Ik heb eerst op dit forum gezocht of een vergelijkbare vraag al eens gesteld is, maar kon niets vinden en dus vandaar onderstaande vraag:
Ik heb sinds enkele dagen een King Seiko 37 mm met 6R31 uurwerk. Het valt mij op dat ik bij handmatige opwinding een zacht geluidje hoor. Het lijkt mij van de kroon afkomstig (maar dat weet ik niet zeker) en laat zich het beste als ‘licht ruisend’ omschrijven. Is dit normaal bij een Seiko en meer specifiek dit uurwerktype?
Bij alle andere automaten hoor ik dit zachte geluidje niet, maar dat zijn alle ETA-uurwerken. Dus het zou ook best eens iets merk specifieks kunnen zijn.
Het zou fijn zijn als ik via dit forum het antwoord vind. Want even heen en weer rijden naar de AD zou me bijna 100 kilometer kosten en ik ben de jongste ook niet meer.
Seiko 6R31 uurwerk:
Dit uurwerk is geproduceerd door Seiko. Dit type uurwerk is een automatisch uurwerk en wordt aangedreven door de bewegingen van je pols. DIt uurwerk heeft een gangreserve van 70 uur… Dit uurwerk heeft een frequentie van 21600 slagen per uur en bevat 24 juwelen. De weergave van dit uurwerk is Analoog.
De Seiko 6R31 is een automaat, maar kan dus handmatig opgewonden worden.
Even een plaatje van het opwindmechanisme.
De nummers 407 en 410 verzorgen het opwinden. Bij normale kroonstand zullen deze tegen elkaar liggen. Bij rechtsom draaien van de kroon wordt de veer opgewonden. Dan hoor je bijna niets, maar voelt het wel in de vingers. Bij linksom draaien, schuiven deze over elkaar wat een zacht tikkend geluid geeft.
Ruisen hoor je waarschijnlijk alleen afkomstig van het draaien van de rotor van de automaat.
Ook als je langzaam de kroon wind? Waarschijnlijk vibratie van de magic lever. Ik kan je moeilijk zeggen of het normaal is of dat de smering van jouw exemplaar suboptimaal is.
@Inca en @Nash bedankt voor jullie inbreng. Dit is precies wat ik hoor en voel. Voor mij nieuw, maar klaarblijkelijk niets aan de hand. Lekker genieten dus vanaf nu.