King Seiko 44999 chronometer rated?

Hier mijn King Seiko 44999 uit1964.
Met een 6 cijferige code op het uurwerk.
Is dit een chronometer rated uurwerk???

1 like

Jep. Chronometer.

Yes indeed :+1:

Niet elk genummerd Seiko uurwerk is ook een chronometer. Zoals een 2559 bijvoorbeeld. Zou er anders geen chronometer op de wijzerplaat gestaan hebben?

2 likes

Best wel interessant om te weten of Seiko dat altijd deed.

Nergens op de horloge is het woord chronometer te vinden.
In heb ergens gelezen dat Seiko alleen chronometer er op zetten als je uurwerk ook (officieel/onofficieel) chronometer gecertificeerd was.
Naar mijn weten heeft Seiko ook uurwerk die net zo nauwkeurig zijn als een chronometer maar zijn deze uurwerken niet gecertificeerd/gecalibreerd als chronometer. Maar deze uurwerken schijnen dan weer wel een 6 cijferige nummer t hebben.
Echter kan ik dit verhaal nergens bevestigd zien…

1 like

Hier staat dat alleen de 27-steens 44-9990 met gouden chronometer leeuw deksel chronometer is, met chronometer op wijzerplaat en caliber…
(Elkaar tegensprekende bronnen helaas)

https://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=860175&mid=2865200&rid=0&rev=&reveal=

Die hebben ook chronometer op de dial :wink:

Jep. De 44999 is geen chronometer, maar het zal niet heel veel schelen…

In de jaren 60 was en wedloop tussen horlogemaker om te aantonen hoe nauwkeurig de uurwerken ze konden maken met voorop de Omega en Rolex.
In die periode bedacht Seiko dat ie ook aan mee ging doen, maar dan wel met de zwaardere proeven.
In 1973 hebben Zwitsers test verzwaard, en op gegeven moment vermelde Seiko het niet meer op de wijzerplaat maar de kwaadheid was gebleven.
Mijne Seiko Chronometer Hi-Beat 5626-7090 is wel uit die periode dat dat vermeld werd.


Groeten Iwan :motorcycle:

3f8198b3c3fced20159285f27d6ed97719345998_1_538x499

1 like