Ik was weer eens na het opknappen van mn werkplek (al gaande kom je er achter dat dingen toch niet helemaal werken) begonnen aan een 45KS oftewel het befaamde seiko 4500A uurwerk. Dit uurwerk met z’n 36000bph is namelijk nogal een vreemde eend in de bijt.
De hack bestaat uit 3 verschillende delen, het maakt gebruik van een veer uit een zak horloge zo dik en stug. Al die kracht en torsie wordt via 2 tussen raderen pas overgebracht op de rest van de raderen, hierdoor ontstaat een probleem en dat is nu exact ook mijn probleem. Je zou denken met zo’n stevige veer amplitude genoeg maar helaas in de praktijk blijkt dat dit niet zo is, de amplitude die op internet als acceptabel gezien wordt is tussen de 200 en 230 graden.
Mijne blijft steken op net geen 200 graden, uurwerk is schoon maar toont wel zn leeftijd, onderdelen zijn schaars (heb donor onderdelen maarja die zijn ook niet nieuw) en wat er te krijgen is is duur en daardoor eigenlijk niet rendabel meer voor de meeste mensen.
Zouden jullie kunnen leven met net geen 200 graden als hij verder wel gewoon netjes tijd houdt en vlakke lijn laat zien, ben erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen met dit specifieke uurwerk.
Ik heb helaas geen ervaring met dit uurwerk, maar wel de 5740C (ook 36k). Heb er meerdere gedaan en meestal komen ze rond de 220-240 uit.
Laatst had ik er wel eentje die kielekiele 200 haalde, zelfs met een nieuwe veer… dan kies ik toch voor stabiliteit ipv amplitude, maar voelt toch niet helemaal lekker…
Denk dat ik echt van alles zou moeten vervangen wil ik hier wat meer uit krijgen, ook vanwege de staat van het uurwerk en dat ga ik niet doen. Na ±24h blijft er du en dd 185 graden over en verticaal ± 175.
De rate is door de lagere amplitude wel wat gestegen, dit was te verwachten en is du dd ±10sec per dag verticaal ±15sec per dag.
Opzich denk ik redelijk acceptabel voor deze uurwerken en ga deze dan ook terug de kast in steken en dan nogmaals afregelen op iets meer bruikbare waarden.
Door de grote balans is veel torque nodig. Vandaar die absurd sterke veer.
Dit maakt ook dat er ondanks die indirecte aandrijving, veel kracht op de veertrommel en radar trein komt te staan.
Deze hoge torque, gecombineerd met vaak achterstallig onderhoud, zorgt voor aanzienlijke slijtage. Je ziet dan ook vaak afgesleten tanden op de veertrommel bij die high beat ks/gs.
Heb je alle pivots, lagerstenen en zeker ook de balans as goed gechecked onder de microscoop? Ik vermoed dat hier je probleem ergens zit.
Welke lift angle heb je gekozen? Deze moet namelijk 56.5 zijn.
Dat gezegd hebbende, als die verder goed loopt, alles goed in de olie zit en je ondanks dat nog steeds wat minder kracht hebt, zou ik zo laten.
Ik kon het ook niet verifiëren, maar dit stond op een oud papiertje in een doosje waarin een oude 45ks zat die ik van buyee kocht .
De online getallen zijn ook allemaal niet betrouwbaar. Mocht je het 100% zeker willen weten zul je hem zelf moeten berekenen.
Maar ik heb veel vertrouwen in het oud vergeelde papiertje dat waarschijnlijk in de buurt kwam van de productie leeftijd van de KS. Er stond nog wat ander geklieder op het papiertje maar daar kreeg ik geen helder verhaal uit.