King Seiko die stil staat als je de kroon helemaal indrukt

[Ik had deze vraag al specifiek aan de King Seiko eigenaren gevraagd, maar misschien handiger als ik het hier ook vraag]

Ik heb een technisch vraagje aan de (king) Seiko kenners.

Ik ben sinds een maand of zo in bezit van een prachtige KS, plaatjes zijn al gepost maar ik doe er een voor de sfeer.

Ik had opeens last dat de KS stopte op dezelfde seconden wijzer op 35 ste seconden van de minuut, maar ik heb gemerkt dat (tot nu toe) alleen gebeurt als ik de kroon helemaal in druk, na een paar minuten stopt de klok, ff schudden en dan gaat ie weer door, waarna een paar minuten ie weer stopt. Opgewonden of niet maakt niet uit, heel irritant. Maar als ik de kroon een klein stukje uit trek lijkt de klok netjes door te lopen, al 1,5 dag geen stops meer waargenomen. Dus ik moet nog wel ff iets langer testen.

Er is vast wel iemand die hier een idee over heeft? Misschien iets met de hacking functie? Te lange stem? Of iets anders?

1 like

Waarom druk je op de kroon?

Nou ja je drukt de kroon terug als je het horloge ingesteld hebt, toch? In die helemaal ingedrukte positie loopt het klokje dus vast, als je dan de kroon een klein stukje terug trek, je voelt dat ie klikt en dan loopt het klokje niet vast.

Dat doet de mijne in ieder geval niet. Lijkt me ook niet heel gezond.

Dat doen mijn andere horloges ook niet, dus ja je hebt gelijk niet zoals het hoort…

Lijkt mij dat deze behoefte heeft aan service

Misschien wel, maar toen ik hem kocht had ie net service ontvangen, helemaal uit elkaar geweest, het feit dat het klokje perfect loopt als de kroon niet helemaal in gedrukt is zou een teken zijn dat er fysiek iets geblokkeerd word door een te lange stem…
Anyways, ik zal wel een horlogemaker vragen, die kunnen me misschien helpen…

1 like

Neem aan dat die horlogemaker garantie geeft?

Moet toch via de verkoper te organiseren lijkt mij, of is de vermelding dat het horloge geserviced is, niets meer dan een vermelding (zonder factuur of ander tastbaar bewijs)?

Horloge is uit Japan gekomen, maar wel service ontvangen. Okee, dat moet ik dus aan nemen, maar laat ik eens beginnen met het voordeel aan de twijfel te geven dacht ik, Japanners staan er niet om bekend dat ze oplichters en leugenaars zijn, maar goed ik kan het mis hebben natuurlijk. Het klokje loopt gewoon netjes als de kroon niet helemaal aangedrukt is, dus het uurwerk lijkt verder gewoon netjes te presteren.

1 like

Bij een service kan altijd wat misgaan natuurlijk. Oplichting is vaak pas het laatste waar ik aan denk.
Even laten, hopelijk een kleinigheidje.

Vervelend! Te lange stift lijkt me niet, maar zou ook niet precies weten wat het wel zou moeten zijn…
Ben bang dat hij sowieso open zal moeten.
Raakt de secondewijzer niet toevallig een index ofzo?

1 like

Goede tip, ik ga vanavond ff kijken.
Het is zo specifiek dat het volgens mij ook niet een hele moeilijke oplossing is.
Ik draag het klokje nu gewoon ff en paar dagen. Maar ik merk dat de kroon 2 uit standen heeft. Terwijl 1 voldoende moet zijn want de datum kan je sws niet instellen. Uitgetrokken doet verstellen en hacking het goed. 1 klikje naar binnen klokje draait goed. Nog een klikje wat volgens mij niet zou moeten, maar misschien voor waterdicht of zo? En dan stopt ie dus. Ik zal mijn vergrootglas ff nemen om te kijken.

1 like

Nee hoor. Dat zou in zijn geheel niet moeten kunnen als ik mij niet niet vergis.
De 5621 hoort naar mijn weten geen valse positie te hebben. Dit zie je wel eens bij goedkopere lijnen waar een datum uurwerk ook gebruikt is voor modellen zonder datum, maar dit was bij vintage KS en GS niet het geval.

Dus ergens zit er iets geks in je keyless works of het is een franken en er zit een 5625/26 in.

Mocht het in het opwind mechanisme zitten is het indd misschien een snelle fix. Mocht je donor onderdelen nodig hebben, adviseer ik je om te zoeken naar een goedkoop werkende lord matic met 56 uurwerk. De meeste onderdelen zijn exact hetzelfde.

Succes :+1:

Ps; mocht je in zuid Limburg wonen kun je me een pb sturen. Kan ik voor je kijken :wink:

2 likes

Als je datum niet te verzetten is dan is het sterwieltje gebroken, had bij de service vervangen moeten worden…

Het hoort een 5621 zonder datum te zijn Tim.
Dacht eerst hetzelfde, maar toen de foto nog eens bekeken.

1 like

Oh echt wat een slapert, nouja tijdens het winkelen op je telefoon kijken loont dus niet :joy::joy:

1 like

:rofl::rofl:. Och, eerlijke vergissing.
Bij de 56 KSen is, kom je voornamelijk toch de 5625 en 26 tegen. Mensen die een no date willen, zoeken al snel de 45 handopwinder.

1 like

5621-7022 is’t
:stuck_out_tongue_winking_eye:
En ik ben helemaal verliefd op de wijzerplaat. Als een ekster in de juwelen doos. :hugs:

1 like

Prachtig zijn ze he! :heart_eyes:
En met het 56 uurwerk, kan die ook nog eens heel erg veel jaren vooruit! Er zijn namelijk nog erg veel onderdelen te verkrijgen.
Bijkomend voordeel in deze is de afwezigheid van een datum. Dit maakt het enige kwetsbaar onderdeel van de 56 serie meteen irrelevant.

Al met al, heb je hier echt een goede verstandige keuze gemaakt voor vintage KS.

• Afwezigheid van medaille (die oxideert en slijt vaak)
  • 56 uurwerk waarvan er enorm veel zijn geproduceerd (incl Lord matic lijn) en dus veel onderdelen beschikbaar
  • De 5621 met afwezigheid van fragiel datum verzet onderdeel.

Maar snel even laten checken. Zonde als die meer slijtage oplevert of vocht je wijzerplaat oxideert.

Dank je voor de tips! Heel erg waardevol.
Ik zal proberen een horlogemaker te vinden die er naar wil kijken, het is in het noorden niet rijkelijk gezaaid helaas.
Ik heb 3 lord matics naast deze KS, en ik ben ook van deze zeer gecharmeerd, ingetogen met prachtige details als je goed kijkt. Echt mijn smaak, dus ja deze KS moet het gewoon weer helemaal goed doen zodat ik hem jaren kan dragen…

1 like