje
weer goed te maken door de kroon een paar slagen te geven.

Precies, oa deze dus, bevalt prima.

1 like

+1 : lange mouwen of s’nacht werken, of in donkere plaatsen waar de zon niet genoeg schijnt (in Belgie bvb) …

Dat klopt ik heb een horloge dat op water loopt
De water elektrische-kracht capsulebestaat uit 2 elektroden,Koper en Magnesium.Als de 2 metalen ondergedompeld worden in water kan de chemische reactie omgezet worden in elektrische energie.Koper ionen en Magnesium ionen worden tegelijkertijd losgelaten in het water,wat er voor zorgt dat de 2 metalen negatief geladen zijn.Alleen de hoeveelheid Magnesium ionen is veel groter dan de los gelaten Koper ionen,dit veroorzaakt een electro-mogelijk verschil tussen de Koper en de Magnesium elektroden wat dan kan functioneren als een energiebron die elektrische stroom opwekt.Als het horloge gevuld is bied het voldoende stroom voor ongeveer 5 dagen

Gr Pieter

3 likes

foto / linkje ?

grt. Gerard