Klein maar fijn. 3 piepkleine vintage dameshorloges weer bruikbaar gemaakt

Mijn dochter vindt het leuk om van die hele kleine jaren ‘50 dameshorloges te dragen. Verguld / doublé kastje van gemiddeld zo’n 14mm excl. kroontje en een heel smal (max 8mm) bandje.
Vaak zoek en vind ik ze voor haar in de rommeldoosjes op marktjes en natuurlijk de Rikketik en soms op eBay.


Piepkleine dameshorloges uit de jaren ‘50

Vaak zijn ze echter ook zó afgedragen of qua uurwerk zó versleten dat je er niks meer aan hebt. Af en toe vind ik er een die er uiterlijk nog mooi uitziet en redelijk schijnt te lopen. Of dat laatste echt het geval is weet je natuurlijk pas na minstens een paar dagen. Als ze al blijven lopen is het toch vaak met een afwijking die zo groot is (meer dan een 1/2 uur per dag) dat ze als betrouwbaar horloge niet meer te gebruiken zijn. Of ze lopen na een paar hoopvolle dagen nog hoogstens een half uurtje en staan dan steeds weer stil. Dit geldt overigens ook voor oude herenhorloges die je op marktjes en zo uit de rommeldoos vist.

Een enkele keer heb je geluk en blijft het klokje een tijdje, een paar maanden of soms meer dan een jaar, redelijk op tijd lopen, waarbij opgemerkt moet worden dat ze door mijn dochter elk niet veel vaker gedragen worden dan enkele keren per maand, ze wisselt ze regelmatig af. Omdat ze sowieso oud en vervuild zijn, met ingedikte olie of uitgedroogd en roest en waterschade enzovoorts, gaan ze meestal na een paar maanden of zelfs al na een paar weken toch dood.

Het verschil met junk herenhorloges uit de rommelbak, die ik ook regelmatig koop, is dat die vaak nog wel de moeite waard zijn om te repareren- of met een servicebeurt op te knappen. Omdat ik zelf niet de vaardigheid heb om een uurwerk een volledige service te geven gebeurt dat laatste dan wel met behulp van een deskundige horlogemaker. Als het om een beetje leuk merk en model gaat mag dat dan soms ook nog wel wet extra kosten.

Bij die oude dameshorloges is dat alles vaak niet het geval. Ze zijn als verzamelobject voor horlogeliefhebbers niet gezocht en vrijwel geen cent waard, of het moet echt goud of zilver zijn, maar dat vind je dan weer niet in de rommeldoosjes. Rommelmarkt- en verzamelbeurshandelaren, Rikketikverkopers en ook aanbieders op het Web zijn niet gek en hebben goud- en zilverspul allang geselecteerd voor een andere prijsklasse. Ze worden meestal gesloopt voor de smeltkroes, die meer oplevert. Voorts is het heel moeilijk om een niet of slecht lopend klein dameshorloge volledige service te laten geven of te reviseren. Horlogemakers zijn er niet gek op om ingewikkeld te zitten pielen aan een uurwerkje van 12mm doorsnee met onderdeeltjes zo groot als een suikerkorrel. Het kost te veel arbeidstijd en een revisie gaat de waarde meestal vele malen te boven en dat kan en wil de klant en ik dus ook niet betalen.

Wat soms wel het geval is dat je af en toe voor een prikje wat goedlopende miniatuur uurwerkjes op de kop kunt tikken. Dat zijn vaak uurwerkjes uit horloges met 14- of 18Kt gouden en sterling zilveren kastjes die naar de smelter zijn gegaan. De uurwerkjes gaan dan als schroot naar een opkoper die ze soms weer te koop aanbiedt aan een argeloze amateur die denkt dat ie er nog iets mee kan.
En dat is dus precies wat ik in de afgelopen week heb gedaan: op eBay gezocht naar sloopuurwerkjes met het predikaat ‘loopt nog goed’, ‘running’ en ‘keeping time’.’


Enkele van de op eBay gekochte ‘sloop’ donoruurwerkjes.

