Laatst via MP een leuk project opgedoken. Verkoper bood andere oude Sovjet kameraden aan, maar daar zaten geen opknappers bij. Dus werd deze voorgesteld. Verkocht als niet lopend.
Nu is dit natuurlijk andere koek dan een Vostok, Poljot, Raketa, Slava of ZiM. Daarom maar een topic om de stappen die ik neem te delen. Niet zozeer van kijk mij een topper zijn, maar meer voorkom mij een flopper te zijn.
Eerste ronde onder microscoop.
Om in de woorden van @Climholland te spreken… “meer vastgekoekt glijmiddel dan in een vooroorlogse documentaire over de voortplanting”
Excuus voor de slechte foto’s. Mijn andonstar is handig voor inspectie, maar de foto’s zijn randomreader kwaliteit.
Leuk knutselwerk, ouwe Dueber Hampden machines en onderdelen hebben ze ooit gekocht. Vooral verder in de jaren veertig werd de boel nogal haastig in elkaar gezet.
Na wat sopwerk meerdere steentjes met barsten gevonden. Dat is helaas nog ver van mijn huidige vaardigheden… morgen alles maar eens rustig schoonmaken en daarna in elkaar zetten en kijken of er meer beweging in zit. Fatsoenlijk laten lopen gaat die niet doen.
Waar voor jongere uurwerken redelijk wat donoren of onderdelen te vinden zijn is het voor onze kameraad lastig om iets te vinden en wat ik op eBay vind begint bij 120 euro. Dat is me wat te gortig als ik eerlijk ben.
Morgen eerst maar een uurtje of wat therapie sleutelen
Hoi Bram. Ik heb een hele voorraad uurwerken uit die tijd overgenomen. Geen idee of daar iets vergelijkbaars tussen zit. Ik zal dit weekend eens gaan kijken.
Even off-topic:
Ik overweeg al een tijdje om een microscoop aan te schaffen en heb een andonstar gezien met op het oog goeie specs.
Nu lees ik van jullie over de mindere foto kwaliteit. Begin nu weer te twijfelen…
Welk model hebben jullie?
Zal eens een specifiek topic hiervoor aanmaken.
Terug on-topic:
Ziet eruit als een monster klus. Veel succes / sterkte / voldoende spare parts…
Het is nu ver boven mijn pet. Had al twijfels over hoe vast de ankersteentjes vast zaten en ja los… heb heel slecht met hypo cement voor glaasjes ze vastgezet, hopelijk in de juiste positie.
Ga het uurwerk weer in elkaar zetten met alle mankementen van dien en ga dan berusten wat ik met het horloge wil.
Voor mij einde verhaal. Ik zit niet zozeer in de hobby voor type horloges, maar om het op te knappen van uurwerken. Heb er gelukkig geen grof geld aan besteed dus als die voorlopig ligt mooi te wezen is het geen ramp, maar misschien dat ik hem op eBay zet aangezien onderdelen niet te vinden zijn. Kan iemand anders er mogelijk een project mee afronden.