King Seiko Only - Laat je King Seiko zien

NA!
Net in een impuls meegenomen :sweat_smile:. Ik ging hem passen… Nja… Die plaat liet me niet los en na wat heen en weer geklets bij de AD, de trekker overgehaald. Wat een bizar mooi horloge.

50 likes

Van harte gefeliciteerd en veel draag :ok_hand: :ok_hand:plezier

3 likes

2 likes

Heel mooi :wink:

2 likes

Dank U :+1:

2 likes

De OG. Nice man. Zal straks een groepsfoto maken met de vintage modellen en de nieuwe aanwinst :+1:

2 likes

Kijk, dat zijn de binnenkomers. :wink:

Maar waar blijf @WilSeiko met zijn beauty? :smiley:

1 like

Noblesse oblige

Aan het droge terras kun je zien dat de foto van gisteren is

21 likes

Nu sta ik een beetje in dubio want King Seiko en Seiko King quartz (KS vs KQ) weet ik even niet meer of het destijds ook van hetzelfde huis was. Lees, de concurrentie tussen GS en KS, waren daar in de jaren zeventig van beide kanten al quartzen bij betrokken? :thinking:

In ieder geval, en correct me als we dit niet toestaan, maar hier nog een ex King Quartz.

12 likes

M’n 56KS

13 likes

De productie van het laatste model mechanische King Seiko , de 5256 serie ,eindigde naar mijn weten in 1975 als gevolg van de sterke opkomst van de quartz ontwikkelingen .De naam King quartz kwam dacht ik vanaf 1974 op de markt en doofde al na een aantal jaren uit ……het uurwerk van de 5256 vormde wel de basis van verdere mechanische ontwikkelingen van Seiko na de stormachtige hype van de Quartz uurwerken ….en dit lijntje culmineerde in de wederopstanding van de naam King Seiko in de moderne KingSeiko ‘s ……Ik zou het danook bij de mechanische lijn houden in het kader van je topic.

3 likes

Ik kan er nog bij zeggen dat Grand Seiko veranderde in Grand Quartz, en dat die lijn ononderbroken in productie is geweest tot ze ergens rond 88 Grand Seiko nieuw leven inbliezen.

https://thegrandseikoguy.com/2020/04/07/a-history-of-grand-seiko-1975-to-1988/

Als er King en Seiko op staat vind ik het al gauw goed.

Hoppakee, op verzoek van @HorlogeHalle. Ik moet wel bekennen dat dit mijn meest oncomfortabele Seiko is die ik nog heb. Dankzij de nipt grotere kastmaat (38mm) en de sterk naar beneden gebogen bijzonder hoekige lugs prikt hij in m’n pols-bot, en kan ik 'm maar een paar uur per keer dragen.

Ik heb 'm net weer af gedaan ten faveure van m’n 40mm Grand Seiko, die dankzij de lugvorm en de bracelet vele, vele malen comfortabeler zit, ondanks de grotere diameter:

Grappig genoeg heeft de Alpinist LE met z’n 6L35 uurwerk geen spoor van het gebrek aan comfort van de King Seiko kast:

Ik zal nog eens een 37mm gaan passen, misschien moet ik ondanks het uurwerk toch nog eens over downsizen na gaan denken.

Na de neiging om iets onsympathieks te zeggen onderdrukt te hebben (zeg nou zelf, de manier waarop je dit brengt maakt het gewoon een beetje een kutcommentaar, dat had ook een tandje anders gekund), heb ik toch maar besloten om hier even serieus op in te gaan:

Ten eerste valt Seiko ten prooi aan z’n eigen fan base die 10 jaar geleden nog Seiko 5jes en SKXen opkochten uit de discount grabbelton die eGlobalCentral heette. Vanuit het perspectief van de ridicule kortingen op die horloges is een 5KX of zo inderdaad duur geworden.

Maar dat geldt voor heel veel horloges. Ik kan bijvoorbeeld ook beginnen te vragen of je Tudor tegenwoordig niet wat overpriced vindt. Wanneer je een Black Bay 41 onder macro legt gebeurt er tenslotte ook niks spannenders dan bij zo’n KS, terwijl je wel 4400 ballen betaalt voor dat genoegen. Ik las net nog een hele verhandeling van een Tudor eigenaar die de afwerking van een Oris Sixty Five op sommige vlakken toch echt superieur vond, voor de helft van de doekoe.