Ik heb in de afgelopen jaren een aantal van die piepkleine klokjes gescoord en aan mijn dochter gegeven. Sommigen liepen niet echt lekker of helemaal niet en werden dus door dochterlief weer keurig aan mij geretourneerd. “Pap, deze doet ‘t niet meer, hoor! Heb je nog een andere?”. Zoals gezegd, het deskundig laten oplappen van die ouwe dingen loont niet, dus verdwenen ze in de rommeldoos.

Cosmetisch was er meestal niks mis met die kleintjes, dus toen ik op eBay onlangs opliep tegen een paar lotjes sloopuurwerkjes met het zelfde kaliber nummer als de afgedankte klokjes van mijn dochter dacht ik, dat moet lukken: een identiek uurwerkje… de twee helften van het schoenpoets doosje open maken, uurwerkje er uit tillen, wijzertjes er af, wijzerplaatje er af.
Idem dito met de wijzers en de wijzerplaatjes van de sloop/donor uurwerkjes. De boel verwisselen, eventueel ook de kroon met opwindasje verwisselen en klaar is Kees. Dat kan ik denk ik ook nog wel met m’n ouwe oogies en mijn knoffelpoten.


Een van de defecte horloges met een donor met het zelfde kaliber nummer

Ik had inmiddels wel 6 van die verweesde klokjes liggen. Afgelopen week vond en kocht ik twee lotjes met bij elkaar 15 A.Schild uurwerkjes van een (Nederlandse) aanbieder op eBay.
2 x AS 975, 1 x AS 665, 1 x AS 1678, 7 x AS 1677, 1 x AS 1977A en 3 x AS 1012.

Voor drie van de 6 horloges kwam een kaliber nummer overeen met de nummers van de ingekochte werkjes. 2 stuks hadden een AS 1012 aan boord, een AXEDO en een ARISTO. Het 3e horloge, een REMOVA Ancre bevatte een AS 1977A werkje.
De andere 3 gaan voorlopig weer terug in de rommeldoos want die hadden een ander, teveel afwijkend uurwerk. Qua maatvoering zou het nog wel kunnen maar zodra het kaliber in bouw teveel gaat afwijken wordt het lastig want dan passen vaak asjes en vooral wijzerplaten niet meer, omdat bij die laatsten dan de pootjes op een andere plek in het uurwerk vast zitten. De wijzerplaatjes die vaak nog op de ingekochte donor uurwerkjes zitten passen ook maar zelden in de op te knappen kastjes, dus die moet je ook bijna altijd uitwisselen.


Links: Het ‘schoenpoetsdoosje’, twee op elkaar geklemde delen, van elkaar losmaken met het trouwe Victorinox mesje en het werkje uit het rvs bakje lichten.
Rechts: Een stukje plasticfolie over de wijzerplaat ter voorkoming van schade door de koevoetjes om te wijzers er af te lichten.


Links: Met behulp van de koevoetjes zijn de wijzertjes er zó af. Oh wat is het allemaal klein!
Rechts: Het wijzerplaatje er af. Het donor uurwerkje kan dan de wijzers en de wijzerplaat van het originele uurwerk krijgen. Omdat het om een identiek kaliber gaat past alles.


Links: De beide (technisch) identieke werkjes. Rechts: Veel gereedschap is er niet nodig.

De drie horloges, zoals gezegd één met een AS1977A kaliber en twee met een AS 1012 werkje konden zonder probleem van een ‘nieuw’ uurwerkje worden voorzien.


3 (waarschijnlijk) weer bruikbare miniatuur klokjes na de harttransplantatie.

Het was natuurlijk een gok of de ingekochte uurwerkjes ook echt goed zouden gaan lopen, maar op het moment dat ik dit schrijf lopen ze na 20 uur alle drie nog met minder dan -5 minuten afwijking en dan zijn ze nog niet afgeregeld. Dat laatste ga ik eerst zelf nog proberen te doen met mijn primitieve Linux TG programmaatje met een zelfgebouwde piëzo microfoon opnemer en voorversterker. Lukt dat niet dan ga ik een collega amateur horlogefreak zoeken die een echte timegrapher heeft. Een andere optie is om er dan nu eindelijk maar eens een zelf aan te schaffen bij ome Ali. Zo’n Chinese Weishi 1000 timegrapher schijnt (voor mijn amateurniveau) best goed te werken voor, heb ik begrepen, zo’n 125 à 150 euro.

