Tja, en originele Omegabanden zijn schofterig duur, dat is bekend.
Yes, daarom toch altijd raadzaam om compleet te kopen. De verleiding is groot om het niet te doen maar achteraf blijkt het altijd super lastig om een betaalbare band te vinden. Ik heb trouwens de 1162 band op mijn Mark 2, is volgens mij het meest gangbaar op dit moment.
Ja, klokken zonder stalen band (waar die er wel bij hoor) zijn voor mij heel vaak een afknapper. Tenzij de deal écht heel goed is, zal ik die dan dus ook laten liggen.
Overigens zou dat voor mij persoonlijk al genoeg reden zijn om de stalen band nooit los te verkopen: mocht je het horloge ooit willen doorverkopen, dan is dat denk ik veel lastiger zonder die stalen band.
maardein Schreef:
Ja, klokken zonder stalen band (waar die er wel
bij hoor) zijn voor mij heel vaak een afknapper.
Tenzij de deal écht heel goed is, zal ik die dan
dus ook laten liggen.Overigens zou dat voor mij persoonlijk al genoeg
reden zijn om de stalen band nooit los te
verkopen: mocht je het horloge ooit willen
doorverkopen, dan is dat denk ik veel lastiger
zonder die stalen band.
Heb je de prijzen wel eens gezien voor echt oude speedmasters (bv. zoals mijn 105.002) maar dan met originele stalen band (Heel goed opletten dat de band echt is en bij de speedmaster hoort). Onbetaalbaar. Ik heb de 105002 zonder originele stalen band gekocht, en ben zonder succes op zoek geweest naar een bijbehorende stalen band uit 1963). Zonder een enkel succes. Onvindbaar. De originele banden waren zwak en kwetsbaar, en zijn voor een groot deel vervangen door nieuwere en weggegooid.
Okee, als mensen hem los verkopen word je er dus “ingeluisd”. De koper wil een bepaald horloge en ziet ze staan mét en zonder de originele band, ziet een groot prijsverschil (zeg een paar honderd €) en koopt het horloge zonder band. Daarna denkt de koper: nu wil ik toch ie band erbij en koopt vervolgens de originele band van een verkoper die band en horloge los probeert te verkopen.
Resultaat: koper is duurder uit dan bij aankoop met stalen band.
Henkjan91 Schreef:
Resultaat: koper is duurder uit dan bij aankoop
met stalen band.
En dat had dus niet zo hoeven zijn als koper niet voor een dubbeltje op de eerste rang had willen zitten.
Geen speld tussen te krijgen 
Henkjan91 Schreef:
Okee, als mensen hem los verkopen word je er dus
"ingeluisd". De koper wil een bepaald horloge en
ziet ze staan mét en zonder de originele band,
ziet een groot prijsverschil (zeg een paar honderd
€) en koopt het horloge zonder band. Daarna denkt
de koper: nu wil ik toch ie band erbij en koopt
vervolgens de originele band van een verkoper die
band en horloge los probeert te verkopen.Resultaat: koper is duurder uit dan bij aankoop
met stalen band.
Je wordt er niet “ingeluisd”; dat heet marktwerking.
En een oud Hollands spreekwoord luidt: “bezint eer ge begint”
Jullie hebben helemaal gelijk.
Toch voelt er voor mij alsof ik een auto koop zonder stoelen, voor de helft van de prijs. En er dan achterkom dat de stoelen schrikbarend duur zijn om later te monteren.
Sowieso is hier sprake van een Nash-dilemma, want als niemand zijn band los verkocht, zou niemand een losse ban nodig hebben omdat dan bij alle horloges een originele band zat.
Het lijkt erop of je het nog steeds niet snapt.
Henkjan91 Schreef:
Jullie hebben helemaal gelijk.
Toch voelt er voor mij alsof ik een auto koop
zonder stoelen, voor de helft van de prijs. En er
dan achterkom dat de stoelen schrikbarend duur
zijn om later te monteren.Sowieso is hier sprake van een Nash-dilemma, want
als niemand zijn band los verkocht, zou niemand
een losse ban nodig hebben omdat dan bij alle
horloges een originele band zat.
't Is misschien meer een levensles voor je. Dingen die je los (erbij) koopt, zijn vaak duurder dan in 1 pakket. Dat geldt net zo goed als dat je later airco in wilt laten bouwen ofzo.
En daarom wordt er op het forum ook vaak het advies gegeven als iemand twijfelt bij aanschaf, om dan met stalen band te kopen. Een losse lederen band is relatief vaak minder duur.
(Hoewel… heb gemerkt dat een alligator van Breitling met vouwsluiting rond de 600 euries zit bij de AD X() Bovendien staat aftermarket leer imho relatief beter dan een aftermarket metalen band. Die vind ik er vaak minder bij passen.
marnix.moed Schreef:
(Hoewel… heb gemerkt dat een alligator van
Breitling met vouwsluiting rond de 600 euries zit
bij de AD X() Bovendien staat aftermarket leer
imho relatief beter dan een aftermarket metalen
band. Die vind ik er vaak minder bij passen.
leer zo’n 300 pleuries , Croco 600 en staal 1100-1500 (nieuw prijzen)
dus als je de keuze hebt met staal kopen aangezien ze (stalen band) gebruikt ook tussen de 400-800 kosten
ReneJK Schreef:
marnix.moed Schreef:
Breitling met vouwsluiting rond de 600 euries
zit
bij de AD X() Bovendien staat aftermarket leer
imho relatief beter dan een aftermarket metalen
band. Die vind ik er vaak minder bij passen.leer zo’n 300 pleuries , Croco 600 en staal
1100-1500 (nieuw prijzen)dus als je de keuze hebt met staal kopen aangezien
ze (stalen band) gebruikt ook tussen de 400-800
kosten
Wow! Ik kon destijds runderlapje voor iets meer dan 120 ofzo krijgen. En croco voor kleine 400. Maar jeetje, die zijn dan wel als een speer omhoog gegaan.
