King Seiko leeft weer na een jaar

Beste leden, ik kocht 2 jaar geleden een KS 5626 7041 hier op het forum. Ik ben altijd in de wolken geweest ermee, tot ie vorig jaar opeens tijdens het dragen stil viel. Helemaal stil. Geen teken van leven meer. Binnenin leek me op het eerste zicht niks zichtbaar kapot, maar je ziet natuurlijk niet alles zonder demontage.

Gisteren besloot ik, ondanks zijn levenloosheid, er een nieuw aangeschafte bracelet op te zetten. Zo gezegd, zo gedaan, een nieuwe band motiveert me mss om hem te laten maken.

Echter na het monteren van de band krijg ik in het oog dat mijn secondewijzer verplaatst is, en warempel, dat ding loopt gewoon terug??? Zomaar, poef, ineens doet ie het weer na meer dan een jaar. Niet te geloven. Een beetje argwanend leg ik hem op de timegrapher, met dit als resultaat:

Ik ben geen pro, maar dit lijkt me toch niet slecht voor een horloge dat 14 maand niets heeft gedaan? Alleen de amplitude lijkt me wel beter te kunnen? Of vergis ik me?

Thanks voor de input alvast.

6 likes

Hoe ver was hij opgewonden? En als hij een tijdje loopt wil de amplitude nog wel eens wat omhoog gaan. Ik weet ook niet wat de lift angle moet zijn voor dit uurwerk.

Maar een zeer nette en rechte lijn. Dat zou toch een vrij gezond uurwerkje moeten zijn zo te zien.

edit: 56 graden lift angle. De correcte amplitude is dan 215.

1 like

Volgens mij was hij behoorlijk opgewonden Daniel. Hij loopt momenteel als een trein, it makes no sense at allā€¦ zeker na een jaar liggen proberen hem terug aan de praat te krijgen.

Ik zal hem straks nog eens op 56 graden proberen te zetten en eens kijken.

2 likes

Ik kan mijn ogen nog steeds niet geloven. The King is back, long live the King!

Ik kan niet verkaren waarom hij 14 maand dood is geweest. Of ik moet een Lucky bracelet gescoord hebben op de rommelmarktā€¦ (ja, er staat een NOS rommelmarktbandje van 10ā‚¬ op, deadly sinner als ik ben.)

Anyway, ik ben blij dat hij het weer doet. Mocht iemand van jullie een mogelijk antwoord hebben? Ik denk aan @Aad57 bijvoorbeeld?

Het horloge deed echt niets meer. Door beweging opwinden, noch handmatig in gelijk welke positie heeft geholpen. Ik kon alle functies gebruiken, zoals uur en datumverzet, maar het horloge gaf verder geen krimpā€¦ zeer bizar.

En nu dit op de timegrapher vandaag, na een dagje en een nacht spot on lopenā€¦

2 likes

Veranderen van band was een soort harttransplantatie geweest denk ik. :joy::joy::joy:

1 like

Geen idee waardoor het komt. Je hebt nu wel contact gehad met de kast tijdens de bandwissel. Misschien heb je daar onbedoeld hem wel het juiste schopje mee gegeven.
Ik zie trouwens dat ik niet de enige ben die de beschermsticker van het display van de Weishi er niet afgehaald heeft :joy:ā€¦

Prachtige KS trouwens :ok_hand:

1 like

Hij heeft gewoon een winterslaap van 14 maanden gehad en kan er weer met frisse moed tegenaan :grinning:

2 likes

verdomd rotdingā€¦ Nee hoor, ik ben eigenlijk heel erg blij dat ie terug werkt. Ik had al een service van een paar honderd euro in het achterhoofdā€¦ Al is het wel frappant.

Misschien bestaat er ook zoiets als ā€˜Oculus Reparoā€™ voor horloges, en heb ik deze spreuk onbedoeld en onwetend gemompeldā€¦

1 like

Denk dat de plateau steen uit zā€™n gafel is geschoten, en dat 't tijdens 't monteren van de band de nodige trillingen is ontstaan en daar de plateausteen weer netjes tussen gafel is gekomen en begonnen met lopen. Iets anders kan ik niet bedenken.

1 like

bedankt voor je bijdrage, ik heb zonet iets bijgeleerd. Ik neem aan dat je dat niet zomaar kan zien als je de kast openmaakt, als je niet weet waarnaar je moet kijken?

Bedoel je het deksteentje van de balans? Ik probeer van dit soort Topics te leren.

1 like

dan ben ik toch niet alleen :wink:

1 like

Je balans heeft een balans as, waar de balansband en spiraal op zit bevestigd. Daaronder zit de plateau met de plateau steen, dus niet de onderste deksteen daar draait de as in. De plateau steen komt netjes tussen de gaffel insnijding en veiligheid mes van 't anker en tikt de anker weg waardoor er een tand van het ankerrad ontsnapt, hierna komt de balans weer terug en tikt 't anker weer de andere kant op waardoor weer een tand ontsnapt. Mocht de plateau steen nou niet goed in de gaffel vallen dan staat 't uurwerk stil, de kans dat dat hier 't geval is klein maar ik benoemde deze mogelijkheid aangezien het horloge opeens weer aardig liep.

Hieronder een beetje duiding

3 likes

Iedere koning heeft behoefte aan vakantie.
De een wat langer dan de ander.
:joy:

1 like

De verklaring van @automaatje vind ik het meest logisch.
Er kan idd iets ā€œklemā€ hebben gezeten en dat nu door het monteren van de band is losgeschoten.
Gelukkig heb je nu weer een mooi en goed werkend horloge. :heart_eyes:
Veel plezier ermee!

1 like

Thanks voor de bevestiging Aad!

En dank je wel, ik denk echter wel dat ik nog wat klusjes voor je heb liggen wachten thuis :wink:

Heel leerrijk, dank je wel man!

1 like

Helemaal goed is het toch blijkbaar niet. Ik besloot hem vanochtend aan te doen om gaan te werken. Ik dacht wel bij mezelf, ik neem de Aikon mee, voor het geval. Ik zat nog niet goed en wel in de auto en ik zag al dat ie opnieuw gestopt was. Gelukkig had ik de Aikon mee :p.

Maar hij valt dus stil tijdens het dragen. Zolang hij niet even om de pols hangt, loopt ie perfect, maar nu lag hij al stil na een kwartier om de pols.

Bevestigd dit het vermoeden van @Aad57 en @automaatje? De timegrapher vertoont verder een gezond uurwerkā€¦

  1. Lijstitem