Mocht na de verwisseling van deze uurwerkjes er een nog steeds niet lekker willen lopen, dan pak ik gewoon nog een ander oud / nieuw uurwerkje uit de voorraad en doe ik de verwisseltruc nog een keer. Voor twee euro per stuk kan je je geen buil vallen. Als de op deze manier gereanimeerde horloges weer een jaartje of langer willen lopen is mijn dochter er blij mee en Pappa tevreden.


14mm is echt héél klein hoor!

Nadat na een kleine testperiode van een paar dagen en misschien nog wat afregelen de 3 horloges in orde zijn bevonden gaan ze terug naar mijn dochter in Zürich, die ze met veel plezier weer zal dragen. Ze hoeft geen spijt te hebben als er weer eentje overlijdt, er liggen nog meer vervangwerkjes te wachten. Mijn dochter krijgt in de tussentijd van haar Zwitserse vrienden complimenten over haar elegante kleine polsklokjes met vaak de vraag van welke vintage horloge juwelier in Zürich ze die mooie oude Zwitserse horloges toch vandaan heeft? Dat zal vast wat gekost hebben?
Ze moesten eens weten….

Ter afsluiting nog een plaatje van de 6 verweesde klokjes waarvan er nu weer 3 gedragen gaan worden, samen met een heren horloge uit mijn verzameling uit de zelfde periode ergens tussen 1950 en 1960. Dat is toch al weer 60 à 70 jaar geleden. Toen deze dingen gemaakt werden bestonden er nog geen computers, mobiele telefoons of digitale camera’s. En was ik nog een kleuter die niet kon klokkijken…


6 kleine meisjes en een grote vent.

Lieve horlogevrienden, ik vond het weer een plezier om jullie te laten weten op welke manieren ik mijn horlogehobby beleef en onder andere op deze manier uitvoer.

Dank weer voor het lezen en kijken naar de plaatjes
Lex

56 likes

Strak werk Lex! Je dochter heeft mooi geluk met je hobby haha

1 like

Mooi verhaal weer hoor!
Lees jou beschrijvingen van de ‘wedergeboorte’ van afgeschreven vintage horloges met heel veel plezier!

1 like

Een genot om te lezen.

1 like

:rofl::rofl: Herkenbaar.
Mooi verhaal Lex

1 like

Leuk verhaal!

1 like

Leuk om te lezen, en de AS dameswerkjes vallen wel mee om te service hoor, maar je hebt wel gelijk dat het economisch niet loont
Hier een foto van een onderdeel kleiner dan een suikerkorrel

3 likes


Het is een deksteen met een druppel olie erop😀

5 likes

Knap, als dochter zal je maar blij zijn met zo’n vader :slight_smile:

1 like

Lekker bezig Lex, die kunnen er weer even tegen :grinning: :+1:

En die ebay-verkoper is zeker die dame uit Sassenheim? Daar heb ik ook wel eens een lotje van dergelijke uurwerkjes vandaan gehaald :sunglasses:

1 like

Leuk verhaal man! Lekker aan het hobbyen hoor :slight_smile:

Klopt :slight_smile: Ze heeft vaak interessante spulletjes te koop. Altijd prettig werken met haar.

3 likes

Inderdaad, ook goede ervaringen mee :+1:

2 likes

Ah top bezig kerel!!!
En eigenlijk vallen ze wel mee om te servicen hoor.
Maar top oplossing dit heb er namelijk ook megaveel in de sloop.