Henkjan91 Schreef:
Sowieso is hier sprake van een Nash-dilemma, want
als niemand zijn band los verkocht, zou niemand
een losse ban nodig hebben omdat dan bij alle
horloges een originele band zat.
Maar ja, dan was het horloge niet zo goedkoop geweest…
marnix.moed Schreef:
ReneJK Schreef:
marnix.moed Schreef:
Breitling met vouwsluiting rond de 600 euries
zit
bij de AD X() Bovendien staat aftermarket
leerimho relatief beter dan een aftermarket
metalenband. Die vind ik er vaak minder bij passen.
leer zo’n 300 pleuries , Croco 600 en staal
1100-1500 (nieuw prijzen)dus als je de keuze hebt met staal kopen
aangezien
ze (stalen band) gebruikt ook tussen de 400-800
kostenWow! Ik kon destijds runderlapje voor iets meer
dan 120 ofzo krijgen. En croco voor kleine 400.
Maar jeetje, die zijn dan wel als een speer omhoog
gegaan.
Kalfsleer kost nog steeds rond de €130-€150, laatst nog bij S&C gecontroleerd. Croco is inderdaad rond de €350-€400, maar de vouwsluiting is serieus duur. De stalenbanden verschillen per horloge, de 5 schakel (‘handgepolijste’) banden kosten €1000+, het staal voor de duikers (pro2) rond de €450.
JTrapman Schreef:
Kalfsleer kost nog steeds rond de €130-€150,
laatst nog bij S&C gecontroleerd. Croco is
inderdaad rond de €350-€400, maar de vouwsluiting
is serieus duur. De stalenbanden verschillen per
horloge, de 5 schakel (‘handgepolijste’) banden
kosten €1000+, het staal voor de duikers (pro2)
rond de €450.
Morgen ga ik S&C maar eens bellen dan voor een berg 22mm bruine kalfs banden
dank je wel voor de tip (weet je of ze op voorraad zijn ?)
ReneJK Schreef:
JTrapman Schreef:
Kalfsleer kost nog steeds rond de €130-€150,
laatst nog bij S&C gecontroleerd. Croco is
inderdaad rond de €350-€400, maar de
vouwsluiting
is serieus duur. De stalenbanden verschillen
per
horloge, de 5 schakel (‘handgepolijste’) banden
kosten €1000+, het staal voor de duikers (pro2)
rond de €450.Morgen ga ik S&C maar eens bellen dan voor een
berg 22mm bruine kalfs banden
dank je wel voor de tip (weet je of ze op voorraad
zijn ?)
Dit is uit de catalogus die ik hier nog heb liggen. Is de Chronolog uit 2013, dus zal nog wel hetzelfde zijn. Of ze op voorraad zijn weet ik niet, bij mij lokale S&C (Haarlem) hebben ze meestal wel een paar banden liggen.
Was er over aan het denken een zwart kalfje te kopen… Zijn ze het waard?
JTrapman Schreef:
Was er over aan het denken een zwart kalfje te
kopen… Zijn ze het waard?
Meer dan waard, moeten even ingedragen worden maar draag comfort en kwaliteitbzijn ongeevenaard
Weet je wat een auto kost als je hem in losse onderdelen bestelt…
Nou dat zie je dan anders dan “gewone” horloge kopers.
Die kopen een duur horloge omdat ze het kunnen betalen, en dan alleen maar denken duur, dus goed.
Zit het bandje niet lekker dan kopen ze er een nieuwe om.
Bijvoorbeeld, een oud collega kocht twee gouden horloges en de banden moesten ingekort worden dus lieten ze dat doen.
Toen hij het horloge wilde verkopen vroeg ik waar de schakels waren die eruit gehaald waren, ehrrr, die heb ik nooit terug gehad.
Zo kunnen mensen dus ook een band laten verwisselen, en de oude (hoe duur die ook is) achter laten, omdat ze geen idee hebben hoe duur deze was, of krijgt de aanbieding dat de nieuwe band gratis is als ze de oude achter laten.
En zeg nou niet, maar zo debiel is niemand, want zo onwetend zijn heel veel mensen wel.
Ik sprak laatst iemand aan over zijn mooie Omega, ja die had hij al enkele jaren, genmakkelijk ding, want daar hoefde hij noooooit meer iets aan laten doen, want was een automaat.
toen ik hem uitlegde dat er ook zoiets was als beurtjes en afstellen was hij eerst hoog verbaast, en later zelfs wat boos omdat de juwelier dit uitdrukkelijk had gezegd, dit is een automaat, daar hoeft u nooit iets aan te doen.
Dus toen ik hem vertelde dat onder de douche schoonmaken ook niet de bedoeling was werd hij zelfs boos op mij, en moest ik hem het artikel over waterdichtheid laten zien voor hij mij geloofde.
Dus dat kan ook een reden zijn dat iets incompleet is.