Klassieke jaren 70 dresser modden met rode seconden wijzer. Vloeken in de kerk?

Geinspireerd door postings van collega HF-ers die hun oude klokkies uit een la opdiepen en dan een Aha Erlebnis ondervinden, heb ik ook maar eens een klokje uit de doos gevist. Ik heb het al een paar jaar geleden op de grote jaarlijkse rommelmarkt in Temploux (B) gevonden en zal er dus niet veel meer dan een euro of 5 voor hebben neergeteld.
Ik weet nog dat het ont-zet-tend vies was (aan de buitenkant) en nog heel schoon en mooi aan de binnenkant. Verder ontbrak de centrale secondenwijzer. Ik heb er toen niet zoveel mee gedaan en hij is dus in de project bak beland. Ik ben weliswaar geen ‘skilled’ horlogemaker, maar vind het leuk om de klokjes cosmetisch op te knappen. Dat lukt soms heel aardig en als ze de moeite waard blijken kan ik altijd nog een goed geschoolde HF-er benaderen (Hallo @vouwfietser! :slight_smile: ) om er iets aan te laten doen.

Zoals gezegd dook deze Kasper onlangs weer op en ik ben er maar eens voor gaan zitten. Kastje poetsen leverde al snel een stuk beter resultaat en een nieuw glaasje stond hem ook goed. Het klokje liep goed en op tijd en omdat het meer een verzamel object was dan een van mijn echt regelmatig te dragen horloges vond ik vooralsnog een echte servicebeurt niet nodig.

Maar ja, die ontbrekende secondenwijzer zat me toch dwars.
Ik ben in de onderdelen doosjes gedoken: daar kwamen een aantal van sloophorloges afkomstige secondenwijzers tevoorschijn (het is heel erg, maar ik bewaar alles…). Oogst: 3 goudkleurige, één witte en éen rode wijzer. De eerst geprobeerde gouden wijzer paste, naar was veel te kort. De andere twee gouden wijzers hadden een te klein gaatje/busje (Quartz?) De witte paste, maar was echt géén gezicht. Bleef over de rode. En die past ook. En het stond Kaspertje goed. Vond ik, zei de gek. Dus die rode is er op blijven zitten.

Nu nog even verder zoeken naar wat gegevens over dit horloge van een niet alledaags merk. Naar mijn idee redelijk onbekend, maar wel een met een zo te zien manufactuur uurwerkje er in. Onder de balans staat “Kasper 1400”. De site van de goede dr. Ranfft gaf de aanvullende informatie. Zie verderop hieronder + een paar prentjes.

Nu de hamvraag. Wat vinden jullie: is de ‘modificatie’ van zo’n klassieke ouwe dresser vloeken in de kerk of kan dit eigenlijk wel?
Ik vond het in ieder geval leuk om de gegevens van dit naar mijn mening weliswaar vrij eenvoudige handopwindertje, maar toch redelijk zeldzaam èn manufactuur klokje, met jullie te delen en misschien kan ik mijn schuldgevoel over de rode secondenwijzer op jullie afschuiven met de hoop op een positieve reactie…

Ik hoor wel.

Rest nog de plaatjes. Wat meer dan gebruikelijk, maar iedereen roept hier altijd dat men gek op plaatjes is, dus jullie je zin. Have fun.

Tenslotte nog de gegevens, overgenomen van de site van Dr. Ranfft:

Over het merk:
Kasper & Co., Pforzheim

1911: Founded, production of watch parts.
1932: Start of movement production.
1934: Upper trademark registered, Kasper & Co., Hohenzollern-Str. 24, Pforzheim, production of cases for wrist- and pocket watches, as well as complete watches.
1939: Lower trademark registered, Kasper & Co., Pforzheim, production of movements, cases, and wrist watches bands.
Latest known watches about 1970.

Over het horloge / uurwerk:
Kasper 1400

Features: manual wind - sweep second

Data
10.5’’’, Dm= 23.3mm, Do= 23.75mm
H= 3.7mm
F= 1.55mm
T= 1.8mm
17/21 jewels
f = 18000 A/h
power reserve 41h

Balance staff U2941
Stem W2948
Mainspring Zf591, 1.15 x 9.5 x 0.11 x 290mm
Hands 1.30 x 0.70 x 0.22mm

family: 1400: 10.5’’’, manual wind

Example, year: signature; shock device
ca. 1970: Kasper; Incabloc

Dank voor het lezen!

12 likes

Een rode secondewijzer is ALTIJD goed :slight_smile:
Vanavond zet ik de Lemania 3000 van je opa weer in elkaar.
Moet ik de secondewijzer ook even rood spuiten?

1 like

Goedgekeurd :thumbsup:

1 like

Zeer goed werkje gerelateerd aan Dugena als ik me niet vergis. De Kasper 1400 had ik in dit Cara zakhorloge zitten, is verkocht een tijdje terug.

Die rode secondewijzer staat 'm trouwens prima!

1 like

Geweldig André! Ja ik hou ook van rode seconden wijzers!
Fijn te lezen dat Opa’s horloge binnenkort van de hartbewaking af mag. Kan niet wachten tot ie weer terug is! Maar neem je tijd. En laat de seconden wijzer van die Lemania maar zoals ie is, dan blijft ie zo authentiek mogelijk. Ik hoor wel van je als ie klaar is.
Groet, Lex

Lex, bedankt voor het leuke verhaal en de extra informatie.
Die rode secondewijzer ziet er stijlvol uit dus top.
Beauty lies in the eyes of the beholder :wink:

Leuk, toch?!:thumbsup: Doet imo absoluut geen afbreuk aan het karakter van het horloge en het maakt het uniek. Dus wat mij betreft niet ‘vloeken in de kerk’.

Die heb je mooi opgeknapt, leuke klok. :thumbsup:

Ziet er goed uit !

Maar het bandje is zo gedateerd

Mijn Seiko van 1964 als tip …


Een rode secondewijzer zou niet verkeerd zijn.

2 likes

Nix mis mee, ziet er prima uit, alsof het zo hoort :+1:

1 like

Mooie rooie secondewijzer en prima band, niets meer aan doen.

1 like

Mooie geslaagde combi

1 like

Kan idd prima. Heb zelf ook oudjes met rode secondewijzer of rode punt aan de secondewijzer.
Mooi horloge, bedankt voor het delen. :slight_smile:

1 like

Dank voor het compliment. Persoonlijk vind ik een nato op een dresser , wat zal ik zeggen…, te sportief, maar die gestreepte nato’s staan natuurlijk altijd wel leuk. En wat let je, maak die seconden wijzer ook rood! Dat levert allicht een mooiere combi met de nato op! :). (dat durf ik na alle positieve reacties hier nu zonder bezwaar te adviseren haha!).

Leuk verhaal, prima resultaat.

1 like

Ziet er geslaagd uit!

(Enne…Vloeken in de kerk zou ik niet gauw doen, maar als een ander het doet heb ik er geen problemen mee.)

1 like

ziet er best een beetje eigenwijs uit…houd ik wel van :grin:

1 like

als ik zoiets in mn kop zou krijgen zou ik blauw kiezen om vervolgens achteraf te realiseren dat dat echt “out of place” is.
Dit rood daarentegen staat hartstikke goed! Gewoon mooi!

1 like

Dank jullie allemaal voor de zeer positieve reacties! Het inspireert me om zoiets dergelijks nog eens vaker te durven doen.