Gr,

1 like

Wel, Lex, wordt tijd dat je een clinic gaat volgen, Ook al zijn de horloges klein, het werken eraan valt best mee. Ik heb in de afgelopen jaren een aantal dames horloges van JLC uit het horloge mortuarium gered en gerestaureerd, dat ging prima. Daar zijn inderdaad ook liefhebbers voor.
Overigens heb ik nog wat laatjes die vol liggen met dit soort uurwerkjes.
Als je er een paar hebt gedaan, dan is de rest routine.
Na de corona, gaan we weer een paar clinics organiseren.
Hier nog een kleine impressie van de dames horloges uit mijn collectie.
dixi



4 likes

@vinwat was me net voor. Eerst een beetje oefenen op een zakhorloge uurwerk, een Unitas of kloon daarvan. Lekker groot en goed te doen. De damesuurwerkjes die je laat zien zijn net zo eenvoudig, alleen wat kleiner. Het geeft verschrikkelijk veel voldoening om een oud horloge weer lopend te krijgen en je eigen vintage horloges te service.

Mooi verhaal Lex. Leuk om te lezen.

3 likes

Je slaat de spijker op z’n kop.
Een uitspraak die van mij had kunnen zijn.
Helemaal mee eens.

2 likes

Harry (@Lasalle) en Huib (@Vinwat) , dank voor jullie inspirerende commentaar. Ik ga daar toch nog even op reageren.

Het gaat over het leren servicen van uurwerken: Ik heb indertijd, al weer een jaar of 2 geleden?, een clinic van 2 avonden bij jou, @Vinwat gedaan, met het onder jouw begeleiding en mooie instructies leren uit elkaar te nemen en weer in elkaar te zetten van een speciaal voor dat doel aangeleverd Unitas zakuurwerk caliber (kloontje). Dat ging in zoverre best goed, dat ik beide avonden het horloge weer in elkaar heb kunnen zetten zonder wat te vernielen. Maar dat was voor mij alleen mogelijk met jouw steun en de hulp van met name ook forumlid @Climholland die ook aan die sessies deel nam en tijdens die bijeenkomsten naast mij zat. Het waren leuke, inspirerende en gezellige avonden daar in dat Rotterdamse schooltje. Ik heb daar niet alleen veel geleerd over hoe een mechanisch horloge in elkaar zit en hoe je daarmee moet omgaan bij het service geven of repareren, maar ook veel informatie gekregen over het gebruik van het juiste gereedschap. Toch had ik, ondanks de bezielende begeleiding, voor mezelf voortdurend het gevoel: eigenlijk gaat dit boven mijn vermogen. Ik begreep met mijn hoofd wel hoe het moest en hoe het in elkaar zat, maar met name mijn handen begrepen het niet. Ook de in de laatste jaren achteruitgegane conditie van mijn ogen speelde mee, sterke leesbrillen en oogloupe ten spijt.

Ik heb toen, na afloop van die clinic, voor mezelf besloten dat het volledig (de)monteren van horloges voor mij geen optie (meer) was. Mijn zicht is te slecht en met name de motoriek in mijn handen is niet (meer) voldoende. Dat kan je zo hebben als je wat ouder wordt. Dat leeftijdsprobleem zullen anderen in mijn leeftijdsgroep zonder twijfel ook wel ondervinden, maar wizards zoals Vinwat, die ook niet meer zo Piep is, hebben met dit soort werk dan het voordeel van de jarenlange ervaring en training. Dat scheelt enorm.

Arthur Rubinstein bleef tot op zeer hoge leeftijd een brilliant pianist, maar als hij ook pas in zijn 70ste levensjaar begonnen was met pianospelen was hij nooit meer zo’n goede pianist geworden.
Ik troost mij met de gedachte dat er nog veel meer leuks te doen is in de horloge hobby en dat ik voor het fijne werk gewoon te laat begonnen ben. Dus de kleine radertjes, veertjes met boobytraps en schroefjes als suikerkorrels die bij mij de neiging blijven hebben om als vlooien over mijn werkblad te springen, laat ik noodgedwongen, hoe spijtig ook, graag over aan beter getrainde mensen, zoals er hier op het Forum een aantal te vinden zijn, zoals ook Clim, die na de clinics van Vinwat zich enorm ontwikkeld heeft in zijn horlogevaardigheid.