Maar we betalen inmiddels 4 Euro voor een litertje zonnebloem-olie, en als we niet uitkijken is een pondje koffie ook zomaar een tientje, dus als we de prijstechnische realiteitszin weer even aanzetten:

• Seiko is de ongekroonde koning van de wijzerplaat. Als je ziet wat ze aan wijzerplaten weten te produceren in alles van een King Turtle van vier meier tot een Eichi II van vijftig ruggen dan tekent zich een beeld af van superlatieve wijzerplaten die ook bij een budget van 1700 ballen voor een KS met 6r35 uurwerk gewoon hun geld waard zijn.

• De materialen die gebruikt worden zijn steeds beter aan het worden. We hebben het inmiddels niet meer over hardlexjes, maar over propere AR coated saffiertjes die merkbaar beter zijn dan alles wat Hamilton ooit op een horloge heeft geprakt, en ook beter zijn dan wat we vroeger op de SARB aantroffen. Daarnaast worden kasten beter, met DiaShield coatings tot aan ever brilliant steel in de GS lijn, en worden de veren gemaakt van steeds beter wordende SPRON legeringen.

• De wijzers en indices doen het inmiddels ook goed onder Macro in de duurdere Seiko series. Los van de foto’s hierboven kun je hieronder gewoon goed zien dat ze in meerdere prijssegmenten goed werk leveren:

Dus zonder in Grand Seiko te hoeven vervallen kun je stellen dat je bij Seiko’s van 300 - 3000 Euro een groot verloop ziet in de complexiteit van de afwerking van kast, wijzerplaat, wijzers en indices, waarbij het in de meeste prijssegmenten verbazingwekkend goed gaat onder extreme vergroting. GS mag dan een klasse apart zijn:

Maar de rest komt meer dan aardig mee, wat de macro-foto’s van @FRANS3 eens te meer goed illustreren in dit topic.

Al met al denk ik dat Seiko de juiste dingen aan het doen is. Ze leveren inmiddels onderscheidende horloges in de volledige prijs-range van 200 - 5000 Euro onder de Seiko vlag, en voor veel van die horloges geldt dat ik donders goed zie waar die prijzen vandaan komen.

Waar koop je bijvoorbeeld een handgemaakte emaille wijzerplaat voor 1300 ballen? Probeer maar eens een AnOrdain te scoren voor dat geld, om over porselein maar niet te beginnen.

30 likes

Zeker doen. Nu de avond om de pols, lijkt het alsof deze toch echt beter gereguleerd zijn. Alhoewel die 6L echt briljant is. Jammer van het comfort, deze zit als gegoten op mijn pols. De lugs buigen wel fors. Dus ik vraag me af of het veel gaat schelen.
Dat gezegd hebbende, volgens mij is de lug to lug van de 37 hetzelfde als de vintage 44ks :face_with_monocle:. Weet niet of je die al eens gehad hebt?

Ik gooi hem morgen eens op de timegrapher en post het hier en in de NA.

2 likes

Zit wat in maar was wel oprecht wel benieuwd en I like weer eens jou uitgebreide informatieve antwoord. Het ziet er qua afwerking wel goed uit

Dat is het dus een beetje, ik zag Seiko altijd als de echt bang for Buck knaller.

Is het, ik zou die €4400 er niet voor neer leggen. Hoofdzakelijk nieuwe clasp en dunner uurwerk voor €900 is nogal stijl. En dat terwijl je de vorige generatie voor rond de €3000 kon/kan krijgen, dus dat maakt het eigenlijk nog een stukje stijler

6 likes

Voor de vintage KS-en is er wel wat overlap met het vintage GS/KS topic, maar ik spam deze hier graag:

25 likes

Dat bruin bandje staat hem wel zeg :star_struck:

2 likes

:innocent:Mijn beste aankoop op HF ooit.

5 likes

Eensch. Het zou vandaag niet meer gebeuren, zo. :upside_down_face:

De 5KX, Seiko 5 GMT, de Seiko 5 field- en pilot-horloges die net uit zijn gebracht, en die vier 38mm duikertjes die ze met uit brachten zijn ook enorme kiloknallers. Waar krijg je solide mechanische horloges met 100m WR, fantastische lume en een enorm betrouwbaar uurwerk voor dat geld?

Als die dingen bovendien, net als de vijfjes en de SKX van weleer, in de kiloknaller-kortingscyclus terecht komen scoor je weer een ouderwetse vijf voor 150 ballen.

Heb je waterdichtheid ingeleverd op de SKX? Zeker. Maar het uurwerk is wel weer beter, en de wijzerplaten zijn mooier. Maar je kunt ze nog steeds in verre vreemde oorden mishandelen zonder dat ze stuk gaan.

5 likes

Kijk de schatkamer gaat open …schitterend ! :ok_hand:

2 likes

X-post

27 likes