King Seiko 1969

Vandaag mag ik eindelijk mijn “nieuwe” King Seiko dragen, kadootje voor mijn verjaardag. Het betreft een Seiko KS 45-7000 uit 1969, Hi-beat 36000, een (in mijn ogen) tijdloos klassiek ontwerp van een horloge dat zich zonder problemen kan matchen met een Grand Seiko. Het is een no-date handwinder met een aftermarket bandje maar wel met de mooie KS-kroon.

Ik heb het horloge laten servicen bij @PeterLC, waar het horloge voor de beurt een amplitude van 136˚ en +46s had, wist hij het horloge na de servicebeurt weer op een nette 269˚ en +9s te krijgen.

De dial is gehavend en verkleurd maar op de een of andere manier misstaat het (mij) niet. Hoe dit is gekomen is mij uiteraard een raadsel. Sterker nog, iemand heeft ooit het KS-logo met rode viltstift bewerkt! Dat is uiteraard verwijderd bij de service-beurt. Het “glas” heeft ook enkele butsjes en krasjes maar niet erg storend voor mij. Ooit zou ik hier wel een nieuw glas in willen maar deze zijn erg lastig te vinden. De kast is in een bijzonder nette staat evenals het “gouden” medaillon op de achterzijde.

De meeste King Seiko’s van dit kaliber die te koop worden aangeboden op ebay vind ik of enorm gerestaureerd, of enorm te duur. Dit zijn nou eenmaal oude horloges en als ze er als nieuw uitzien sla ik over.
Ik wilde ook persé een 36000 Hi-beat en dan worden de keuzes (rekening houdende met het budget) wel wat beperkt. Toch “greep” dit horloge me en heb ik er uiteindelijk niet veel voor betaald, ik ging in ieder geval niet over mijn budget heen en hield nog wat geld over zelfs.

De geschiedenis van de Seiko KS is erg interessant om te lezen (Google is your friend) en aangezien ik een vrij grote Seiko-genieter ben, ben ik enorm trots op dit horloge. Als kind had mijn oudere broer een Seiko en ik herinner me dat ik onder de indruk was van dat horloge. Vraag me niet waarom maar het zag er gewoon erg stoer uit met die metalen band. Ik had slechts Casiotjes in die tijd. Dat is dus de reden dat ik Seiko-genieter ben.

Dan nu wat fotootjes (ben geen pro helaas)…

In het zonlicht zie je hoe erg het glas gekrast is, in real-life zie je dit niet gelukkig…

De mooie achterzijde met het medaillon.

21 likes

Prachtig horloge, gap

Heel mooi

1 like

Ik vind 'm er geweldig uitzien,mooi die patina op de wijzerplaat :thumbsup:
Nieuw glaasje zou voor mij wel 'n must zijn :wink:

1 like

En gefeliciteerd natuurlijk! :wink:

1 like

Heel gaaf gefeliciteerd! Ook een 69 seiko! Draag zelf sinds een paar dagen de 6139 uit maart 69.

1 like

Mooie aanwinst, gefeliciteerd en veel draagplezier :thumbsup:

1 like

Prachtige aanwinst! Eén van mijn voornemens voor 2017 is om een King Seiko aan te schaffen, bij voorkeur ééntje met 36600 bps. De Lord Marvel staat ook op het verlanglijstje, maar de KS staat hoger genoteerd omdat het toch net iets meer bijzonder is.

1 like

Bijzonder zo’n KS met patina, iets dat je eigenlijk bij Seiko’s niet al tevaak ziet. Zijn weer erg respectabele nummers op de timegrapher. Veel plezier er mee.

1 like

Heel mooie KS handopwinder. :ok_hand:
Met wat geduld zijn ze soms voor een leuke prijs te koop.

1 like

Dank allen voor de mooie reacties.
De KS is een echte klassieker. De LM is ook zéér fraai maar eindigt, na de GS en KS, toch als de eeuwige nr. 3.
Ik had het geluk dat het binnenwerk er ook bijzonder clean uitzag, iemand heeft goed gezorgd voor het horloge.
De patina is aan één kant jammer maar aan de andere kant stoort het me totaal niet, het geeft echt karakter.

Hier nog een foto van het binnenwerk op de werkbank:

7 likes

www.kingseiko.com
Ik twijfel nog. Heb nu een SARB033 maar vind de KS (date of no-date, liefst hi-beat) mooier. Hij is alleen een stukkie kleiner en ik weet niet of ik dat trek. Ben binnenkort jarig, wellicht gaat de SARB eruit en komt er een KS voor terug. Ik heb me voorgenomen alleen maar een horloge te laten gaan als er iets beters voor terug komt.

Groeten
Rutger

2 likes

De pest is dat ik er nu ook een wil… Op de pic nog niet te zien zijn de 3 (!) balansrem-hebels, die in elkaar grijpen, en keurig wrijvingsarm tussen raderkloof en platine heen en weer schuiven. Dat hele treintje zit dan langs de rand van het uurwerk, rakelings langs de raderen, tussen plm. 11 uur en 6 uur. Meestal is het maar 1 hebeltje, maar hier zit de balans vrij ver van het opwindmechniek vergeleken met bijv. een ETA.

O trouwens, ze liggen al klaar - je ziet ze linksbovenin de foto; de drie onderdeeltjes links van de tiretteveer.

2 likes

Oeh dat soort links zijn niet goed voor mij :sweat_smile:

Ja daar had ik nog een vraagje over : Is de diameter van die vintage KS’s allemaal hetzelfde aangezien ze niet vermeld worden op die site bijvoorbeeld…

2 likes

Deze is 36 mm. Zonder kroon als ik me goed herinner. Lugs reiken vrij ver, dus ook op wat grotere polsen nog best wat “presence”.

3 likes

Het formaat van de king seiko’s zijn voor mijn pols perfect (17cm). En dresser mag ook gewoon wat kleiner zijn.

3 likes

Dus er zit wel verschil in? :sweat_smile:

Mijn polsen zijn iets groter met +/- 18,5 maar ik ben het helemaal met je eens: dressers mogen van mij ook zeker wat kleiner zijn. :thumbsup:

2 likes

Mooi klokje :thumbsup: Staat ook op mijn verlanglijst :heart_eyes: samen met de GS en … mijn de lijst is te lang :grin:
Groet Iwan :motorcycle:

2 likes

Hahaha! Mijn lijstje wordt met de dag langer @kaleiwan! :wink:

Leuke link @Rutger maar ik zou toch ebay in de gaten houden, daar liggen de prijzen gunstiger. Ik heb véél minder betaald voor mijn KS…

@Dpvh: kijk eens op ebay, meestal staan de formaten vermeld bij de specificaties van een object.

Ik zal morgen eens alles opmeten als daar interesse voor is…

@PeterLC: gewoon kopen joh… :wink:

2 likes

Ach voorlopig ben ik ook met deze Gold cap Seiko Hi-Beat chronometer 5626-7090 :heart_eyes: :upside_down::blush: KS voor minder bedelde :performing_arts: onder ons :wink: tevreden :grin:

Groeten Iwan :motorcycle:

8 likes

Minder bedeelde? :scream:

1 like