Voor sommige (betaalde) klusjes doen HF leden Vouwfietser en Tokes af en toe wat voor mij. Ik heb momenteel bij Toke een horloge liggen met een zeldzaam AS 960 uurwerk. Zeldzaam omdat het oud is en bijzonder omdat het hier gaat om een van de laatste cylindergang uurwerken die nog voor polshorloges zijn geproduceerd in de jaren ‘20. Het werkje loopt niet lekker en Toke gaat het voor mij een goede beurt geven. Ik ben gehecht aan dat horloge, ondanks dat het een verpoetste wijzerplaat heeft is het nog steeds bijzonder en zeldzaam en ik zou niet willen dat ik het vernielde door er zelf aan te gaan prutsen.


Het anonieme (?) horloge met het AS 960 cylindergang uurwerk.

Maar ook schijnbaar eenvoudiger klusjes gaan bij mij niet meer zo goed lukken. Een voorbeeld:
Ik had onlangs een klokje gescoord in een sloop lotje waar een uurwerkje bij zat dat nog wel liep, maar ernstig onderhoud behoefde, het was erg vies en had zelfs lichte roest schade.
Het ging om een Unitas 6325 Wehrmachtswerk en dat lijkt heel erg op het beroemde Unitas 6497/8 zakhorloge uurwerk, alleen veel kleiner (13’’’).

Ik brak de belofte aan mijzelf en dacht met behulp van het stap voor stap instructie-stencil wat ik van Vinwat’s clinic nog had dit horloge wel te kunnen doen.
Werkblad opgeruimd. Clean desk! Gereedschap klaargelegd. Moed en vooral concentratie verzameld en gaan.
Het uit elkaar halen ging redelijk goed en zonder schade. Foto’s gemaakt. Het schoonmaken van de onderdelen in glazen potjes met alcohol en de grote stukken in de ultrasoon ging ook goed. De bruggen en mainplate met vlekken en plekken werden weer prachtig schoon. Alle onderdeeltjes keurig op volgorde in het blauwe stolpdoosje.

Maar bij het weer terug in elkaar zetten ging er van alles mis: Beruchte boobytrap: de tapasjes van het anker rad. Die braken dus af bij het plaatsen van de brug! Mwèh!
Herkansing: Een reserve (sloop) exemplaar geregeld met een zelfde Unitas 6325 die op eBay stond. Maar toen ging er daarna ook nog van alles mis, o.a. met het Incabloc lager van de balans en de bevestiging van de balansveer.

Ik zal jullie de details besparen, maar ik heb de moed opgegeven. Einde verhaal . Het is geen ramp, want het ging om een paar sloop/schroot werkjes van een paar tientjes. Ik ben er geen kostbaar, geliefd of gekoesterd horloge mee kwijt.
De positieve uitkomst van dit avontuur is dat ik voor mijzelf heb bevestigd dat ik dit gewoon niet (meer) moet willen.

Ik beperk mij daarom verder, met veel plezier overigens, tot het opknappen van kastjes, het verwisselen en polijsten van glaasjes en af en toe eens een uurwerkje in- en uitbouwen.
Een wijzerplaatje verwisselen en wijzertjes monteren en afstellen gaat ook nog goed. Zelfs het recht leggen van een schakelarmpje in een keyless work of een weggeschoten tirette tot de orde roepen lukt dan ook nog wel, maar dat is ongeveer de limiet.

Voor de rest citeer ik dan af en toe maar de Late Great Cabaretier Wim Sonnevelt:
“Ach mens, Ik ben te oud voor die rotzooi” :slight_smile:

Een mens moet zijn beperkingen kennen.

De drie kleine dametjes lopen overigens nog steeds op tijd, waarvan akte.
Hierbij nog een recent prentje van de dames die op mijn bureau in observatie staan om te zien of ze op tijd blijven lopen. Met op de achtergrond een Quartz radio gestuurd horloge dat echt altijd op de seconde op tijd loopt als monitor.

En daar ga ik het voorlopig even bij laten…

9 likes

Tudor zonder kast


Drie zusjes klein en nog kleiner
Bulova net uit onderhoud

5 likes